مدیر محیط زیست نهبندان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: خشکسالی های چندین ساله تالاب کجی نهبندان را به تالاب فصلی تبدیل کرده است.
محمد کاظم شکرگزار بیان کرد: به گفته افراد محلی منطقه این تالاب در گذشته یک تالاب دائمی بوده ولی در فصل تابستان به دلیل تبخیر آب حجم آب تالاب نسبت به زمستان کمتر بوده است.
وی با بیان اینکه خشکسالی ها داغ سنگینی بر پیشانی تالاب کجی گذاشته است، افزود: بر اثر خشکسالی وسعت تالاب به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافته است، در 15سال گذشته وسعت تالاب به یک دهم کاهش یافت.
به گفته وی با شروع بارندگی در فصل پاییز این تالاب آبگیری می شود و همه ساله در فصل زمستان میزبان بیش از پنج هزار پرنده مهاجر از شمال کره زمین است.
وی با اشاره به اینکه از چند سال گذشته احیای تالاب کجی نهبندان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون پنج میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب کجی هزینه شد و در سال جاری هنوز اعتباری برای احیای تالاب اختصاص نیافته است.
شکرگزار یادآور شد: تلاش محیط زیست استان احیای این تالاب برای توسعه گردشگری است، احیای موفق تالاب در گرو بارندگی های خوب در سال زراعی آینده است.
تالاب کجی نمکزار نهبندان با دارا بودن چشم اندازی بسیار زیبا در 75 کیلومتری نهبندان و در حاشیه جاده بیرجند - زاهدان قرار دارد و این تالاب با 22 هزار هکتار و 765 مترمربع مساحت به رغم تداوم خشکسالی چند سال اخیر به صورت فصلی زنده و پایدار ماند.
از آنجا که در فصل های پاییز و زمستان این تالاب دارای آب است به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده و همه ساله پذیرای حدود پنج هزار قطعه پرنده مهاجر و بعضا از نوع نایاب است.
شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت، 26 هزار کیلومترمربع مساحت و بیش از 100 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
شهر نهبندان در 200کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.