سیدمهدی طلائی مقدم در سخنرانی بعد از نماز جمعه طبس با تشریح برنامه دولت برای حل مشکل کمبود آب در شهرستان طبس افزود: در عین حالی که زمین لرزه ها مضر و مخرب هستند اما با ایجاد گسل ها باعث شده اند در دشت مرکزی ایران و اطراف طبس آب های زیرزمینی از عمق شاید چندین کیلومتری به عمق هزار و 400 تا هزار 200 متری برسند.
وی با بیان این که منابع این آب بسیار زیاد است گفت: این پروژه در 2 بخش یکی از طریق سازمان زمین شناسی کشور یا معاونت زمین شناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشی هم در وزارت نیرو پیگیری شد.
طلائی مقدم ادامه داد: با عنایت استاندار مشکل تامین اعتبار مطالعات پروژه در وزارت نیرو با لحاظ 25 درصد از مجموع اعتبارات استانی و مابقی هم از اعتبارات وزارت نیرو رفع شد و این پروژه با مبلغ ریالی 135 میلیارد ریال ابلاغ شده است.
وی افزود: در کنار این، سازمان زمین شناسی مطالعات خود را شروع کرده بود که آن پروژه نیز با اعتباری بالغ بر 53 میلیارد ریال هفته گذشته به مجری طرح ابلاغ شد که مجری طرح دکتر آریامنش از فرزندان طبس است.
فرماندار ویژه طبس خاطرنشان کرد: قطعا هنگامی که این پروژه به نتیجه برسد نه تنها آب طبس و استان بلکه آب را تا مرکز کشور تامین خواهد کرد.
وی افزود: با استحصال این آب مشکل آب هم در کشاورزی، صنعت و آب شرب حل خواهد شد.
وی با بیان این که برنامه ای میان مدت برای مشکل آب شهرستان طبس داریم گفت: چاه هایی که در منطقه بین رباط پشت بادام و رباط خان به سمت طبس برای نیروگاه طبس حفر شد نزدیک 230 لیتر دبی آب با کیفیت فوق العاده مناسب دارد.
معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در یک تا 2 سالی که پروژه نیروگاه حرارتی به تعویق افتاد تجهیزات جدیدی برای این مجموعه مصوب شد که نیاز به آب کمتری دارد و اعلام کردند 75 لیتر آب مازاد در چاه های آب نیروگاه داریم.
وی بیان کرد: مقرر شد این میزان آب را به مرکز شهرستان منتقل کنیم که این مورد مجوزهای لازم را گرفت و پروژه مصوب شد اما وزارت نیرو در کنار این موضوع اعلام کرد که سهم طبس از خط دوم انتقال آب نیز مصوب شده است.
طلائی مقدم گفت: پس از این تصمیم گرفته شد سایز لوله های انتقال آب از نیروگاه افزایش پیدا کند تا همزمان بخشی از پروژه انتقال آب از خط دوم مرکزی کشور به شهرستان طبس باشد.
وی افزود: در برنامه کوتاه مدت حفر یک حلقه چاه و ادامه آن اتصال به شبکه آب شهری طبس است که خط انتقال و برق آن تکمیل است و طی 10 روز آینده به شبکه آب شهر طبس متصل خواهد شد.
فرماندار ویژه طبس ادامه داد: در بخش دیهوک مجوز حفر یک حلقه چاه از ایمیدرو گرفته شد و در هفته دولت عملیات آن آغاز و به شبکه آب شهر دیهوک متصل می شود.
وی بیان کرد: در بخش دستگردان در خصوص شبکه زمزم پیمانکار مشخص شده است و مجوز حفر چاه گرفته شده و به زودی عملیات آن آغاز می شود و به پیمانکار ابلاغ شده کار را شروع کند و تامین اعتبار این پروژه انجام شده است.
وی افزود: با حفر این چاه مشکل آب در بخش دستگردان به صورت موقت رفع خواهد شد.
شهرستان طبس با 72 هزار نفر جمعیت و 57هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی است.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
7217*6054* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.