یورگن هاین(Jürgen Hein) روزشنبه در جلسه بررسی درخواست سرمایه گذاری در طرح فروسیلیس آلومینیوم طبس که با حضور 2 تن از معاونان استانداری خراسان جنوبی در این شهر برگزار شد، افزود: محصول این واحد تولیدی در کارخانه های مختلف از جمله فولاد سازی کاربری دارد.
وی با اشاره به فعالیت چنین واحدهایی در سوئیس، آلمان، قزاقستان و قرقیزستان ،افزود: مطالعاتی برای راه اندازی پروژه سوم در ایسلند ، برزیل و ...انجام شد، چون امکانات اولیه فراهم نبود،با توجه به ظرفیت های خوب در ایران تصمیم گرفته شد، این پروژه در جمهوری اسلامی راه اندازی شود.
هاین، میزان مصرف زغالسنگ و برق مورد نیاز واحد فروسیلیس آلومینیوم طبس را به ترتیب سالانه 200 هزار تن و 50 تا 60 مگاوات ذکر کرد و یادآور شد: تولید این محصول چندان به آب زیاد نیاز ندارد.
وی افزود: مصرف گاز هم زیاد نخواهد، با احداث نیروگاهی در مجاورت کارخانه مصرف گاز 100 تا300 میلیون مترمکعب خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه فلز و آلیاژ(ICMD) آلمان در ادامه اظهار کرد: با احداث این واحد زمینه اشتغال 300 نفر در منطقه فراهم خواهد شد و با راه اندازی نیروگاه و معدن زغالسنگ 600 نفر مشغول به کار خواهند شد.
هاین ادامه داد: بازار مصرف این محصول در قدم اول جمهوری اسلامی ایران و سپس کره، چین، کانادا، ایتالیا، روسیه و ... خواهد بود.
وی توضیح داد: بعد از سه سال از ثبت تولید فروسیلیس در دنیا، تولید این محصول در سوئیس و آلمان آغاز شد و تقاضا هم در واحدهای مختلف صنعتی برای این محصول زیاد است.
مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه فلز و آلیاژ آلمان افزود: اولین کارخانه در قرقیزستان به صورت پایلوت (نمونه آزمایشی) با ظرفیت 25هزار تن در سال احداث شد، و تا قبل از سال آینده میلادی اولین محصول آن تولید و روانه بازار خواهد شد.
وی بیان کرد: کارخانه دوم با 162 میلیون دلار سرمایه گذاری در یکی از شهرهای قزاقستان در حال احداث و راه اندازی است.
همچنین نماینده هیات تجاری قزاقستان در این نشست گفت: در حال حاضر براساس تکنولوژی موجود چنین واحدهایی در برخی کشورها راه اندازی شد یا در حال احداث است.
عبدالرسول ژرمانف با بیان این که احداث واحد فروسیلیس آلومینیوم طبس یکی از مهم ترین پروژه های بین المللی به شمار می رود، افزود: در حال حاضر این پروژه در قزاقستان و قرقیزستان درحال اجراست و حجم سرمایه گذاری در این 2 پروژه بیش از 300 میلیون دلار است و واحدهای متالوژی دنیا به این محصول نیاز دارند.
نماینده قزاقستان افزود: به مدت سه سال برای احداث واحد یاد شده در ایران تحقیق شد، اطمینان پیدا کردیم این پروژه با توجه به ویژگی های مناسب در ایران انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: با توجه به فراهم بودن امکانات لازم و فراوانی منابع و انرژی تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در طبس اتخاذ شد.

** مسئولان آماده کمک به سرمایه گذران هستند
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی در جلسه یاد شده گفت: بیشتر مدیران دستگاه های اجرایی استان در این نشست حضور دارند تا به شما به عنوان سرمایه گذار خارجی اطمینان دهند، خراسان جنوبی و شهرستان طبس با توجه به ظرفیت هایی که دارد برای استقبال از سرمایه گذاری آماده است.
بی بی عصمت سرفرازی افزود: بررسی های سه ساله نشان می دهد،سرمایه گذاران در این مدت منابع انسانی و منابع طبیعی خراسان جنوبی و طبس را به خوبی بررسی کرده اند.
وی ادامه داد: نگاه دولت تدبیر و امید مبتنی بر این است در حوزه سیاست خارجی باید بستر و فضای امن برای سرمایه گذاری فراهم شود.
وی گفت: باور این است برای توسعه پایدار متوازن و همه جانبه نیاز به سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی داریم که در سند توسعه چشم انداز و هم سیاست های ابلاغی نظام و هم برنامه ششم توسعه به خوبی به آن تاکید شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران در برجام به جهان ثابت کرد، ایران به گفت و گو و ارتباط متقابل همراه با احترام به دنیا می‌نگرد.
وی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی، حوزه سرمایه گذاری و نیز مباحث اقتصادی با تعامل و گفت و گو، موضوع برد برد به آن می پردازیم که حتما در این پروژه هم تمام این موارد را مد نظر داریم.
سرفرازی اظهار کرد: در پروژه های خارجی و داخلی در ایران و در خراسان جنوبی و شهرستان طبس با توجه به برخورداری هایی که دارد مسئولان استان خود را در کنار سرمایه گذاران می بینند و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

** فرماندار: زیرساخت ها در طبس برای اجرای پروژه آماده است
معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس گفت: با هماهنگی های خوب مسئولان شهرستان و استان و بررسی های خوبی که به خصوص در جانمایی زمین و زیرساخت های گاز و آب انجام شد، برای اجرای پروژه آمادگی وجود دارد.
سید مهدی طلائی مقدم افزود: با توجه به ظرفیت های موجود آمادگی داریم، احداث پروژه شروع و به نحو احسن و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود، تا چنین تصمیمی مایه خیر و برکت باشد.
فروسیلیس نسبت به بسیاری از فلزات اصلی در صنایع ، متالورژی (آهن ،‌مس ، نیکل ، کرم و ...) قابلیت اکسایش بیشتری دارد و از این رو برای بسیاری از آلیاژهای صنعتی به عنوان اکسیژن زدا به کار می رود که از آن جمله می توان به کاربرد این عنصر در صنایع فولاد سازی و ریخته گری فولاد اشاره کرد .
فروسیلیس به عنوان اکسیژن زدا در فولادها ، عموما به صورت خالص به کار نمی رود و اغلب ترکیبات آمیژانی فروسیلیسیم ، فروسیلیکو منگنز ، فروسیلیکو آلومینیوم و یا سیلیکو کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد .
ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود که ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از پنج میلیارد تن است.
سالانه بیش از 1.7 میلیون تن زغالسنگ از حوزه معادن زغالسنگ طبس استخراج می‌شود و بیش از چهار هزار نفر در این حوزه مشغول کار هستند.
شهرستان طبس با 72 هزار نفر جمعیت و 57هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی است.
هم اکنون حدود 22هزار نفر در بخش صنعت و معدن خراسان جنوبی فعالیت دارند.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.