هاشم ولی پور مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با افزود: این پروژه ها به تدریج در شهرستانها با حضور مسئولان استان، محلی و مردم مناطق اجرای پروژه ها افتتاح می شود.
به گفته وی از مجموع بودجه هزینه شده، 101 میلیون ریال دولتی، 150 میلیون ریال تسهیلات بانکی و بقیه خودیاری مردمی است که در اجرای پروژه های یاد شده هزینه شده است.
وی زمینه اجرای پروژه های آماده افتتاح را آب و خاک، امور دام و عشایری، شیلات و آبزیان، باغبانی، حفظ نباتات، زراعت، مکانیزاسیون و سایر بخش های کشاورزی ذکر کرد.
به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق یادآور شد: با توجه به شعار « اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال» در سال 96 و پیرو منویات مقام معظم رهبری، این سازمان توانست 360 شغل پایدار ایجاد کند و با اجرای پروژه های آماده افتتاح، اشتغال هزار و 63 نفر را در استان نیز تثبیت کند.
به گفته وی، بیشترین تعداد پروژه های آماده افتتاح مربوط به شهرستان طبس با 8 هزار و 676 میلیون ریال، اشتغال پایدار 66 نفر و تثبیت شغل برای 184 نفر است.

** فعالیت بیش از هزار تسهیل گر روستایی در بخش کشاورزی
این مسئول با اشاره به نقش رسانه ها در پیشبرد اهداف و ارسال پیام های حوزه جهاد کشاورزی به فعالان و بهره برداران استان ، اظهار کرد: همچنین مدیریت ترویج جهاد کشاورزی با فعالیت بیش از هزار نفر تسهیل گر روستایی در ارتباط است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: تسهیل گران به دنبال دریافت پیام های ترویجی و انتقال یافته هایی که منجر به افزایش تولید، درآمد، بهره وری و استفاده بهینه از تولید شود، هستند، که همه به نوعی در رشد اقتصادی بسیار تاثیرگذارند.
ولی پور مطلق عنوان کرد: رسانه ها در کنار مجموعه مدیریت ترویج جهاد کشاورزی با ظرفیت قابل توجهی که دارند، می توانند به بخش کشاورزی استان کمک کنند، بخشی از دستاوردهای حاصل شده را در کمک و همیاری رسانه ها می دانیم که قابل قدردانی است.
وی به افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان مهم ترین عامل اقتصادی تر کردن کار در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: در اثر خشکسالی های 18 ساله در استان، بر خلاف تضعیف بنیه کشاورزی و منابع آب و خاک، عملکرد در واحد سطح افزایش یافت.

** اجرای کشت فراسرزمینی در قزاقستان از سوی جهاد کشاورزی استان
وی به اجرای کشت فراسرزمینی در قزاقستان از سوی جهاد کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: انجام این مهم از چند سال قبل در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی داشت، لذا بعد از پیگیری ها و برگزاری جلسات متعدد در دستور کار جهاد استان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: خراسان جنوبی سومین استان بعد از اصفهان و فارس برای انجام کشت فراسرزمینی انتخاب شد، شرکت جهاد سبز از شرکت های زیر مجموعه جهاد استقلال وابسته به جهاد کشاورزی نسبت به مطالعات لازم اقدام کرده است.

** توسعه محصولات راهبردی استان در بازارهای جهانی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: بر اساس توافق یاد شده، کشت فرا سرزمینی از شهریور سال 96برای کشت پاییزه در زمینی به مساحت هزار هکتار به صورت پایلوت(نمونه آزمایشی) آغاز می شود که به مرور افزایش خواهد یافت.
ولی پور مطلق عنوان کرد: برای استفاده از سرمایه و توان شرکت های استانی، تامین پایدار نیازهای کشور به محصولات کشاورزی، جذب فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال، برنامه بازدید و انجام کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.
وی بیان کرد: کشت گیاهانی مانند گندم، چغندرقند، جو، گلرنگ و انجام فعالیت های دامپروری شامل پرورش گوسفند و گوساله پرواری از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد و به صورت گام به گام اجرا خواهد شد.
وی یادآور شد: برای توسعه بخش کشاورزی نباید تنها به ظرفیت های منابع تولیدی داخل استان محدود شد، از طرفی باید برای توسعه بازار داخل و محصولات راهبردی استان در بازارهای جهانی تلاش کرد که یکی از مهمترین ظرفیتها کشت فرا سرزمینی است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.