انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در آئین افتتاح طرح CBR (توانمندسازی مبتنی بر جامعه) شهری و مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان درمیان افزود: آسیب های اجتماعی نسبت به آسیب های جسمانی پیچیدگی خاصی دارند و برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی همکاری همه دستگاه های متولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گفته وی در برنامه ششم توسعه به حوزه سلامت اجتماعی توجه خاصی شده و این مهم نویدبخش اقدامات مناسب در حوزه بهزیستی است.
رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: این سازمان با 22 هزار نیروی متخصص و حدود 30هزار مرکز درمانی خود را در صف مقدم مقابله با آسیب های اجتماعی می داند.
وی گفت: رشد طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی از جمله مسائلی است که دغدغه رهبری را به همراه داشته است و سبب شده رهبر معظم انقلاب چهار بار مسئولان را در زمینه آسیب های اجتماعی به حضور پذیرش کنند.
محسنی بندپی، طلاق را یکی از آسیب های اجتماعی در جامعه دانست و افزود: در خراسان جنوبی پدیده طلاق هشت درصد کاهش یافته است که باید با برنامه و ارائه مشاوره به خانوادها این روند رو به کاهش ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته اقدامات خوبی برای سلامت جسمی گروه های مختلف جامعه انجام شده است گفت: باید در کنار سلامت جسمی به سلامت روحی مردم نیز توجه شود و توجه نکردن به سلامت روانی، آسیب های اجتماعی زیادی را به دنبال دارد.
وی افزود: خدمات مراکز اورژانس اجتماعی در ارتباط با کودک آزاری، طلاق، همسرآزاری، سالمندآزاری و موارد خودکشی و سایر آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی است و با بهره گیری از توان و ظرفیت مراکز اورژانس اجتماعی می توان از وقوع بیش از چند هزار مورد خطرات جانی منجر به فوت در کشور جلوگیری کرد.
رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: ارتقای فعالیت و خدمات اورژانس اجتماعی با اهتمام و توجه جدی دولت تدبیر و امید نسبت به مسائل حوزه اجتماعی در دستور کار است.
وی همپنین اجباری شدن طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج را برای کاهش معلولیت ‌ها ضروری دانست و گفت: اجرای موفق این طرح در کشور از تولد 25 تا 30 هزار کودک معلول جلوگیری می کند.
محسنی بندپی اظهار کرد: طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج از راهبردهای اصلی سازمان بهزیستی است و هزینه غربالگری ژنتیک افراد محروم جامعه توسط بهزیستی پرداخت می شود.
وی گفت: همچنین پیشگیری از بروز و شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت و توسعه غربالگری برای کاهش ناشنوایی و تنبلی چشم از دیگر راهبردهای اساسی است که سازمان بهزیستی در حال اجرای آنهاست.
وی عنوان کرد: طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه موسوم به طرح 'سی بی آر' از اولویت های مهم سازمان بهزیستی است و امروز طرح CBR شهری به صورت آزمایشی در شهرستان درمیان راه اندازی شد.
مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان درمیان و طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه همزمان با نخستین روز هفته دولت با حضور رئیس سازمان بهزیستی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در شهرستان درمیان افتتاح شد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
این شهرستان مرزی حدود 57 هزار نفر جمعیت دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*3028*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.