ادامه مطلب به این شرح است: خبرش حداقل برای من آنقدر جالب و مهم و جان دار بود که نمی توانستم از آن بگذرم، برای اصحاب رسانه ها هم همینطور و همین هم بود که دیروز، قهرمانی خراسان جنوبی در مسابقات کشتی با چوخه کشور در بجنورد تیتر اول اکثر مطبوعات و سایت های خبری استان شد!
آنهم قهرمانی در زادگاه کشتی با چوخه و آنهم در میان مدعیان و میراث داران قهرمانی کشور! شاید تنها کسانی که با کشتی چوخه، با مهارت های این کشتی سنتی و با تعصب مثال زدنی مردم شمال خراسان به این ورزش اصیل و بومی آشنا هستند قدری قدر این قهرمانی را بیشتر از دیگران بدانند، و چه خوب که این قدر شناختن، آنقدر باشد که عرق چوخه کاران خراسان جنوبی را خوب خشک کند!
کشتی با چوخه، ورزش اول مردمان شمال خراسان به ویژه مناطقی مثل قوچان، چناران، فریمان، درگز و به ویژه بجنورد و شیروان و اسفراین است، و شاید به جرأت بتوان گفت علیرغم برخی بی مهری های سالهای اخیر به این کشتی سنتی و اصیل، هر شهروند شمال خراسانی به پهلوانی و قهرمانی یکی از فرزندانش در کاراز میدان های چمن و خاکی شهر و روستا مثل گود زینل خان، سخت می بالد.
جودوکاران قهرمان ایران و کوراش کاران پرآوازه این وطن، موفقیت هایشان را مدیون بهره گیری از فنون این کشتی سخت و جانانه می دانند و چه بسا شاید آنطور که کشوری مثل ژاپن کشتی سنتی خود یعنی جودو یا جوجیتسو را المپیکی کرد، اگر به چوخه هم توجهی می شد، امروز حداقل در میدان های جهانی به اسم ایران و به اسم وطن، نامی و آوازه ای بیش از این می داشتیم و پرچم هایی از ما بالا می رفت.
درباره این قهرمانی، خیلی چیزها باید گفت و خیلی چیزها باید نوشت، هم از سختی ها و مشکلات، هم از کمبودها و نیازها، هم از غیرت ها و تعصب ها، و هم از مدیریت خوب و برنامه ریزی های مدون و صحیح. اما چند نکته مهم و اساسی را هم نباید فراموش کرد؛ کشتی با چوخه، کشتی اصیل و ورزش اول مردم شمال خراسان است، برق خیره کننده ی طلاها و نقره های آویخته شده ی امروز بر گردن قهرمانان این استان، هم انتظارات را بالا برده و هم مدعیانِ سفت و سختِ فردایی دارد، حفظ قهرمانی از بدست آوردن آن کمتر نیست.
معمولاً اینگونه است که ترکیبی از بهترین های ورزشی در رشته های مختلف به دلیل حضور پادگان های نظامی و دانشگاهها همه ساله در استان ما وجود دارند، ما دوست داریم چنین قهرمانی هایی مال لایطاق استان خودمان باشد، نه امانتی که با رفتن سربازها و دانشجوها احیاناً از دستش بدهیم و بعد هم فراموشش کنیم. استعداد یابی ورزشی هم از آن مقولات مهمیست که حتماً می باید در استان توجه ویژه ای به آن شود، ما استعداد هایی در رشته های مختلف ورزشی داریم که معمولاً یا مهجور مانده اند یا مغفول، و یا حتی سالهاست به کناری افتاده و مرده اند!
مسئولان ورزشی استان علیرغم همه کمبود اعتبارات و اولویت های مختلف، چاره ای جز توجه به این قهرمانی ها ندارند، قهرمانی های امروز، فریاد بلند مطالبه های فردای ورزشکاران پر استعداد این استان، چه بومی و چه غیر بومی هستند، ما لاجرم باید به این قهرمان ها و قهرمانی ها توجه کنیم و برنامه ریزی ها را به این سمت و سو پیش ببریم تا نه تنها در کشتی با چوخه بلکه در سایر رشته هایی که می توانیم، حرفی برای گفتن داشته باشیم.
سخن آخر هم با ورزشکاران متعصب و سخت کوش تیم کشتی با چوخه استان و مسؤولان عزیز و پرتلاش این تیم، چه مدیران تیم، چه مربیان خوش فکر و چه همه دست اندرکارانش؛ دست مریزاد و خدا قوت و عرض تبریک. آرزو می کنیم هم قهرمان بمانید، هم پهلوان.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.