ادامه گزارش به این شرح است: دیگر انگار حاضر نیستند با نمد سودهای کلان کلاه سپرده گذاری آنچنانی برسر نهند.

** کلید واژه ورشکستگی
کلید واژه «ورشکستگی بانک ها» را در یکی از موتورهای جست وجوی اینترنت انتخاب کنید.
می بینید که انبوهی از اخبار و گزارش ها در باره ورشکستگی شبکه بانکی در رسانه های مختلف به چشم می خورد.
برخی از رسانه ها خود فهرست بانک ها و مؤسسات اعتباری ورشکسته را بر اساس خط کش های ارزیابی خود مشخص کرده اند و رسانه دیگری از مردم می خواهد در برخی از مؤسسات سپرده گذاری نکنند.
مردم نیز دراین گیر و دار دچار سردرگمی شده اند و به دنبال محلی امن برای سپرده گذاری یا سرمایه گذاری دارایی خرد خود هستند.
در طول هفته های اخیر شبکه بانکی چند ضربه محکم از ناحیه شایعات و اخبار نادرست خورده است.
فیلمی متعلق به دو سال پیش به عنوان سندی برای ورشکستگی بانک پارسیان در ضای مجازی منتشر می شود و سپس درز کردن پیش خبر احتمال ادغام مؤسسات ثامن، کوثر و مهراقتصاد دردسرهای جدی برای این مؤسسات بخصوص برای ثامن که شایعه ورشکستگی آن دهان به دهان می چرخد ایجاد کرده است.
حالا پس از چند روز از انتشار این شایعه تمام سپرده گذاران ثامن حتی کسانی که دسترسی چندانی به اخبار روز ندارند، برای دریافت پول خود از صبح زود درمقابل شعب این مؤسسه صف می کشند تا روزانه بخشی از سپرده خود را دریافت کنند.
در روی دیگر این سکه مدیران نگران ثامن هستند که برای تأمین نقدینگی مورد نیاز این خیل عظیم سپرده گذاران که به 600 شعبه مؤسسه درسراسر کشور هجوم آورده اند، تلاش می کنند.
کارشناسان بانکی اعتقاد دارند انتشار اینگونه شایعات که درشرایط فعلی کشور باور ذیری بیشتری هم پیدا کرده است می تواند برای هر بانک کوچک و بزرگی مشکل جدی ایجاد کند.
درهمین راستا یکی از مؤسسات اعتباری که نام آن در خبر منتشره درخصوص ادغامی ها دیده می شود، برای اینکه خیال سپرده گذاران خود را راحت کند، پشت باجه های شعب خود انبوهی از اسکناس در مقابل دید مردم قرار داده تا مشتریان به فکر بیرون کشیدن سپرده های خود نیفتند.

** اعتمادی که رفت
آنچه مسلم است اتفاقاتی که طی ماه های اخیر در شبکه بانکی رخ داده است، اعتماد مردم به مؤسسات مالی و اعتباری را خدشه دار کرده است.
هرچند بانک مرکزی در قالب اطلاعیه رسمی و گفت وگوی مقامات ارشد به سپرده گذاران ثامن اطمینان داد که نگران سپرده های خود نباشند.
اما به هر روی حتی شایعه بودن این اخبار می تواند باعث ترس و نگرانی مردم شود.
به طور عمده سپرده گذاران خرد شبکه بانکی که با پس انداز گوشه ای از درآمد خود اندوخته ای مهیا کردند، بشدت نگران هستند که اتفاقی برای دارایی شان بیفتد.
به خصوص پس از انتشار وسیع اخبار، عکس ها و فیلم های سپرده گذاران تعاونی اعتباری فرشتگان که این روزها با نام کاسپین شناخته می شود و گرفتاری آنها در دریافت پولشان، این نگرانی بیشتر شده است.

