علی زندی روز دوشنبه در همایش یک روزه صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و تجلیل از فعالان این حوزه، عنوان کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر یعنی استفاده از توان و ظرفیت سازمان های مردم نهاد، ائمه جمعه و جماعات، سپاه و بسیج، تمامی کسانی که در این عرصه می توانند نقش ایفا کنند.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری سال 94 در بحث حوزه آسیب های اجتماعی پنج مورد را بیان فرمودند، یکی از آنها مبارزه با مواد مخدر است.
وی گفت: امروز نظام مفتخر است، در اجرای منویات مقام عظمای ولایت و تدابیر و رهنمودهای ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر و ابلاغیه وزیر کشور به عنوان دبیرکل ستاد توانست، مبارزه جدی با جبهه استکبار داشته باشد.
وی با بیان اینکه اقداماتی که در حوزه درمان طی چهار سال اخیر انجام شد، بی نظیر است، افزود: قدم هایی که در مبارزه با مواد مخدر برداشته شد، مقدس است، خدا وعده داد، اگر انسانیت یک نفر احیا شود، انسانیت جامعه ای احیا خواهد شد.
به گزارش ایرنا زندی اظهار کرد: 465 کیلومتر مرز با بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر دنیا، همجواری با سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی را به عنوان سومین استان پهناور کشور در حوزه حمل و نقل، نگهداری و مصرف مواد مخدر آسیب پذیر کند.
وی با اشاره به کشت بوته خشخاش در افغانستان، گفت: برابر آخرین اخبار ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری، سطح زیر کشت تریاک از سال 1376 نسبت به سال 1395 رشد بسیار فزاینده ای داشته است.

** تولید 84 درصد تریاک دنیا در افغانستان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، ادامه داد: مقایسه اراضی زیر کشت خشخاش از سال 76 تا 95 حکایت از رشد 247 درصد آن دارد، سال 76، سطح زیرکشت خشخاش 58هزار هکتار بود که این عدد در سال 95، به 201 هزار هکتار افزایش یافت.
زندی بیان کرد: افغانستان در حوزه تولید مواد مخدر بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر است، 84 درصد تریاک جهانی مربوط به این کشور است.
وی با بیان اینکه تولید تریاک در این مدت 71 درصد افزایش یافت، عنوان کرد: سال 95، چهار هزار و 800 تن مواد مخدر در افغانستان تولید شد.

** اعتیاد فرهنگ صادره از غرب
وی عنوان کرد: گاها بیان می شود، چرا عرضه و مصرف مواد مخدر در ایران افزایش دارد مگر نظام با این امر مبارزه نمی کند و نیروهای نظامی و انتظامی نظارت ندارند اما رهبر معظم انقلاب اعتیاد را فرهنگ صادره از غرب دانستند.
وی اضافه کرد: در فرمایشات معظم له آمده ،ز اگر مسئولان با مواد مخدر مبارزه می کنند این حرکت بزرگ و جهاد مقدس است، بزرگترین سند افتخار نظام در این حوزه تقدیم سه هزار و 700 شهید و بیش از 12 هزار نفر جانباز است.
وی گفت: در این ارتباط 97 نفر از جوانان استان جان خود را در مبارزه با مواد مخدر از دست دادند و 85 نفر جانباز شدند.

** اعتیاد زلزله خاموش/ منکر بزرگ
وی یادآور شد: اعتیاد به عنوان زلزله خاموش و منکر یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی است که جوان پویای جامعه را هدف قرار داده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بر این باور است، اعتیاد از هر روزنه ای وارد شد آبرو، مال، جان و ناموس را از همان روزانه خارج خواهد کرد، بر اساس آمار و اطلاعات 90 درصد ایرانیان نسبت به اعتیاد ابراز نگرانی کرده اند.
زندی یادآور شد: نظام در مبارزه با مواد مخدر تلفات سنگینی متحمل شد، برابر آمار و اطلاعات سال 1383، 10 هزار میلیارد تومان خسارت مادی به پیکر نظام وارد شد.
به گفته وی، مردم در هشت سال جنگ تحمیلی به جبهه استکبار نشان دادند، اگر خواسته باشند، مردمی عمل کنند یک وجب از خاک میهن را به دشمن نمی دهند لذا هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند در حوزه مبارزه با مواد مخدر اقدام کند.

