محمدرضا خزاعی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات مدیره انجمن صنفی کشاورزان استان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به طور میانگین اگر در هر هکتار برداشت یک تن محصول پسته محاسبه شود، سموم بی کیفیت حدود 200 میلیارد تومان به محصول پسته استان خسارت وارد کرد.
وی گفت: آفت پسیل پسته 2 سال قبل در کرمان سال گذشته در فیض آباد و امسال در شهرستان های بشرویه، فردوس و سرایان شیوع یافته و حالت طغیانی به خود گرفته است.
وی بیان کرد: سمومی که برای مبارزه با آفت پسیل پسته بین کشاورزان توزیع می شود کیفیت لازم در رابطه با مبارزه با این آفت را نداشته است.
به گزارش ایرنا خزاعی گفت: سازمان جهاد کشاورزی معتقد است سموم مورد تایید شرکت خدمات حمایتی و موسسه آب و خاک است این در حالیست که ما می گوییم به این تاییدیه اعتماد نداریم چون سال 2015 یک نوع سم وارد استان شد که با یک مرتبه سم پاشی هیچ گونه آفتی مشاهده نشد.
وی عنوان کرد: انتظار می رود مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، حفظ نباتات کشور و نمایندگان استان پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دهند تا بتوان جلوی این خسارت بزرگ را گرفت.
وی ادامه داد: امسال خسارت وارده به اراضی پسته استان از خسارت سرمازدگی سال گذشته به مزارع زعفران و انار بیشتر خواهد بود که امید است سال آینده سموم با کیفیت بیشتر در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال 93 همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان 50 میلیارد تومان برای انتقال آب به اراضی کشاورزی اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: 50 درصد این مبلغ به استان اختصاص یافت که با این مبلغ 600 کیلومتر لوله گذاری خط انتقال آب انجام شد.
خزاعی مهمترین و اصلی ترین چالش آب را بحران منابع آبی دانست و بیان کرد: دشت سرایان بحرانی ترین دشت کشور است دولت باید اعتباراتی برای انتقال آب به استان اختصاص دهد.
وی با اشاره به وجود هشت هزار قنات در خراسان جنوبی گفت: قنوات و سفره های آب زیرزمینی استان باید احیا و بازسازی شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی * انتشار - رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.