فراورده های مختلف صنایع دستی به علت داشتن مزایایی از جمله سادگی شیوه تولید و نبود نیاز آنچنانی به آموزش های فنی وسیع، تاثیر فوق العاده ای در افزایش بهبود رفاه و اقتصاد خانواده ها در توسعه و پیشرفت مناطق روستایی و عشایری دارد.
شهرستان درمیان، هنرهای سنتی و صنایع ‌دستی شاخصی دارد که جاجیم ‌بافی یکی از این هنرهای اصیل و با ارزشی است که چند سال گذشته به دلیل تداوم خشکسالی و کاهش درآمد مردم در روستای «گیت» رونق یافته است.
در گذشته جاجیم بافی در روستای گیت نوعی فعالیت فصلی محسوب می شد و برای تکمیل سایر فعالیت های تولیدی انجام می گرفت.
در گذشته بافندگان،این صنعت را فقط در فصل زمستان یعنی فصلی که فشار فعالیت های کشاورزی و دامداری کمتر بود، می بافتند، ولی در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی ها اخیر در تمام فصول سال این صنعت رونق دارد.
در بین روستاهای شهرستان درمیان جاجیم روستای «گیت» به علت تعداد بافندگان و مرغوبیت و ظرافت‌ نوع جاجیم شهرت بیشتری ‌دارد.
جاجیم دست بافته ای ضخیم و کم عرض است که با استفاده از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو بافته می شود، رنگ های به کار رفته در جاجیم در 6 تا هشت رنگ و معمولا دارای نقوش لوزی، ستاره ای و راه راه با استفاده از پود های کلفت بافته می شود.
جاجیم ها بیشتر به صورت نوارهایی با عرض 25 تا 30 سانتیمتر و طول 50 تا 60 متر بافته می شوند، برای استفاده از جاجیم چند نوار کنار همدیگر دوخته می شوند تا پارچه های بزرگ ایجاد شود.
دستگاه جاجیم بافی، دارای ساختمان ساده ای شامل کوجی، میخ‌ های فلزی، سه پایه چوبی، نورد، تخته چوبی جهت دفتین زدن، قمیش، سرند، ماکو و ماسوره است.
در روستا گیت جاجیم به عنوان زیرانداز، رو لحافی، پلاس، رو فرشی و رختخواب پیچ استفاده می‌شود، همچنین در این روستا جاجیم را به‌عنوان چشم‌ روشنی و جهیزیه نیز به نوعروسان هدیه می‌دهند.
این صنعت دستی در روستای گیت با مشکل بازاریابی رو به روست چرا که استقبال خوبی از خرید این محصول نمی شود، نیاز است که در کنار حمایت مسئولان در معرفی این صنعت، بافندگان نیز برای حفظ و احیای این هنر سنتی اقدام به طراحی محصولات کاربردی تر ، متنوع تر و بازار پسند کنند.

**جاجیم بافی روستای گیت نیاز به معرفی و حمایت مسئولان دارد
دهیار روستای گیت روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفته است: جاجیم بافی از زمان های بسیار قدیم توسط زنان روستا بافته می شد، اما در چند سال اخیر این صنعت در روستا رونق یافته است.
احمد رضا رضایی، مشکل بازاریابی را یکی از چالش های پیش رو بافندگان این هنر سنتی دانست و گفت: بافندگان این صنعت برای فروش محصولات خود نیاز به حمایت مسئولان دارند.
به گفته وی با توجه به نیاز جامعه باید تنوع بخشی در محصولات تولیدی ایجاد شود، با ایجاد محصول متنوع از جاجیم مشکلی در فروش محصولات نخواهیم داشت.
وی بیان کرد: تنوع بخشی در محصولات این صنعت نیاز به آموزش دارد که تاکنون کلاس های آموزشی برای زنان روستا برگزار نشده است.
وی از مسئولان خواست ضمن آموزش به زنان روستا برای ایجاد تنوع در محصول تولیدی ، با معرفی این صنعت زمینه فروش محصول آنان را نیز فراهم کنند.
وی با بیان اینکه بافت جاجیم نیاز به سرمایه کمی دارد، گفت: جاجیم بافته شده در روستا از کیفیت خوبی برخوردار است.
وی یادآور شد: با توجه به خشکسال های اخیر رونق جاجیم بافی نقش موثری در اقتصاد خانوارهای روستایی داشته و دارد.
وی عنوان کرد: جاجیم‌ پرز ندارند و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد و جاجیم همچنان به ‌لحاظ نقش و نگار، طبیعی و زنده ‌بودن رنگ و مقاومت، از جمله زیباترین و با صرفه‌ترین‌ هنرهاست.

**شیوه تولید جاجیم به نسل جوان منتقل شود
یکی از بافندگان جاجیم روستای گیت می گوید: برای فروش محصول نیاز به حمایت مسئولان دولتی است، تاکنون میراث فرهنگی هیچ گونه حمایتی از این صنعت در روستا نکرده است.
فاطمه عبدالهی با بیان اینکه در چند سال اخیر با رونق این صنعت در روستاها طرح های نو، جدید و بازار پسند جایگزین طرح های قدیمی شده است، گفت: برای فروش بهتر باید محصولات متنوعی را تولید کنیم، برای تنوع بخشی به محصول از جاجیم نیاز به آموزش داریم.
به گفته وی هم اکنون 10 الی 15 دار جاجیم بافی در روستا فعال است، بیشتر زنان کهن سال نسبت به بافت جاجیم اقدام می کنند، باید بافت جاجیم به عنوان هنری ارزشمند به نسل های جدید نیز منتقل شود.
همچنین نفیسه نخعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی آذر ماه 95 در بازدید از کارگاه های فنی و حرفه ای درمیان،گفته بود: بیشترین مشکل در بخش صنایع دستی مربوط به حوزه فروش و بازاریابی کالاست که علاوه بر بازار داخل استان، باید در سایر استان‌ها انجام شود.
به گفته وی باید در تولید صنایع دستی به تنوع توجه شود و طرح ها متناسب با نیاز روز بازار باشد، صنعتگران به کمیت و کیفیت آثار نیز توجه کنند.
وی افزود: صنایع دستی یکی از بخش های مهم در رونق اشتغال و درآمدزایی است که تاثیر مهم در رفع معضل بیکاری و توسعه اقتصادی دارد،سهولت در راه اندازی کارگاه ها، عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان، نیاز نداشتن به مواد خارجی و سهولت در تولید سبب شده است که صنایع دستی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.
روستای گیت شهرستان درمیان در شرق خراسان‌ جنوبی قرار دارد، این روستا در فاصله 110 کیلومتری بیرجند، 60 کیلومتری شهر اسدیه قرار دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.