حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در جمع فضلا و روحانیون خراسان جنوبی در بیرجند افزود: آنچه رهبری از حوزه علمیه و فضلا انتظار دارند و تذکر می دهند این است که انقلابی بیندیشیم و انقلابی عمل کنیم.
وی با بیان اینکه حساس بودن نسبت به کجی ها، انحرافات فکری و اجتماعی برای عالمان دینی بسیار مهم است یادآور شد: اگر خون اباعبدالله الحسین (ع) از جامعه جهل زدایی کرد، امروز به برکت ولایت و خون شهدا مردم ما هم هوشیار و بیدارند.
نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب ادبیات فهم شجاعانه را بعد از فتنه 88، وارد ادبیات سیاسی کردند گفت: حب و بغض ها نباید جلوی فهم شجاعانه را بگیرد و فهم شجاعانه از وضعیت و شرایط و سمت گیری درست نسبت به مسائل از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اظهار کرد: امروز جریان روحانیت در کشور بویژه در خراسان جنوبی در شناخت مسائل روز، سمت گیری، حضور به موقع در صحنه و با مردم بودن، شرایطی مثال زدنی است.
رئیسی بیان اینکه باید برای آنچه زمینه ساز تمدن اسلامی در جامعه است تلاش کنیم گفت: از دولتمردان و همه افرادی که در حکومت اسلامی و لایحه های اجتماعی مشغول فعالیت هستند انتظار می رود کاری را که در تراز نظام اسلامی است برای خدمت رسانی به مردم ارائه کنند تا مقدمه ای برای تمدن اسلامی شود.
وی ادامه داد: دنبال کردن نهضت فرهنگی و نهضت خدمات رسانی و گره گشایی از کار مردم بویژه محرومان جامعه باید از ماموریت های مهم ما باشد که تحقق نهضت فرهنگی نیز برای مصون کردن هرچه بهتر مردم و جوانان در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، نیاز به جانفشانی و حرکت با بصیرت روحانیون و طلاب دارد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی عالمان دینی اظهار کرد: توجه به مردم در پرتو توجه به خدا، ویژگی عالمان دینی است.
وی با اشاره به اینکه امام راحل (ره) خداباور و مردم باور بود افزود: برخی افراد وقتی حرف از مردم می زنند جنبه تشریفاتی دارد اما فقها، امام (ره) و رهبر معظم انقلاب وقتی حرف مردم را می زنند به مردم باور دارند و نیز برای خواسته مردم و هدایت آنان جایگاه ویژه ای قائل هستند.
رئیسی به تفاوت نگاه روحانیت با برخی داعیه داران روشنفکری اشاره کرد و گفت: بزرگان دین اسلام خود عالم، عامل و واصل هستند بطوری که به دیگران توصیه می کنند شما هم در این راه حرکت کنید اما برخی که ادعای عالم بودن دارند فقط دیگران را تشویق می کنند که جلو بروند اما خود پیشرو نیستند.
وی با تاکید بر اینکه روحانیون به عنوان یک گروه و مرجع اثرگذار در مسائل سیاسی مردم، جایگاه ممتازی دارند افزود: با توجه به اینکه هیچ مساله ای بدون حضور و نقش روحانیت شکل نمی گیرد قطعا دشمن نیز نمی تواند از این امر چشم پوشی کند لذا شاهد توطئه های مختلف از دوران های گذشته تاکنون علیه جایگاه روحانیت اثرگذار بوده ایم.
وی گفت: قطعا اگر روحانیت اثرگذار بخواهند در میدان های مختلف حضور یابند و وظیفه دینداری و ولایی بودن خود را انجام دهند و سخن مردم را به زبان آورند مورد تخریب، فتنه و هجمه دیگران قرار می گیرند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: انقلاب ما انقلاب اسلامی منتسب به حوزه و حوزه هاست اما پایین ترین رقم دریافتی این کشور مربوط به طلبه ها و روحانیت است البته روحانیتی که منتسب به شغلی نیستند.
وی اضافه کرد: روحانیون این سربازان دلداده به انقلاب، سخت ترین کارها را در کوشه و کنار کشور انجام می دهند اما هیچ نام و نشانی از آنان نیست.
رئیسی با بیان اینکه امروز رسالت بزرگی به عهده روحانیت در حوزه های علمیه است اظهار کرد: شاید کمبودهایی هم در حوزه های علمیه وجود داشته باشد اما به برکت انقلاب اسلامی شرایط و وضعیت حوزه ها نسبت به قبل انقلاب بسیار متفاوت شده است لذا انتظار داریم طلبه ها بیشتر در امر تحقق و پژوهش تلاش کنند تا شاهد کارهای نو و ارزشمند در نظام حوزوی باشیم.
وی ادامه داد: روحانیون و طلاب ما به عنوان مرزبانان نظام فکری و فرهنگی باید آنچه مرزهای ما را تهدید می کند رصد و بیش و پیش از دیگران اعلام خطر کنند.
وی گفت: متاسفانه نظام روشنفکری در کشور ما نگاهش به غرب است در صورتی که روشنفکری در کشورهای اسلامی نگاهش ضد فرهنگ مغرب زمین است.
نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری افزود: نگاه جریان روشنفکری در جهان اسلام، نگاه ضد سلطه غربی است اما بعضا مقالات و نوشتارهایی در کشور می بینیم که نگاهشان به وادادگی در برابر فرهنگ غرب است.
وی یادآور شد: روشنفکر واقعی و رجل سیاسی فردی است که نیاز جامعه را تشخیص دهد و در این ارتباط ایفای نقش و بصیرت آفرینی کند.
تولیت آستان قدس رضوی که امروز (دوشنبه) در آغاز سفر 2 روزه وارد بیرجند شد، در نشست های جداگانه با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و جمعی از نخبگان و فعالان فرهنگی و سیاسی این استان نیز دیدار و گفت و گو کرد.
6054*3028* خبرنگار - مریم پنجابی * انتشار - رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.