در ادامه این سرمقاله آمده است: در سالروز میلاد فرخندۀ حضرت معصومه(س) و در روزی که با عنوان روز دختر نامگذاری شده، شایسته است در زمانه ای که موج هجوم فرهنگی غرب؛ به ویژه به سوی جامعه دختران افزایش یافته است، در پی شناخت دقیق از یگانه دختری باشیم که با کسب فضائل بی نظیر، خود را به بالاترین درجات معنوی رهنمون ساخته است.
به نحوی که از 3 تن از امامان معصوم (ع)، روایات متعدد و بسیار حیرت انگیز در تبیین جایگاه، فضائل و کرامات آن حضرت بیان گردیده است.
لذا باید گفت دستیابی به اوج درجات و فضائل اخلاقی، علمی، اجتماعی، سیاسی و ... توسط آن حضرت به روشنی می تواند برای جامعه دختران ایرانی مورد توجه فراوان قرار گیرد.
تردیدی نیست که زنان، در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شان بالایی برخوردار نبوده و غالبا مورد بی مهری و ظلم و ستم واقع می شدند، اما با رشد روز افزون آگاهی های بشر و پیشرفت سریع علوم انسانی و اجتماعی، این پرسش مطرح شد که جایگاه واقعی زنان در جامعه و خانواده کدام است و چگونه می توان حقوق از دست رفته زنان را استیفا کرد.
در این راستا به یقین می توان گفت که ادیان الهی به ویژه دین خاتم، بیش از همه به احیای شخصیت والای زن همت گماشته اند.
یکی از عالی ترین برنامه های اسلام که این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن تمام بی عدالتی نسبت به زن بوده است.
این دین آسمانی تنها ملاک برتری را تقوا و ارزش های معنوی و فضائل اخلاقی دانسته است.
در طول تاریخ به واسطه برتری جسمانی مردان بر زنان، شخصیت و جایگاه زنان به پایین ترین حد تنزل یافته بود، به طوری که مایه سرافکندگی و طوق لعنت به شمار می رفتند.
به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید:«و هرگاه به یکی از آن ها بشارت دهند که دختری نصیب تو شده، صورتش [از فرط ناراحتی] سیاه می شود و به شدت خشمگین می گردد.»
اما اسلام با قوانین بی بدیل خود و گفتار و رفتار پیامبری که رحمة للعالمین بود، شخصیت از دست رفته زنان را احیا کرد و او را مایه رحمت و برکت معرفی نمود، چنانکه رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند:« دخترها مایه رحمت، صلاح زندگی و برکت هستند.»
در اسلام به زنان حق دخالت در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داده شده است، اما مشروط به حفظ عفاف و پاکدامنی و حریم انسانیت.
اسلام از طرفی با حضور بی قید و شرط زنان در تمام امور و از بین رفتن حریم های اخلاقی مخالفت کرده و از طرف دیگر برای فعالیت های ضروری اجتماعی با حفظ عفت مانعی ایجاد نکرده است و راه اعتدال که سعادت آنان را در پی دارد در پیش روی آنان قرار داده است.
غرب می خواست حقوق از دست رفته زن را به او برگرداند، ولی با آزادی های بی قید و شرط و غیر انسانی، او را از رسیدن به تکامل و انسانیت باز داشت.
آن ها می خواستند زن را از بردگی نجات دهند، ولی او را به بردگی مدرن کشانیده اند.
اما اسلام راه میانه و اعتدال را فرا روی انسان ها قرار می دهد که پیمودن آن موجب سعادت و موفقیت در دنیا و آخرت می شود.
امروزه تبلیغات وسیع فرهنگی فاسد غرب علیه اسلام ناب محمدی(ص) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سبب گردیده تا جوانان با اشکال مختلف تهاجم فرهنگی بیگانگان مواجه شوند که برخی در اثر جهل و نادانی و آشنا نبودن با فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و تعداد نادری در اثر عناد با اسلام و به جهت به فساد کشاندن جوانان ایران زمین و جلوگیری از پیشرفت و تعالی آنان دست به استفاده و ترویج و گسترش اینگونه حربه های فرهنگی در جامعه می زنند.
در میان این هجمه های فرهنگی از زنان به عنوان ملعبه ای برای دستیابی به مقاصد شوم خود بهره های فراوانی برده اند و آنان را در جهت رسیدن به خواسته های خود استثمار قرارداده و به نوعی از آنان استفاده ابزاری نموده اند.
بانوان باید با آگاهی بیشتر با این گونه بهره کشی های فرهنگی مبارزه نمایند.
اما آنچه در جنگ نرمی که علیه دختران و مادران آینده به وجود آمده، باید مورد توجه جدی خانواده‌ها قرار گیرد، چگونگی حفظ خانواده‌ها، خصوصا فرزندان از توطئه‌های خطرناک دشمنان است.
از میان توطئه‌های دشمنان که بیشترین تهدید برای خانواده‌هاست، استفاده آنان از ابزارهای پیشرفته رسانه‌ای مثل اینترنت و ماهواره است، چرا که اگر خانواده‌ها در استفاده از این ابزارها مدیریت صحیحی را به کار نبرند فساد و تباهی به سراغ آنها خواهد آمد.
یکی از آسیب‌های جدی که در عصر حاضر، خانواده‌ها را تهدید می‌کند، ضعف شدید ارتباط محبت آمیز بین اعضای خانواده‌هاست و گاه ریشه این معضل به گسترش رفاه‌طلبی و چشم و همچشمی در دستیابی به امکانات بیشتر اقتصادی برمی‌گردد.
زیرا هر خانواده‌ای می‌کوشد بیشترین وقت خود را صرف درآمد اقتصادی کند تا به آن رفاه مورد نظر برسد، و در نتیجه، دیگر زمانی برای ارتباط با اعضای خانواده و توجه به نیازهای روحی و روانی نمی‌ماند.
حال اینکه افراد خانواده، بیش از نیازهای جسمانی و اقتصادی، به آرامش روانی و درک متقابل و ارتباط تنگاتنگ نیازمندند که اگر این نیازمندی‌های واقعی آنان در داخل خانواده، تأمین نگردد، زمینه آسیب‌پذیری جدّی و انحراف آنان فراهم خواهد شد.
بنابراین برای مصونیت خانواده‌ها از هر نوع آسیبی، توجه جدی به نیازهای روحی وعاطفی فرزندان و به ویژه دختران دختران الزامی است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.