** عینک ذره بینی سپرده گذاران
از زمانی که سپرده گذاران ثامن برای دریافت پولشان به شعب این مؤسسه اعتباری هجوم آوردند، همه درخصوص اینکه کدام بانک یا مؤسسه برای سپرده گذاری امن تر است سؤال دارند.
محلی که به دور از هرگونه ریسکی سود ماهیانه یا حداقل اصل پول سپرده گذاران را حفظ کند.
گویا حالا هشدارهای بانک مرکزی درخصوص اینکه مردم سراغ مؤسسات و بانک هایی که نرخ سود بالاتر از عرف نظام بانکی می دهند، نروند، برای مردم معنا پیدا کرده است.
تا زمانی که هیچ اتفاقی برای مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیفتاده بود، بخشی از سپرده گذاران برای کسب سود بیشتر پول خود را نزد اینگونه مؤسسات سپرده گذاری می کردند وحتی برای کسب سود بیشتر تن به ریسک هایی مانند فروش خانه مسکونی یا خودروی خود می دادند تا پول آن را به حساب های سپرده خود اضافه کنند تا در آینده خانه و خودروی بهتری بخرند.
اما حالا رفتار سپرده گذاران تغییر کرده است و با مفهوم ریسک آشنا شده اند.
حالا حتی کسانی که به هشدارها و توصیه ها درخصوص اعتماد نکردن به سودهای بالا توجه نمی کردند حاضر شده اند تا با نرخ سود مرسوم و پایینتر پول خود را در بانکهایی سپرده گذاری کنند که ریسک کمتری دارد.
برهمین اساس از زمان انتشار شایعات ورشکستگی برخی از بانکها و مؤسسات اعتباری شاهد جابه جایی و مهاجرت سپرده ها میان بانک ها و مؤسسات اعتباری هستیم.
کسانی که از بدون مجوز بودن برخی از مؤسسات اطمینان حاصل کرده و ریسک آن را دریافته اند به سرعت سپرده های خود را به سایر بانکها منتقل کرده اند.
درمیان سپرده گذاران افرادی هستند که بانک های دولتی را برای انتقال سپرده های خود انتخاب کرده اند تا از امنیت سپرده خود مطمئن شوند.

** سپرده های مردم بیمه است
در چنین شرایطی بانک مرکزی درصدد اطمینان دادن به مردم است. درهمین زمینه مدیرکل نظارت بر بانکهای بانک مرکزی با تأکید براینکه هرآنچه در مورد بانکها به لحاظ قوانین مالی صادق است، برای مؤسسات مالی نیز صدق می کند، می گوید: بانک ها مؤسساتی اقتصادی هستند که از محل جذب سپرده های بانکی سرمایه جذب و در طرح های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند.
این سپرده گذاری با ریسک هایی همراه است که ما برای حفاظت از آن، بانکها را مکلف به سپرده گذاری برخی از منابعشان در بانک مرکزی کرده ایم، صندوق سپرده گذاری کار بیمه سپرده ها را انجام میدهد که از آن محل از سپرده سپرده گذاری حمایت می کند.
عباس کمره ای با انتقاد از شایعاتی در مورد ورشکستگی بانک ها می افزاید: با توجه به فضای انتخابات ریاست جمهوری، مباحثی در مورد بانک ها مطرح شد که صد درصد کذب بود، بانک ها علاوه بر سپرده قانونی با صندوق سپرده گذاری و خطوط اعتباری و بازار بین بانکی نه تنها ورشکسته نمی شوند بلکه می توانند اعتبارات لازم را برای بازپرداخت سپردهگذاران هم تأمین کنند.

