ادامه مطلب به این شرح است: حافظه مردم بیرجند قطعا خرداد 78 را به خاطر دارد؛ آن زمانی که اولین شورای شهر بیرجند همایون نخعی نژاد را به عنوان شهردار این شهر برگزید.
نخعی نژاد سابقه دوره طولانی مدیریت از پایین‌ترین سطوح شهرداری تا تصدی شهرداری منطقه2 زاهدان و سپس فعالیت در استانداری سیستان و بلوچستان را در کارنامه خود داشت، با تکیه بر درایت و تدبیر بالا که در مدیریت نهادهای تحت امرش از خود نشان داده بود، به عنوان اولین گزینه به پشتوانه حمایت رییس شورا معرفی می‌شود و رأی اکثریت را به دست می‌آورد.
واقعیت آن بود که مدیریت شهرداری شهری هم چون بیرجند که بر اساس آمار و ارقام از بسیاری جهات نتوانسته بود نمره قبولی بگیرد، به شهرداری قوی و با اراده همچون او نیاز داشت.
در آن سال نخعی نژاد سکان کشتی فرسوده شهرداری بیرجند را به دست گرفت و با اعمال انضباط دقیق مدیریتی، بدنه مرده شهرداری را به حرکت درآورد تا اندک اندک بارقه‌های امید در دل مردم شکوفا شده و روح تغییر در مدیریت نیمه جان شهر دمیده شود.
برگزیدن مشاوران مجرب و تزریق نیروهای تحصیل کرده و متخصص به بدنه اداری، تمرکز بر اصلاح وضع درآمدی و تقویت بنیه مالی شهرداری، بستر لازم را برای فعالیت مدیران همراه او مهیا ساخت و با اتکا به همین پشتوانه بود که با سرعتی خارق‌العاده در کمتر از سه سال، نمای شهری را که هیچ جاذبه تفریحی و اقامتی حتی برای ساکنانش نداشت، دگرگون کرد.
بی شک مردم در آن سال ها به خاطر دارند که میدان امام حسین شبانه ساخته شد، بوستان‌های صیاد شیرازی و توحید که به گواهی متخصصان معماری، یکی از بناهای استاندارد در مدیریت شهری کشور محسوب می‌شود نیز از خدمات عمرانی نخعی نژاد در دوران شهردار بودنش است.
احداث پروژه بزرگ بلوار صیاد شیرازی در سال 82 ، پروژه‌ای که با قابلیت‌های چند وجهی تغییر در وضع ترافیک و سیمای شهر داشت، احداث باشگاه‌های ورزشی، آسفالت زمین‌های محلات، ساختن بوستان‌های زیبا و دلنواز در سراسر شهر، در یک کلام تبدیل شهرداری نحیف و کم اهمیت سال 1378 به یکی از تأثیر گذارترین سازمان‌ها در موازنه‌های سیاسی استان همه و همه مسیر پر فراز و نشیبی بود که در سایه تلاش بی‌وقفه نخعی نژاد و همراهی بی‌دریغ شورای شهر اول پیموده شد.
نخعی نژاد در آخرین ماه‌های تصدی مدیریت شهرداری، بوستان هشت هکتاری صیادشیرازی را افتتاح کرد و در آخرین روزهای مدیریتش، وقتی که به مراسم افتتاح زورخانه محله موسی بن جعفر رفته بود، در حالی که تعدادی از مدیران شهر نیز بودند، شهروندان حاضر در جلسه، به احترام او از جا برخاستند و با کف زدن ممتد، اجر و اعتبار کارهای او را به مخالفانش یادآور شدند.
شنبه 18 تیر 84، مدیر نامی شهرداری بیرجند، استعفا نامه خود را تقدیم شورا کرد و شورای آن زمان نیز پس از 5 روز با این استعفا موافقت نمود.
نخعی نژاد همچنین در دورانی که خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی بود به سمت معاون عمرانی استاندار منصوب شد و سه سال در این پست خدمت کرد.
او هم اکنون ساکن مشهد است و در سفری که هفته های گذشته به بیرجند داشت به درخواست جمعی از شهروندان مهمان روزنامه آوای خراسان جنوبی شد تا در خصوص مباحث توسعه استان و شهر گفتگوی صمیمی با او داشته باشیم.

