روستای کندرود یکی از مناطق عشایرنشین سربیشه است که با بیش از 60 خانوار که به علت قرار گرفتن در مسیر سد احداثی سیاهو از سال 1392جابجایی آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
با آبگیری سد سیاهو پیش بینی می شود که روستای یاد شده در فاصله چهار کیلومتری این سد به زیر آب برود.
سید سیاهو سربیشه با هدف جلوگیری از خروج آب از کشور، کنترل سیلاب‌ های فصلی، ذخیره ‌سازی و تنظیم حدود 4.6 میلیون مترمکعب روان آب برای آبیاری اراضی پایاب روی رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز سه هزار و 28 کیلومتر مربع در دست احداث است.
حمید حاجی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای جابجایی روستای کندرود از چند سال گذشته 14هکتار اراضی ملی تملک شده که در این اراضی 142 قطعه مسکونی هر قطعه میانگین به متراژ 520 مترمربع در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 50 نفر از اهالی این روستا برای دریافت زمین به بنیاد مسکن معرفی شده اند، گفت: با قرعه کشی برای 40 نفر قرارداد واگذاری زمین صادر شد و برای بقیه افراد در حال پیگیری صدور قرارداد هستیم.
وی بیان کرد: برای احداث این روستا در اراضی جدید کاربری فرهنگی، ورزشی، مذهبی و فضای سبز نیز در نظر گرفته شده و همچنین سه هزار و 269 متر مربع برای احداث مدرسه تحویل آموزش و پرورش شد.
حاجی زاده از اجرای طرح هادی روستایی در محل جدید روستای کندرود با اعتبار 75 میلیون تومان توسط بنیاد مسکن خبرداد و گفت: در این طرح 2 هزار و 830 متر مربع عملیات خاکبرداری و جدول گذاری روستا انجام شد.
وی افزود: همچنین شرکت برق نیز نسبت به برق رسانی به این محل جدید اقدام کرده و زیرسازی جاده دسترسی به روستا نیز انجام شد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سربیشه در خصوص تامین هزینه احداث واحدهای مسکونی این روستا هم گفت: مقرر شده اداره کل آب منطقه ای خراسان جنوبی هزینه تخریب خانه های قدیمی اهالی روستا را در قالب اوراق پرداخت کند و بنیاد مسکن نیز برای احداث هر واحد مسکونی 20 میلیون تومان تسهیلات 5درصد با بازپرداخت 15 ساله پرداخت خواهد کرد.
حاجی زاده اضافه کرد: برای تسریع در روند ساخت و ساز باید اهالی کند رود یک نفر پیمانکار را باید به بنیاد مسکن و آب منطقه ای معرفی کنند.
وی یادآور شد: برای احداث هر واحد روستایی60 متری میانگین به 35 میلیون تومان و برای احداث هر واحد 85 متری میانگین به 45 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و 251 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 66 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054* خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.