** مسئول بیمه سپرده ها کیست؟
در سال 1392 برای نخستین بار صندوق ضمانت سپرده ها تأسیس شده است که بانک ها باید عضو آن باشند و مبالغی را به عنوان ضمانت به این صندوق بپردازند و اگر روزی دچار ورشکستگی شدند، این صندوق بخشی از سپرده ها را به سپرده گذاران پرداخت خواهد کرد.
این صندوق در وبسایت خود سقف پرداختی به سپرده گذاران را در صورت ورشکستگی بانک ها 100 میلیون تومان برای هر سپرده گذار اعلام کرده است و اگر سپرده گذاری بیش از این میزان در بانک سپرده گذاری کرده باشد، باید از خیر بقیه پولش بگذرد یا منتظر بماند تا اموال بانک فروخته شود و طلبش را وصول کند.
صندوق ضمانت سپرده ها براساس قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شده و برای ضمانت پول های مردم نزد بانک ها است. تاکنون 38 بانک و مؤسسه مالی و اعتباری عضو صندوق شده اند.
صندوق ضمانت سپرده ها براساس ماده 95 قانون برنامه پنجم توسعه در اواسط سال 92 تأسیس شد که اساسنامه آن تهیه و ثبت شد و آیین نامه ای برای فعالیت آن تهیه شده و توسط هیأت دولت تصویب و ابلاغ شد.
صندوق ضمانت سپرده به صورت یک نهاد عمومی غیردولتی است که منابع آن از محل حق عضویت بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری و از محل 0.25 درصد سپرده های بانکی تأمین می شود.
مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده ها در گفت وگو با یکی از رسانه ها گفت: آیین نامه اولیه در سال 92 اشکالاتی داشت که در سال 93 اشکالات آن در دولت رفع شد و از اواخر سال 93 با اصلاح آییننامه و ابلاغ آن کار صندوق شروع شد.
این صندوق از هیأت امنایی متشکل از رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس هیأت امنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون نظارت بانک مرکزی و 2 نفر شامل یکی از مدیران عامل بانکهای خصوصی و دیگری از مدیران بانک های دولتی تشکیل شد.
هیأت مدیره صندوق جدا از مدیرعامل است و 5 نفر هیأت مدیره مدیرعامل را انتخاب می کنند و خود هیأت مدیره توسط هیأت امنا و با حکم رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شود.
براساس قانون، همه بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلف هستند، عضو صندوق ضمانت سپرده شوند.
سپرده گذاران زیادی در خراسان جنوبی نیز از این اوضاع متضرر شده اند، آنهایی که در موسسه میزان سرمایه گذاری کرده بودند و تا گرفتن پولشان خون دل ها خوردند و حتی خیلی ها موفق به گرفتن آن نشدند تا آنهایی که فرشتگان را برای گرفتن سود بیشتر انتخاب کردند و هنوز آثارش را تحمل می کنند و معلوم نشد بعد از آن همه تحصن و گفت و گو با مسئولان مختلف به نتیجه رسیدند یا خیر.
به هر حال آنچه معلوم است دیگر از نمد سودهای آنچنانی کلاهی برای سرمایه گذاری بافته نمی شود.
مردم به خصوص در خراسان جنوبی که برای هر ریال درآمد خود باید به جای چند نفر کار کنند البته برخی هاشان باید قبل از اینکه دسترنجشان را در موسسه یا بانکی بگذارند درباره آن تحقیق کنند هر چند سود بیشتری بدهد.

** شمشیر دو لبه سرمایه گذاری
و البته یک نکته در بحث پول هایی که داریم این است که آیا نمی توان این پول را در جای دیگری سرمایه گذاری کرد مثلا در کارخانه ای که نیاز به گردش مالی دارد آیا نمی توان سهمی از پول خود را به آنجا بسپاریم؟
البته این سوال پاسخ روشنی دارد چرا که بانک ها تاکنون بدون هیچ ریسکی هر ماه سود پول را به حساب مشتری ها می ریزند اما سرمایه گذاری در یک کارخانه آنهم با این اوضاعی که بانک ها برای تولید کنندگانمان به وجود آورده اند تمایل مردم را برای ورود به زمینه های اقتصادی کاهش می دهد.
انگار بانک ها با هم طناب بازی راه انداخته اند که تا وقتی در دو طرف طناب بزنند مردم مجبورند روی آن بپر بپر کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559* 2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.