در گزارش روز سه شنبه اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، اطلاعات بیشتری در مورد پروژه راه آهن استان ارایه نشد.
در این گزارش به نقل از سید علی اکبر پرویزی در نشست معاونان، مدیران ستادی و فرمانداران استان آمده استد: توسعه بیمارستان 32 تختخوابی نهبندان به 64 تختخوابی و تکمیل مرکز بهداشتی - درمانی خوسف جزو برنامه های سال جاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.
وی به تفاهم نامه مشترک با بنیاد برکت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چهار هزار میلیارد ریال در حوزه های اشتغال خانگی و نیز توسعه روستایی در بخش های مدرسه سازی و خدمات با بنیاد تفاهم شد، امیدواریم این تفاهم نامه هرچه سریعتر با حضور مسئولان آن نهاد به اجرا گذاشته شود.
استاندار خراسان جنوبی، رفع مشکل مربوط به پروژه پروده 4 طبس را مورد تاکید قرار داد و افزود: 90 میلیون یورو تسهیلات ارزی مورد نیاز این پروژه تامین و مجوز کمیسیون ماده 62 آن نیز اخذ شده است.
پرویزی، با بیان اینکه کارخانه زغال کک طبس در حال تعطیلی بود، افزود: با پیگیری هایی که صورت گرفت 30 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای این پروژه نهایی شد، امیدواریم هرچه سریعتر این پروژه نیز وارد فاز اجرایی شود که در این صورت خواهیم توانست در کنار آن سایر صنایع پایین دستی را راه اندازی کنیم.
وی یکی از طرح های در دست اقدام دولت برای تأمین آب مورد نیاز استان را استفاده از آب ژرف دانست و افزود: به منظور انجام مطالعات این طرح تفاهم نامه مطالعاتی مشترک سه جانبه ای بین استانداری، معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و وزارت نیرو منعقد شد.
وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد 25 درصد هزینه مطالعات طرح توسط استان ، همین رقم توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و بقیه نیز توسط وزارت نیرو و شرکت های تابعه وزارتخانه تأمین و پرداخت شود.
وی اظهار امیدواری کرد که نتیجه مطالعات مثبت باشد و زمینه حفر اولین چاه ژرف در استان فراهم شود که در صورت اجرایی شدن این کار نیاز آبی استان در حوزه های شرب، صنعت و خدمات تأمین و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.
استاندار خراسان جنوبی ، با تشکر از تلاش های فرمانداران و بخشداران در برگزاری مناسب انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری گفت: همه باید از فرصت ها و امکانات موجود برای خدمت به مردم استفاده کنند و هیچ فرصتی در این زمینه نباید از دست برود یا به خاطر برخی حواشی وقت و انرژی مسئولان هدر رود.
پرویزی، پرهیز از ورود مسئولان به حواشی مربوط به انتصابات را مورد تاکید جدی قرار داد و افزود: عزل و نصب مدیران علاوه بر اینکه یک حق قانونی است یک اقدام مرسوم و متداول اداری نیز است؛ از این رو موضوع انتصابات نباید موجب ایجاد حاشیه برای مسئولان شده و وقت و فرصت خدمت را از آنها سلب کند.
وی رعایت حرمت افراد در عزل و نصب را مورد تاکید قرار داد و افزود: هر مسئولی در هر بخشی حضور دارد تا زمانی که در آن پست قرار دارد باید احترام و مورد حمایت باشد و هر زمان نیز که تصمیم به کنار رفتن او باشد باید با تکریم و احترم اداری این موضوع اجرایی شود.
پرویزی بر توزیع اعتبار شهرستان بر اساس دستوالعمل ارایه شده توسط فرمانداران تاکید کرد و افزود: اعتبارات استان از محل 3 درصد نفت افزایش یافت، این در حالیست که در حوزه های عمرانی نیز ظرف چند روز آینده تخصیص های اولیه داده خواهد شد.
پرویزی، با تاکید به حضور مدیران دستگاه های اجرایی در شهرستان ها، گفت: این موضوع باید با هماهنگی فرمانداران انجام شود تا بتوان از سفرهای انجام شده در حل مشکلات اجرایی شهرستان ها و گره گشایی از مشکل مردم نهایت استفاده را برد.
استاندار خراسان جنوبی، به نزدیک شدن هفته دولت اشاره کرد و ادامه داد: پرهیز از برنامه های تکراری و نیز پراکنده کاری در این هفته باید در دستور کار قرار گیرد، باید از ظرفیت ایجاد شده هفته دولت نهایت استفاده را برای تبیین خدمات و اقدامات دولت در بخش های مختلف برد.
پرویزی، بابیان اینکه نگهداشت جمعیت در روستاها و شهرهای کوچک از مهمترین اولویت های کاری دولت است، افزود: دستگاه های اجرایی ازجمله راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره کل اوقاف وامور خیریه ، بنیاد مستضعفان و نهادهای مشابه باید همکاری و تعامل بیشتری با مردم داشته باشند تابتوان در تثبیت جمعیت و حل مشکلات ملکی مردم در مناطق روستایی اقدامات جدی تری انجام شود.
محمد فرهادی ، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی 24 تیر ماه گذشته گفته بود: این استان در منطقه ای قرار دارد که از گذشته های دور بخشی از جاده ابریشم بود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری کشور داشته است.
وی خراسان جنوبی را راه ارتباطی کریدور شمال به جنوب و نیز مسیر ارتباطی شرق به غرب دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین راه های استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی استان وجود ریل و اتصال استان به خطوط ریلی سراسری است.
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین سیاست های کاری دولت تدبیر و امید است ، افزود: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم پیگیری های بسیار مناسبی صورت گرفت به گونه ای که اعتبار پروژه راه آهن استان در سال 94 پایدار شد و ردیف اعتباری مستقلی نیز به خود اختصاص داد.
به گفته وی مطالعات این پروژه از دو محور شامل 22 کیلومتر از سمت بیرجند و نیز 51 کیلومتر شامل محور کال شور – گناباد انجام شد و قطعه 51 کیلومتر نیز آماده برگزاری مناقصه است.
وی ادامه داد: با اجرای 270 کیلومتر خط راه آهن بیرجند – کالشور خراسان جنوبی به شبکه راه آهن سراسری متصل خواهد شد که این امر نشان دهنده عزم جدی دولت به استان و استان های کم برخورداری همچون خراسان جنوبی است.
هم اکنون از 11شهرستان تابعه خراسان جنوبی ، تنها طبس که در غرب استان قرار دارد به راه آهن سراسری متصل است.
اداره کل راه آهن شرق با حدود هزار کیلومتر بزرگترین منطقه ریلی ایران و در طبس مستقر است.
هم اکنون طرح مطالعاتی اتصال راه آهن چابهار- زاهدان - بیرجند به مشهد در حال انجام است، بخشی از آن انجام شد و با توسعه راه آهن در خراسان جنوبی، ظرفیت های حمل بار و مسافر نه تنها در شرق کشور بلکه به کشورهای آسیای میانه افزایش می یابد
به گزارش رسانه ها، گرچه اتصال منطقه جنوب خراسان به راه آهن آرزوی دیرینه مردم بود ولی به جهت شرایط خاص منطقه و کشور قبل از دهه 80 بطور جدی مطرح نشد.
شاید برای اوّلین بار در نهم آذر 1380 مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان تقاضای احداث این راه آهن را از رئیس جمهور وقت کردند که به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارجاع شد .
2047* دریافت و انتشار- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.