حسن رمضانی روز شنبه به مناسبت 20 خرداد ماه، روز جهانی و آغاز هفته صنایع دستی، در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: نمایشگاه یادشده برای اولین بار در استان افتتاح می شود و علاوه بر خراسان جنوبی در 19 استان دیگر نیز راه اندازی خواهد شد.
به گفته وی در سال 95 این اداره کل اقدام های مثبتی در زمینه ارتقا و تقویت صنایع دستی به کمک دستگاه های ذی ربط انجام داد که پروژه های بهره برداری شده و در حال بهره برداری شامل بازارچه صنایع دستی سرایان، طبس، خضری، فردوس، قاینات، بیرجند و ... از مهمترین آنهاست.
وی ادامه داد: در کنار این بازارچه ها، راه اندازی و فعالیت بازارچه های بومی منطقه ای به صورت خود جوش و مردمی از دیگر پتانسیل هایی است که در این مدت به چشم خواهد خورد.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه ها علاوه به اینکه محصول تولیدکنندگان عرضه می شود مردم مناطق مختلف از صنایع بومی- منطقه ای خودشان اطلاعات خوبی کسب می کنند و این مهم خود زمینه ای برای فروش بیشتر تولید کنندگان و رونق بازار کار آنها می شود.
به گزارش ایرنا، رمضانی از شکل گیری کارگاه رنگرزی رومیران در استان یاد کرد و افزود: در این کارگاه با مناسب سازی تجهیزات و برگزاری کلاس های آموزشی، سعی شده از رنگ های کاملا طبیعی استفاده شود که نقش بسزایی در کیفیت صنایع دستی از جمله جاجیم داشته است.

** روستای خراشاد خراسان جنوبی، ثبت ملی شد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، تصریح کرد: روستای خراشاد به عنوان روستای پارچه و حوله بافی، ثبت ملی شد.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید های مقام معظم رهبری و توجه ویژه رئیس جمهوری به رونق اقتصادی در روستاها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه ویژه ای به این امر دارد و از هیچ تلاشی در این زمینه چشم پوشی نخواهد کرد.
وی ادامه داد: در همین ارتباط مورد معرفی و شناسایی قرار گرفتن 2 روستای خور شهرستان خوسف و نایبند شهرستان طبس به عنوان بخشی از 76 روستای مورد بررسی طرح رونق اقتصادی کشور بسیار حایز اهمیت است، امیدواریم کمک به رونق اقتصادی در این مناطق باعث اشتغالزایی و تامین معیشت مردم شود.
وی اظهار کرد: روستاهای خور و نایبند از هر سه پتانسیل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوردارند و در منطقه خور وجود سنگ های تزیینی و قیمتی، بافت قدیمی و مناطق زیبای گردشگری و در روستای نایبند هم بافت تاریخی و وجود صنایع دستی غنی مورد تایید قرار گرفته است.
به گفته وی همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مناطق در بحث گردشگری قابل قدردانی است و سعی شده در مرمت و بازسازی خانه های قدیمی گام های مثبتی برداشته شود که تاکنون چهار خانه قدیمی مرمت شد، امیدواریم بتوانیم این تعداد تا پایان سال 96 با 10 مورد افزایش یابد.

** ایجاد مراکز آموزشی صنایع دستی در استان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه ایجاد مراکز صنایع دستی در استان بسیار حایز اهمیت است، عنوان کرد: در این ارتباط در سه شهرستان طبس، سربیشه و سرایان در حال انجام و بهره برداری این پروژه ها هستیم، امیدواریم نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در این مناطق داشته باشد.
وی اظهار کرد: در ابتدای سال 96 سعی شد با بهره برداری از موزه عروسک مجموعه جهانی اکبریه به عنوان دومین مجموعه عروسکی کشور بعد از موزه ملل، به توسعه و پیشرفت صنایع دستی و عرضه هر چه بهتر آن در بازارهای داخلی و خارجی کمک کنیم.
به گفته وی فروش و بازار عرضه مناسب این صنایع باعث تقویت روحیه هنرمندان و ایجاد اشتغال هر چه بیشتر در استان خواهد شد.
وی تاکید کرد: تمام امکانات مورد نیاز بر اساس ظرفیت موجود در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار می گیرد که این اداره کل با اقدام های صورت گرفته موفق به اشتغال 250 نفر در حوزه صنایع دستی از ابتدای سال 96 شده است.
وی اضافه کرد: در همین راستا 26 فقره تسهیلات بانکی قرض الحسنه به ارزش 10 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است که هر کدام قابلیت اشتغالزایی 10 تا 12 نفر را به صورت مستقیم دارند.
وی همچنین از 26 عنوان برنامه به مناسبت روز جهانی و آغاز هفته صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: برگزاری کارگاه آموزشی پست الکترونیکی، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در شهرستان ها، رونمایی از طرح بسته بندی محصولات صنایع دستی و بازدید از شرکت تعاونی ها از مهمترین این برنامه ها خواهد بود.
وی در ادامه برگزاری دوره های آموزشی، بازدید از کارگاه های صنایع دستی، قدردانی از هنرمندان صنایع دستی و شرکت تعاونی ها، برگزاری نشست هم اندیشی بین اداره های شهرستان ها و تبلیغات محیطی را از دیگر برنامه های هفته صنایع دستی عنوان کرد.
خراسان جنوبی با 151هزار کیلومتر مربع مساحت، 769 هزار نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال 95 دارد.
این استان با دارا بودن بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شناسایی شده است که 816 اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و میزبان گردشگران و مسافران زیادی است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.