سید حمید عبدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به این که بیماری تب برفکی یک بیماری به شدت واگیر با تلفات و خسارات بالا است اقدامات بهداشتی قرنطینه ای دامداران در جلوگیری از بیماری و کاهش خسارات بسیار مهم است.
وی ادامه داد: انجام واکسیناسیون به موقع یکی از مهم ترین اقداماتی است که با جلوگیری از ابتلای دام به این بیماری موجب افزایش کمی و کیفی تولیدات دامی می شود.
عبدی اظهار کرد: اطلاع رسانی عمومی، برگزاری کلاس های آموزشی، انجام مراقبت فعال، ترغیب دامداران جهت واکسیناسیون به موقع و رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه ای از جمله اقداماتی است که توسط شبکه دامپزشکی بشرویه در زمینه پیشگیری از ابتلای دام ها به تب برفکی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: همچنین مراقبت فعال تب برفکی و واکسیناسیون برای واحدهای اپیدمیولوژیک صنعتی، نیمه صنعتی، سنتی و عشایر شهرستان انجام می گردد.
به گزارش ایرنا، عبدی گفت: حمل غیر مجاز دام می تواند یکی از بزرگترین مخاطرات بهداشتی حوزه صنعت دامپروری باشدکه منجر به افزایش احتمال ورود بیماری‌های واگیر و مسری دامی به منطقه می‌شود.
رییس شبکه دامپزشکی بشرویه تاکید کرد: بر همین اساس دامداران باید از جابجایی دام بدون هماهنگی با این شبکه در شهرستان خودداری کنند.
وی افزود: دامداران در صورت مشاهده نشانه هایی نظیر لنگش، کاهش تولید شیر، افزایش ترشح بزاق، تاول در دهان و یا تلفات دامی، باید شبکه دامپزشکی را مطلع سازند که از سرایت بیماری به دیگر دام ها جلوگیری شود.
عبدی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی در طول شبانه روز با انجام نظارتهای بهداشتی خود در تمامی مراحل تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی باعث تضمین سلامت و کیفیت مواد غذایی با منشاء دامی می شوند.
وی از ضبط و معدوم سازی 30 کیلوگرم آلایش مرغی که دارای علائم فساد یودند، خبر داد و گفت: بازدیدها و نظارت های بهداشتی طبق مقررات و ضوابط دامپزشکی از تمام محصولات با منشا دامی و مکان های مجاز عرضه فراورده های خام دامی صورت می پذیرد.
شهر بشرویه در 300 کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
7550* 6054*خبرنگار- نرگس سینایی* انتشار دهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.