حجت الاسلام محمد علی جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مقام معظم رهبری فرهنگ را هویت ملت عنوان کردند و اینکه فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست تعریف نمی شود بلکه همه این امور ذیل فرهنگ هستند، اگر می خواهیم اقتصاد خوبی داشته باشیم باید فرهنگ خوبی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نسبت به فرهنگ نباید تغافل و کم کاری شود، گفت: در دولت ها در مبحث فرهنگی ردیف های بودجه چندانی دیده نمی شود و نسبت به این موضوع مهم کم توجهی می شود.
وی ادامه داد: وقتی در نظام جمهوری اسلامی خوابگاهی برای دانشگاه تعریف می شود باید مباحث فرهنگی مانند نمازخانه، سالن مطالعه، و غیره نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: یکی از خوابگاه های دانشجویی با ظرفیت بیش از 200 نفر که یک دهه پیش در استان افتتاح شده فاقد نمازخانه بود که دانشجویان در راهور خوابگاه به اقامه نماز می پرداختند اما امسال چند اتاق به این امر اختصاص یافت.
به گزارش ایرنا جعفری اظهار کرد: در مسائل کلان کشور باید پیوست فرهنگی دانشگاه و خوابگاه های دانشجویی دیده شود تا افراد دچار مشکل نشوند.
وی یادآور شد: عوض اینکه از اعتبارات فرهنگی سال به سال حمایت بیشتری شود برعکس هر ساله از بودجه فرهنگی کاسته می شود که این امر جای تامل دارد.
وی در ادامه به موضوع آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: تنوع فرهنگی و هجرت منطقه ای یکی از عوامل طبیعی بروز آسیب های اجتماعی در دانشگاه هاست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گفت: دانشجویان قشر تحصیل کرده و نخبگان این کشور هستند لذا وجود حداقل آسیب های اجتماعی قابل قبول نیست ونباید در این محیط ها آسیبی شاهد باشیم.
جعفری افزود: در دهه 80 طرح فرهنگی ضیافت اندیشه دانشجویی در خراسان جنوبی راه اندازی شد که آثار تربیتی زیادی داشت اما بعد از سالها به دلیل کمبود بودجه کنسل شد.
وی گفت: اکنون طرح ضیافت اندیشه اساتید از محل بودجه آموزشی دانشگاه هر ساله با حضور بیش از 180 نفر در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
وی ادامه داد: هر ساله دوره های برگزار شده طرح اندیشه ضیافت ارزیابی می شود که همیشه درصد امتیازها بسیار بالا بوده است.
وی با تاکید بر اینکه مدیران فرهنگ را دریابند چراکه که فرهنگ مظلوم واقع شده است، یادآور شد: اگر اعتبارات فرهنگی به صورت ویژه دیده شود بسیاری از آسیب های اجتماعی کاسته شده و دانشجو دایره خدمت رسانی خود را وسیع تر می ببیند.
در حال حاضر 50 هزار دانشجو در خراسان جنوبی مشغول تحصیل هستند همچنین 46 موسسه آموزش عالی در استان در حال فعالیت است که 28 مورد آن خارج از مرکز استان و در سایر شهرستانها مشغول ارایه خدمت هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*6054*خبرنگار - رقیه محمدی * انتشار - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.