دکتر علیرضا رفیعی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال 69 تاکنون 31 استان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آلوده شدند ، سال 91 و 92 در خراسان جنوبی نیز 2 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
وی بیان کرد: در خراسان جنوبی کنترل و مبارزه با این نوع ویروس به عنوان یک الگو خوب جواب داد، اکنون چهار سال است که در این زمینه گزارش مثبتی ارایه نشده است در صورتیکه استان های همجوار هر سال با این انگل درگیر هستند.
وی ادامه داد: همیشه از اقدامات پیشگیرانه صحبت می کنیم اما در بیماری تب کریمه کنگو سالهاست در فعل مبارزه و کنترل قرار داریم و نمی توان از شیوع آن پیشگیری کرد.
به گزارش ایرنا، رفیعی پور با تاکید بر اینکه به جای ایجاد رعب و وحشت بین مردم باید یک عامل کنترل و مبارزه خوب الگو قرار بگیرد، اظهار کرد: دلیل اینکه در امر پیشگیری این ویروس تاکنون موفق نبوده ایم در کنترل و مبارزه با آن بوده است.
وی یادآور شد: این بیماری که به وسیله کنه به انسان منتقل می شود مخصوص حیوانات است اما بخاطر سیر تکاملی بسیار راحت کنه که به پستانداران اهلی و وحشی می چسبد، از خون آنها تغذیه کرده و به انسان منتقل می شود.

** بیماری تب کریمه کنگو به هیچ وجه در دام آلوده قابل تشخیص نیست
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه کنه توسط مهره داران، پرندگان و جوندگان و غیره قابل جابه جایی است، عنوان کرد: جمعیت پستانداران ایران که چند برابر جمعیت انسانی کشور است همه میزبان های مخزن ویروس هستند.
این کارشناس ارشد دامپزشکی اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو به هیچ وجه در دام آلوده قابل تشخیص نیست و دام به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می کند.
وی با اشاره به اینکه این بیماری یک نوع بیماری انسانی شناخته شده است چون در دام قابل تشخیص نیست، یادآور شد: در انسان نیز پزشک باید حاذق باشد یا تشخیص قطعی بر اساس شغل فرد مورد نظر باشد و این از خطراتی است که کار را برای پزشک و دامپزشک سخت می کند.
وی افزود: کنه، دام بیمار و دام پس از ذبح ( کله پاچه، جگر، پوست و پشم) سه عامل انتقال ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند، در دام زنده تنها از طریق کنه چسبیده شده به دام و انتقال آن به انسان قابل انتقال و شیوع خواهد بود.

** پستانداران وحشی و اهلی عامل انتقال دهنده تب کریمه کنگو
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه پستانداران وحشی و اهلی عامل انتقال دهنده این ویروس هستند، افزود: شکارچیان یکی از گروه های در معرض خطر این بیماری هستند.
به گفته رفیعی پور، استفاده از لوازم حفاظت فنی توسط افرادی که به صورت مستقیم با دام و محل های آلوده با کنه در ارتباط هستند، برای مقابله با این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی بیان کرد: فرهنگ سازی مخالفت مردم با مسایل و مشکلاتی که می تواند انتقال دهنده بیماری باشد حایز اهمیت است، چراکه امکان اینکه 100 درصد دام ها در کشتارگاه های بهداشتی و صنعتی ذبح شود وجود ندارد.
وی ادامه داد: افرادی متخلف دام را در مکان های غیرقانونی و غیر بهداشتی ذبح می کنند بنابراین امکان اینکه گوشت، پوست، پشم، جگر و غیره آلوده به بیماری باشد و مردم از آن استفاده کنند زیاد است.

