علیرضا رفیعی پور روز شنبه در نخستین جلسه کمیته ارتقای کیفیت بهداشتی شیر خام خراسان جنوبی افزود: همچنین از مجموع شیر تولیدی، 80 تن دیگر توسط مردم و دامداران تولید و به مصرف می رسد.
وی ادامه داد: از 200 تن شیر تولیدی روزانه، 14 تن آن در مراکز صنفی غیر مجاز که مجوز ندارند به فروش می رسد که امیدواریم با آگاهی بخشی و فرهنگ سازی تمام شیر تولید شده به مراکز مجاز تحویل داده شود.
وی گفت: با وجود بیماری های زیاد مشترک بین انسان و دام، اما رغبت به استفاده شیر های خام در بین مردم بسیار زیاد است که دلیل اصلی آن تفکر اشتباه مردم در ارزش کم غذایی شیرهای پاستوریزه شده است.
وی تبلیغ سوء در استفاده بیش از اندازه افزودنی ها و ... را از دیگر موارد رغبت مصرف کنندگان از شیر خام عنوان و تاکید کرد: مردم باید بدانند که دستگاه های نظارتی، اشراف کامل بر تولید این محصولات از صفر تا 100تولید دارند.
به گفته وی، موضوعاتی همچون بیماری های مشترک بین انسان و دام همیشه یک مساله چالشی بوده و خواهد بود و آنچه به عنوان وظیفه می طلبد که امروز در دستور کار تمام دستگاه های ذیربط قرار گیرد عملکرد درست و گام برداشتن در راستای سالم سازی است.
وی تصریح کرد: بیماری های مشترک بین انسان و دام هیچ وقت رو به کاهش نبوده و سالانه رو به افزایش است اما آنچه حایز اهمیت است پیشگیری و کنترل بیماری است که خراسان جنوبی در این ارتباط عملکرد مثبتی داشته است.

** وجود 30 هزار نفر شتر در استان
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه 30 هزار نفر شتر در این استان وجود دارند، گفت: در این ارتباط دومین استان کشور هستیم و باید از این شرایط به خوبی بهره مند شویم.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود این پتانسیل مثبت در این استان اما نتوانسته ایم نتیجه مطلوب ببریم و در حوزه های عرضه شیر و لبنیات شتر وضعیت مطلوبی نداریم.
به گزارش ایرنا، رفیعی، بیان کرد: بیشترین مشکل استان در زمینه عرضه شیر و لبنیات شتر وجود نداشتن امکانات پاستوریزاسیون در شیرخام شتر است که امیدواریم هر چه سریعتر با توجه به اهمیت و سودآوری بتوانیم گام های مثبتی در این زمینه برداریم.

** تشویق و ترغیب، دستورالعمل اول امور نظارتی
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی،گفت: تشویق و ترغیب در امور نظارتی باید در دستور کار دستگاه های نظارتی قرار گیرد زیرا این مهم بر اساس تجربه بهترین خروجی را به همراه خواهد داشت.
عصمت محمودی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی، آموزش و ارتباط مداوم با مردم بهترین تاثیر را در سالم سازی جامعه در تمامی بخش ها خواهد داشت، عنوان کرد: رسانه ها بهترین نقش را می توانند در این زمینه ایفا کنند و به عنوان بازویی قوی در کنار دستگاه ها فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: اگر در جامعه به جایی برسیم که برای رعایت سبک زندگی دغدغه داشته باشیم و کارخانه ها و دامداری ها در این موضوع با هم پیوست اجتماعی داشته باشند بدون شک در کنار تولید و عرضه شیر فرهنگ سازی چگونگی مصرف هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه ارتقا کیفیت بهداشتی شیر خام را یکی از مهمترین ملزومات در جامعه دانست و اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با عزمی جزم در این راستا حرکت کنیم تا در کیفیت بخشی این مهم به عنوان حقوقی شهروندی گام برداریم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
3215* 6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.