حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار با رئیس سازمان امور عشایر کشور در بیرجند افزود: اگر عشایر به زندگی در شهرها روی آورند زندگی باصفای آنان به حاشیه ‌نشینی تبدیل می شود و باید از مهاجرت این قشر با مساعدت ممکن جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه عشایر انسان هایی باصداقت، متواضع، باتلاش، غیرتمند و زحمتکش هستند، افزود: تاثیر بارندگی کم بر قشر عشایر بیشتر از دیگران است و برای این چنین روزهایی باید حرفه های جایگزین مانند صنایع دستی برای آنان ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه عشایر از فرهنگ زیبا برخوردارند، باید مراقب بود تا این فرهنگ غنی ضایع نشود، یادآور شد: معضلاتی گریبان ‌گیر عشایر است که باید رفع و نیازهای روزمره این قشر مثل آبرسانی برآورده شود.
رئیس سازمان امور عشایری کشور هم در این دیدار گفت: تدین، ولایت پذیری، وطن پرستی و اصالت فرهنگی از مهم ترین ویژگی های جامعه عشایر کشور است.
کرمعلی قندالی افزود: جامعه عشایر نجابت و غیرت ویژه دارد و مقاومت آنها در برابر سختی ها مثال زدنی است اما توقع آنها از نظام مقدس جمهوری اسلامی حداقل است.
وی با بیان اینکه در حوزه دفاع وجود عشایر در نقاط مرزی برای ایجاد امنیت اثر فوق العاده دارد، گفت: با وجود کمی جمعیت قشر عشایر، خدمات آنها به کشور بی نظیر است.
وی تاکید کرد: عشایر از کرامت و نجابت خاص برخوردارند و در اصل ثروتی معنوی دارند و حفظ کرامت آنها برای ما لازم است.
قندالی گفت: توانمند سازی این قشر با آموزش و تقویت تشکل های عشایر از برنامه های سازمان امور عشایر است.
وی افزود: در شورای عالی عشایر درسال 1393 طرح ارتقای سطح دانش و سواد عشایر مصوب شد که اگر این طرح اجرا شود مبنای توانمندسازی عشایر تقویت می شود.
وی اظهار کرد: با کمک دولت 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله برای قشر عشایر دریافت شد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ظرفیت های خوبی دارد و گیاهان دارویی از ظرفیت های استان است، یادآور شد: هر کیلوگرم صمغ گیاه آنغوزه به صورت خام سه میلیون ریال خرید و فروش می شود.
همچنین نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: شغل مردم خراسان جنوبی بیشتر دامداری و کشاورزی است که به دلیل 18 سال خشکسالی به کشاورز و دامدار فشار زیاد تحمیل شد.
فرهاد فلاحتی افزود: حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه درآمدشان از محل دامداری و کشاورزی است و امروز نزدیک به 500 روستا با تانکر آبرسانی می شود.
وی با اشاره به اینکه برای تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و محروم چاره ای به غیر از کار جهادی نیست، تصریح کرد: باید زیرساخت لازم در مناطق محروم استان ایجاد و نقاط عشایری خراسان جنوبی با کمک سازمان امور عشایری توانمند شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7559* 6054*خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.