** برای هر تغییری مردم باید به باور فکری برسند
اولین سوال ما از همایون نخعی نژاد در باره عوامل موثر بر توسعه استان بود که او در پاسخ پیش نیاز توسعه یک منطقه را فرهنگ دانست و افزود: جامعه برای پیشرفت باید از نظر ذهنی متقاضی تغییر باشد و انگیزه لازم نیز برای تغییر داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: گرچه توسعه هر منطقه ای به اسناد بالادستی و تمام کشور ارتباط پیدا می کند ولی برای پیدا کردن جایگاه و نقش هر جامعه مردم آن باید به باور فکری برسند، و برای تغییر نیز تلاش کنند.
وی به انگیزه منطقه ای قبل از تقسیم شدن استان اشاره کرد و گفت: آن زمان استان شدن خراسان جنوبی یک آرزوی 40 ساله بود و برای مردم این منطقه تبدیل به هدف شده بود لذا همه تلاش کردند و با یک انسجام مردمی ساختار سیاسی و اداری نیز همکاری کردند تا بالاخره آرزوی دیرینه مردم محقق شد.

** پای لنگ استان در جذب بودجه
معاون سابق استاندار خراسان جنوبی در امور عمرانی، با بیان اینکه پایه بودجه ای استان از همان ابتدا ضعیف بسته شد خاطر نشان کرد: هنوز هم نمایندگان و مدیران ارشد نتوانستند نسبت به تغییر وضع بودجه استان اقدام کنند.
وی، مطالبه گری و امتیاز دهی مردم به مدیران را اهرمی برای بهتر شدن وضع بودجه ای دانست و گفت: باید مردم از مدیران سوال کنند که چقدر بودجه افزایش یافته اولویت بندی پروژه های زیرساختی چگونه است و دولت فعلی برای پروژه های به زمین مانده دولت های قبل چه کار شایسته ای انجام داده است.
نخعی نژاد وجود ضعف های زیرساختی را حاصل بی برنامگی و انتخاب های غلط در سطح ملی و منطقه ای داست و گفت: اگر مردم به جای اینکه رای خود را فدای جایگاه شخصی سیاسی و اجتماعی شخص کنند به برنامه های کاری افراد رای دهند قطعا مشکلات فعلی را ایجاد نمی شد.
وی همچنین جذب سرمایه گذار را از اولویت های مهم توسعه استان دانست و گفت: ضرورت دارد که قبل از آمدن سرمایه گذار زیرساخت ها به خصوص زیرساخت های توسعه صنعتی استان تکمیل شود.

** تامین منابع مالی استان جدی گرفته شود
“نخعی نژاد” توسعه شبکه ارتباطی حمل و نقل استان از جمله راه آهن و فرودگاه را از دیگر عوامل توسعه ای استان برشمرد و افزود: گرچه تلاش های زیادی انجام شده اما هنوزجای کار زیادی وجود دارد.
وی بر جدی گرفتن تامین منابع مالی استان تاکید کرد و گفت: در حوزه انرژی نیز ثروت های بی شماری در بخش معدن استان وجود دارد که هم اکنون خام فروشی بلای جان آن شده، لذا باید دولت با سیاست های تشویقی و حمایتی صنایع تبدیلی را در جوار معادن استان ایجاد کند تا در این زمینه نیز شاهد تحول بنیادی باشیم.

** مدیران در پاسخگویی به سرمایه گذاران، چابک باشند
معاون سابق استاندار با تاکید بر اینکه ساختار مدیریتی باید در پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاری چابک باشد افزود: هنوز هم سلیقه گرایی شخصی در برخورد با سرمایه گذار وجود دارد.
نخعی نژاد ادامه داد: بسیاری از سرمایه گذاران دلخور و پشیمان هستند و این ایجاب می کند که همه مدیران استان برای ماندگاری سرمایه گذاران اهتمام داشته باشند.
وی به روند مهاجرت از استان اشاره کرد و گفت: رشد مهاجرت از روستا به شهر و از استان به خارج از استان قابل تامل است و باید دولت بر این مقوله فکر اساسی بکند.

** اتحاد،رمز توسعه منطقه
معاون سابق استاندار، نیروی انسانی متخصص و دانشگاهی را از ظرفیت های استان برشمرد و افزود: متاسفانه نیروی کار با تجربه در استان کم است و عملا نیروها به پشت میز نشینی عادت کرده اند.
نخعی نژاد اطلاع مقامات ارشد کشوری از وضع منطقه را یکی از مزیت های استان شدن خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: امروز، خراسان جنوبی به مثابه یک ماشین نو و قدرتمند است که نیاز به راننده ماهر و با تجربه دارد تا بتواند در مسیری که به هدف توسعه منتهی می شود بدون دغدغه حرکت کند.
وی اعتبار بخشی به خراسان جنوبی را نیز از فواید استان شدن دانست و افزود: این امر در مقایسه با قبل از تشکیل استان قابل قیاس نیست.
وی با تاکید بر اینکه اتحاد رمز توسعه منطقه است خاطر نشان کرد: همه باید زیرپرچم استان حرکت کنند و باید برای مردم اصولی تعریف شود که در انتخاب نمایندگان و مدیران به دنبال اشخاص کارآمد باشند.

