علیرضا پاکدل روز چهارشنبه در جلسه ستاد زکات فردوس اظهار کرد: بر اساس آمار و اطلاعات و سطح زیرکشت محصولات ، 220 میلیون تومان به عنوان زکات سهم این شهرستان مشخص شده است.
وی ادامه داد: تاکنون 67 میلیون و 300 هزار تومان اعم از زکات فطریه، زکات عام و زکات مستحبی از شهرستان فردوس و بویژه روستاهای چاهنو، شهرک های ابراهیم آباد و طاهریه و روستای خانیک جمع آوری شده که و این تنها 30 درصد سهم تعیین شده است.
وی افزود: امید است بتوانیم بخشی از مبلغ باقی مانده زکات سهم شهرستان را از محل زکات مستحبی زعفران جمع آوری کنیم اما درعین حال تحقق 220 میلیون تومان با توجه به خسارت وارده به باغ های انار و خشکسالی هایی که باعث افت شدید درآمد مردم شده است امکان پذیر نیست.
رئیس کمیته امداد فردوس یادآور شد: ستاد زکات شهرستان در بخش زکات مستحبی فعال است و تلاش می کنیم با توجه به شرایط خشکسالی و اقتصادی کاشت نشدن محصولات گندم و جو و همچنین دامداری، بتوانیم با فرهنگ سازی مناسب، زکات مستحبی را به خصوص از محصولات انار، پسته و زعفران جایگزین کنیم.
امام جمعه موقت فردوس نیز اولویت اول مصرف زکات را تأمین معیشت نیازمندان دانست و گفت: پس از نیازمندان، توسعه و ساخت مساجد و امور عمرانی عام المنفعه در مرحله بعدی از اولویت قرار دارد.
حجت الاسلام قاسم شهریاری تلاش همه جانبه و عزم ملی را برای تحقق این فریضه الهی خواستار شد و اظهار کرد: اگر این فریضه مهم الهی بر زمین بماند همه ما مسئول خواهیم بود.
وی افزود: شرایط خشکسالی و کاهش رونق دامداری و کشاورزی و افزایش هزینه های داشت، کاشت و برداشت محصولات و هزینه نگهداری دام با توجه به فقر شدید مراتع سبب شده تا تولید برخی از محصولات 9 گانه که در شهرستان فردوس مشمول زکات می شود مانند گندم و جو و پرورش گاو و گوسفند برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد و مشمول زکات نشود.
وی ادامه داد: در عین حال بر عهده مردم است که از محل زکات مستحبی نسبت به پرداخت حق فقرا از محصولات پسته، انار و زعفران اقدام کنند تا خداوند به محصولاتشان برکت دهد.
معاون سیاسی فرماندار نیز بر تحقق فریضه زکات به عنوان یک واجب الهی تأکید کرد و گفت: در اهمیت زکات همین بس که در قرآن کریم هرجا صحبت از نماز است، زکات هم به دنبال آن آمده و همچنان که سایر اعمال انسان به قبولی نماز وابسته است بنابراین پرداخت زکات هم می تواند شرط قبولی اعمال باشد.
حسین اسماعیلی خیریه های 9 گانه فردوس را کمک کار مناسبی برای کمیته امداد امام خمینی (ره) در بحث جمع آوری زکات فطریه دانست و افزود: با توجه به اینکه براساس قانون، متولی جمع آوری زکات، تنها کمیته امداد است لذا خیریه های دیگر می توانند در بحث جمع آوری زکات فطریه کمک کار کمیته امداد باشند و سهمی هم از محل زکات فطریه برای کمک به نیازمندان آبرومند زیر پوشش خود داشته باشند.
9865* 6054*خبرنگار -اعظم جمالی* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.