** 64 درصد معتادان متاهل هستند
وی با بیان اینکه 64 درصد معتادان متاهل هستند، تاکید کردند: والدین هشیار باشند امروز جبهه استکبار با هدف قرار دادن نسل جوان سعی دارد مانع پیشرفت نظام شود.
وی یادآور شد: در بعضی خانواده ها روابط عاطفی بسیار سست، سرد و شکننده است ، والدین روابطی که بر اساس آموزه های دینی، تعالیم اسلامی و انسانی باشد با فرزندان خویش ندارند.
وی ادامه داد: فرزندی که در چنین خانواده ای رشد یابد، پس از ورود به جامعه، آسیب اجتماعی گریبانش را خواهد گرفت، بسیاری از جوانان به دلیل نبود آگاهی و اینکه تربیت آنها بر اساس آموزه دینی نبود، گرفتار این پدیده شدند.

** اعتیاد برای قاچاقچی برابر فقر است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه اعتیاد به عنوان منکر اجتماعی جز فقر چیزی را به دنبال ندارد، اظهار کرد: امروز اعتیاد حتی برای قاچاقچی مواد مخدر مساوی با فقر است.
به گفته زندی، گردش مالی مواد مخدر در عرصه جهانی هزار و 400 تا هزار و 600 میلیارد دلار است که سود سرسام آوری است.
وی با تاکید به اینکه حداقل مهارت نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزیم، یادآور شد: در چند سال اخیر اقدامات بسیار مفیدی انجام شد، ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری در حوزه سازمان های مردم نهاد اقدامات بسیار ارزنده ای انجام داد.
وی از فعالیت 49 سازمان مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان خبر داد و افزود: دستگاه های مقابله ای شامل نیروهای انتظامی، سپاه ،بسیج ، مرزبانی و گمرکات از سال 92 تا 95، 115 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط کردند و 25 هزار و 299نفر تحویل مراجع قضایی شد.

** مرزهای خراسان جنوبی امن است
به گفته این مسئول در سه ماهه سال 96، هشت تن و 748 کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد و دستگیری افراد هم 16 درصد افزایش دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد: مرزهای خراسان جنوبی به یمن وجود غیور مردان مرزبانی، سبزپوشان نیروی انتظامی، دستگاه های اطلاعاتی، دستگاه های امنیتی از امنیت بالایی برخوردار است.
زندی یادآور شد: غیورمردان دستگاه های مقابله ای استان با حمایت های همه جانبه مجموعه دستگاه قضایی برخوردهای بسیار قاطعی با سوداگران مرگ انجام می دهند.
وی بیان کرد: با نگاه به مدیریت آموزش و پرورش استان و سایر دستگاهها توانستیم دانش آموزانی که به نحوی درگیر این پدیده بودند، درمان کنیم.

** دانش آموزان قربانی اعتیاد
وی با بیان اینکه دانش آموز معتاد نیست بلکه قربانی اعتیاد است، تصریح کرد: کسی که اراده و تصمیمی ندارد به دلایلی معتاد می شود، هزینه درمان یک دانش آموز معتاد پنج میلیون تومان است.
وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فرانشیز درمان را با اختیار خود با توجه به محرومیت استان رایگان کرد، در این ارتباط 420 بانویی که در حوزه مواد مخدر درگیر بودند درمان شدند.
وی بیان کرد: در 18 ماه گذشته 486 نفر که در حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد رایگان درمان و از آنها حمایت مالی شد.
در این مراسم با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان از خانواده های شهدا و جانبازان مبارزه با مواد مخدر تجلیل شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.