محمد اسماعیل مطلق، روز سه شنبه در همایش یک روزه پیامدهای تک فرزندی در سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، افزود: بررسی تعداد ازدواج های 6 ماهه نخست سال 1395 و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل از آن نشان می دهد، ازدواج 6 درصد افزایش یافت.
وی با بیان این که ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه ایرانی از نظر سنتی، دینی و ملی ارزش والایی دارد، اظهار کرد: براساس سرشماری سال 1390 میزان باروری در کشور 1.8 درصد و در خراسان جنوبی 2.5 درصد است.
به گزارش ایرنا مطلق، تصریح کرد: جمعیت شناسان کشور معتقدند، در مجموع میزان باروری پنج سال گذشته از روند افزایشی برخوردار است.
وی، افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج های چند سال اخیر و افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول و فرزندان بعدی را از جمله عوامل موثر در نرخ باروری عنوان کرد.
مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت تاکید کرد: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، میزان باروری کلی باید حداقل 2.1 فرزند (سطح جانشینی) باشد.
مطلق افزود: تزلزل بنیان و پایداری خانواده ها (طلاق عاطفی)، تمایل به تک فرزندی، آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط و ناباروری از دیگر عوامل موثر در نرخ کلی باروری است.
وی یادآور شد: تمایل به داشتن 2 تا سه فرزند در جوانان آستانه ازدواج (بررسی 1393)، فراهم بودن دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی و بهره مندی آنان از این خدمات و حفاظت مالی آنان در طرح تحول سلامت از جمله فرصت های طلایی فرزند آوری در کشور است.
وی به مهمترین برنامه های معاونت بهداشت وزارتخانه در اجرای سیاست کلی جمعیت و خانواده اشاره کرد و گفت: مراقبت نوزاد سالم، مراقبت از نوزادان در معرض خطر، مراقبت کودک سالم و مراقبت سلامت گروه سنی پنج تا 18 سال دانش آموز و غیر دانش آموز از جمله برنامه های وزارتخانه در این ارتباط است.
وی، پیشگیری از کم تحرکی و رفتارهای مخاطره آمیز در نوجوانان، توانمند سازی جوانان 29- 18 سال در ترویج ازدواج سالم، استقرار نظام مراقبت سلامت جوانان، ترویج ازدواج سالم و نهادینه سازی سبک زندگی سالم را از دیگر برنامه های معاونت برشمرد.
این مسئول رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌ های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌ های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد را از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت بر اساس بازنگری سیاست های جمعیت و سلامت ذکر کرد.
مطلق یادآور شد: ارتقای بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی و اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه ‌هزینه ‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسه های حمایتی مربوط از دیگر برنامه ها در این ارتباط ست.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.