** آفت رقابت های سیاسی بلای جان توسعه استان
همایون نخعی نژاد ادامه داد: آفت رقابت های سیاسی سبب شده که مردم چند دسته شوند لذا از آنجایی که خراسان جنوبی به لحاظ جمعیتی و اقتصادی وزنه ای در کشور نیست باید به دور از تعصبات سیاسی برای حفظ امنیت مرز تلاش کنند.
وی به وضع روستاهای استان اشاره کرد و گفت: بسیاری از جوانان روستایی تحصیلات خوبی دارند اما بیکار هستند؛ نه کشاورز و دامدار خوبی شده اند و نه کار اداری دارند، لذا برای اشتغال در روستا ها نیز باید تلاش شود.
وی نگاه ویژه دولت را عامل مهم توسعه دانست و گفت: باید بخشی از اعتبارات برای این منظور شود و به لحاظ محرومیت باید مدیران با تجربه کارآمد که در سطح ملی درخشیده اند به استان بیایند.

** ضعف شورای شهر قبلی عاملی برای عقب ماندگی شهر
نخعی نژاد با اشاره به دوران 6 ساله شهردار بودنش در مرکز استان نیز گفت:در آن زمان شهر باید برای مرکز استان شدن آماده می شد لذا برای رفع نیاز عمومی مردم پای کار آمدند تا تحول زیربنایی ایجاد شد.
شهردار اسبق بیرجند ضعیف بودن شورای قبلی شهر بیرجند را عاملی برای عقب ماندگی شهر عنوان کرد و گفت: پنهان کاری های این شورا نشان می داد که اعضا روی جنبه سیاسی و اجتماعی انتخاب شدند.
نخعی نژاد با بیان اینکه بیرجند در حال رکود قرار گرفته اظهار کرد: شورای جدید باید تلاش کند که مدیران قوی ، کاردان و توانمند را انتخاب کند که هم به ساختار فرهنگی و اجتماعی شهر آشنا باشد و هم انگیزه لازم برای ایجاد تحول داشته باشد. وی مهمترین انتخاب شورای شهر را انتخاب شهردار دانست و افزود: ویژگی های تخصصی فرد، اعتقادی، آشنایی به سازمان شهرداری، آشنایی به وظایف یک شهردار و نحوه ارتباط با مردم از عواملی است که در انتخاب شهردار باید مد نظر باشد.

** اعتماد مردم مهمترین ثروت یک شهرداری
شهردار اسبق بیرجند یاد آور شد: شهردار باید بتواند همه عوامل را بسیج کرده و روحیه برنامه ریزی و برنامه محوری داشته باشد.
نخعی نژاد امانت داری را شاخصه دیگر شهردار توانمند دانست و افزود: مهمترین ثروت یک شهرداری اعتماد مردم است.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری برنامه ریزی می کند و شورا نیز باید پشتیبانی نماید افزود: در سال های که شهردار بودم اگر مشارکت نخبگان و مردم و همه جریانات سیاسی نبود قطعا موفق نمی شدیم.
وی ادامه داد: اما پس از آن قدرت طلبی جناح های سیاسی و به وجود آمدن اختلافات محلی سبب شد که انسجام و اتحاد مردمی شکسته شود و در مقطعی نیز مردم دلسرد شدند که با کاهش مشارکت و برخورد ساختار اداری با مردم ، ضعف مدیریت و کمبود اعتبارات سبب شد که روز به روز شاهد ضعیف تر شدن روند رشد توسعه ای شهر و استان باشیم.

** تا زنده ام خدمت را وظیفه می دانم
همایون نخعی نژاد خاطر نشان کرد: اکنون مدیرانی در استان حضور دارند که مبتدی هستند و برای جاهای دیگر کارآموزی می کنند.
وی در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه اگر درخواست های مردمی برای ادامه خدمت شما باشد حاضر به انجام مسئولیت هستید گفت: تا زمانی که زنده ام خدمت را وظیفه خود می دانم چرا که خدمت به مردم عبادت است و نمی توان از این عبادت کناره گیری کرد. وی در پایان تاکید کرد که همیشه به مردم استان مدیون هستم.
*7559* 6054* خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.