** واکسن، دارو و امکان پیشگیری از ویروس تب کریمه وجود ندارد
وی با بیان اینکه واکسن، دارو و امکان پیشگیری از این ویروس وجود ندارد، اظهار کرد: اصحاب رسانه می توانند صفر تا 100 درصد موارد بیماری را به اطلاع مردم برسانند، مردم را برای مخالفت با تهیه گوشت از مراجع غیر قانونی، ذبح دام در غیر کشتارگاه، ذبح دام در معابر عمومی به مناسبت های مختلف و از این قبیل آگاه سازی کنند.
وی از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه ذبح دام به هر دلیلی در مکان های عمومی و غیر بهداشتی و هرگونه تخلف بهداشتی در خصوص فرآورده های خام دامی، مراتب را با سامانه پاسخگویی 1512 اداره کل دامپزشکی درمیان بگذارند تا در اسرع وقت نسبت به رسیدگی و پیگیری موارد گزارش شده اقدام شود.
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان،بیماری تب خونریزی کننده کریمه کنگو در ایران بومی شده است، لذا باید با این ویروس که 31 استان را درگیر کرده است زندگی کنیم، در مدت یکماه گذشته بیش از 10 استان شرقی، جنوبی، شمالی و مرکزی کشور با این بیماری درگیر شدند.
رفیعی پور یادآور شد: اقدامات اداره کل دامپزشکی در شهرها قابل تحسین است اما زمانیکه وارد حاشیه شهر، بخش ها، دهستان ها و روستاها می شویم گاها مشاهده می شود آنگونه که به مراکز شهرستان ها و شهرها توجه شده به این مناطق نشده است لذا محصولات این مناطق با مخاطرات بیشتری همراه است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه سال های گذشته اقدامات خوبی در استان انجام شد اما اکنون حتی در 2 مرکز شهرستان های خوسف و زیرکوه کشتارگاه بهداشتی دام وجود ندارد که ایجاد کشتارگاه شهرستان خوسف در حال پیگیری است و به زودی اقدام خواهد شد.

** طرح ساماندهی بهداشتی کشتارگاه در روستا
وی عنوان کرد: در بحث روستاها سالهاست طرح ساماندهی بهداشتی کشتارگاه یا کمیته هماهنگی امور کشتارگاه ها بین سازمان دامپزشکی و وزارت کشور دیده شده است تا در محیط های روستایی هم کشتارگاهی با نقشه فنی و مصالح مناسب با ترغیب بخش خصوصی ایجاد شود.
وی اظهار کرد: پشتوانه طرح ایجاد کشتارگاه های در اندازه کوچک در روستاها ملی است ، دهیاران، شوراها و سایر افراد می توانند حتی با تامین یک کانکس از این طرح استفاده کنند اما این طرح تاکنون به ندرت یا اصلا اجرایی نشده است.
وی گفت: همکاران اداره کل دامپزشکی نسبت به ارایه آموزش های لازم به قصاب ها و سایر افراد ذبح کننده دام اقدام می کند که در سه سال گذشته استقبال مردم از این مهم خوب بوده است.

** صدور شناسنامه بهداشتی کار برای قصابان و دلالان
وی از صدور شناسنامه بهداشتی کار برای 2 گروه قصابان و دلالان دام استان خبر داد و یادآور شد: همچنین تلاش داریم امامان جماعت، دهیاران، اعضای شورا، بهورزان و رئیساپایگاه های مقاومت را با خود همراه کنیم تا در زمینه مسایل مربوط به حوزه دامپزشکی اطلاع رسانی به نحو مطلوب انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی استان افزود: هر گوشتی که مهر و لیبل دامپزشکی داشته باشد دوره پیش سرد صفر تا چهار درجه 24 تا 48 ساعت یخچال را تمام کرده است، تمام کشتارگاه های بهداشتی و صنعتی استان مجهز به این یخچال ها هستند.
رفیعی پور تاکید کرد: به هیچ وجه نباید گوشت گرم بلافاصله برای پختن آماده شود بلکه باید در دمای صفر تا چهار درجه به مدت 24 تا 48 ساعت یخچال ( کله پاچه، جگر، قلوه 48 ساعت) نگهداری و سپس طبخ شود.
وی در زمینه درمان افرادی که دچار بیماری تب کریمه کنگو می شوند، افزود: در صورتی که در فرد علایم و نشانه های تب کریمه کنگو از جمله تب، درد عضلانی و خونریزی مشاهده شد باید فورا به بیمارستان منتقل شود و آغاز فوری درمان های ویروسی بسیار مهم است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.