غلامرضا قوسی روز سه شنبه به خبرنگاران افزود: از این مقدار هشت هزار و 500 تن شیر و فرآورده های لبنی ، 320 تن کرک، مو و پشم و 800 تن گوشت قرمز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد رشد داشته است.
وی پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری با توجه به اجرای طرح های تولیدی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در راستای پرواربندی و تولید گوشت قرمز تولیدات عشایر استان از نظر ارزشی حدود 10درصد افزایش یابد.
وی از اختصاص 54 میلیارد ریال وام قرض الحسنه با دوره بازپرداخت پنج ساله به عشایر خبر داد و گفت: برای بهره ‌مندی تعداد بیشتری از خانوارها 65 درصد تسهیلات به شرکت های تعاونی عشایری و صندوق های خرد زنان عشایری و 35درصد باقی مانده به افراد واجد شرایط براساس طرح هایی که منجر به افزیش تولید شود، پرداخت خواهد شد.
وی اضافه کرد: هم اکنون 83 درصد عشایر استان عضو شرکت های تعاونی عشایری و صندوق های خرد زنان عشایری هستند.
به گزارش ایرنا، قوسی بیان کرد: شرکت های تعاونی عشایری، صندوق های خرد زنان و عشایر متقاضی باید تسهیلات را در اجرای طرح های افزایش تولید و بهره وری در تولید گوشت قرمز، زنجیره تولید گیاهان دارویی و تولید صنایع دستی و گردشگری و بوم گردی استفاده کنند.
به گفته وی خانوارهای عشایری می توانند با مراجعه به مدیریت امور عشایری شهرستان ها نسبت به تکمیل فرم تعهدنامه و ارایه طرح حداقل یک صفحه ای مبنی بر نحوه انجام فعالیت اقدام کنند.
وی اظهارکرد: متقاضیان دریافت تسهیلات باید زیرساخت ها و امکانات اولیه متناسب و مورد نیاز برای اجرای طرح از قبیل جایگاه نگهداری دام مناسب و مورد تایید کارشناسان دامپروری، زمین زراعی و آب کشاورزی را در اختیار داشته باشند .
وی یادآور شد: سقف پرداخت تسهیلات برای شرکت های تعاونی عشایری 10 میلیارد ریال، صندوق های خرد زنان 250 میلیون ریال و برای بقیه افراد 150 میلیون ریال است.
جامعه عشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار راس دام، 34 درصد دام سبک استان را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387بر اساس سرشماری عشایر کشور، 81 هزار نفر بود که از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13 درصد از جمعیت 750 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.