نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، روز دوشنبه در خطبه های نماز عید فطر در مصلی المهدی(ع)بیرجند برگزار شد با تبریک این عید بزرگ اسلامی به مومنان و نمازگزاران، گفت: عید واقعی به این معناست که توفیقی حاصل شود تا انسان به به او رجوع کند و به اول برگردد.
حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، افزود: انسان فطرتی دارد که خدا بر اساس آن او را آفرید، چه از نظر جسمی و چه از لحاظ روحی نیازمند نوعی بازنگری است تا از رسوب ها و زنگار هایی که جسم و روح اش در طول زندگی به آن دچار شد، رهایی یابد.
وی ادامه داد: خداوند متعال برای اینکه انسان بتواند به اصل خویش برگردد و ظرف دلش را از زنگارها و رسوب های بدنی بزداید برنامه های مختلفی از فرایض، نوافل، مستحبات و اخلاقیات قرار داده تا راحت تر بتواند از غربت نجات پیدا کند و خود را بیابد.
استاد درس اخلاق حوزه های علمیه بیرجند اظهار کرد: ماه رمضان از جمله ماه های مبارکی است که این مساله به خوبی نمود پیدا می کند و حتی برخی از مومنان از اول شعبان المعظم با خود سازی و عبور از رجب المرجب به استقبال این ماه خدا و بخشش گناهان می روند.
وی با اشاره به اینکه عید فطر روز ذوب شدن همه رسوب های روحی و معنوی است، افزود: در این ارتباط مومنان باید در نظر داشته باشند قبل از نماز عید، فطریه و کمک های طعامی خود را احصا کنند تا کسانی که دغدغه معیشت دارند به راحتی بتوانند در این جشن معنوی شرکت کنند.
وی یادآور شد: عید در ادیان مختلف و ملت های مختلف وجود دارد، طوری که معنای عرفی آن جشن است اما محتوای آنها گاه به صورت 180 درجه با هم متفاوت است.
به گفته وی در آیین اسلام اعیادی همانند عید فطر و عید قربان وجود دارد که بوی معنویت می دهد اما این در حالی است که برخی از اعیاد عین فساد است و بویی از معنویت نبرد در حالی که اعیاد اسلامی فهم، عمل و اجرایش جای تبریک دارد زیرا مردم در آن به ذکر نام خدا می پردازد و یا با آگاهی بخشی مسایل اجتماعی، دینی و سیاسی به رشد می رسند.
وی با بیان اینکه صله رحم یکی دیگر از برنامه های روز عید در بین مسلمانان است، عنوان کرد: خداوند متعال چه در برنامه تکوین و چه تشریع، چتر رحمت خود را گسترانیده و این انسان است که باید به این نعمت ها تعمق کند و به خودسازی برسد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار کرد: خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات رها نمی کند و همانند کودکی تازه متولد شده که مورد حمایت پدر و مادر قرار دارد، حمایت می کند تا جایی که پس از خود انسان را به پیامبران، امامان معصوم و فقهای عادل سپرده است که دلسوزانه آنها را راهنمایی کنند.
وی تاکید کرد: مومنان باید با درایت تمام بتوانند از راهنمایی های منتخبان خدا در روی زمین به بهترین نحو بهره مند شوند تا با خود شناسی به بصیرت و خداشناسی برسند.
گزارش خبرنگاران ایرنا از قاینات، فردوس، طبس، بشرویه، نهبندان، سرایان، خوسف، زیرکوه، درمیان و بشرویه حاکی است نماز باشکوه عید سعید فطر در این شهرستان ها با حضور مردم پس از یک ماه عبادت و بندگی امروز در مسجدها و حسینیه ها برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.