ادامه مطلب به این شرح است: اصلا در منزل یا محل کارتان به پرورش گل و گیاه می پردازید، این روزها خیلی ها نداشتن حیاط مستقل یا کوچک بودن فضای آپارتمان شان را بهانه می کنند و می گویند نگهداری از گل ها و گیاهان در فضای کوچک آپارتمان ها کار مشکلی است.
اما اگر بدانید نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی چه فوایدی دارد، برای ایجاد یک فضای سبز کوچک در منزل تان، درنگ نمی کنید.
نتایج پژوهش محققان رفتارشناسی دانشگاه روگرز در نیوجرسی آمریکا نشان داده است افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند.
در واقع گل، مسبب تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.
گیاهان دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند؛ هوا را تصفیه می کنند و آلاینده های مضر را از بین می برند.
با وجود گیاهان، هوا تمیزتر شده و به طور طبیعی رطوبت اش حفظ می شود و از نظر روانی هم فواید قابل توجهی دارند. وجود گل و گیاه موجب شادی و کاهش استرس و افزایش کارایی می شود.
بررسی ها نشان داده است با نگهداری گیاهان در محیط خانه علائمی چون سردرد، استرس، خواب آلودگی و سرماخوردگی کاهش می یابد.

** عکسهای کودکی در کنار گلخانه و باغچه الهام بخش من بود
خوشبختانه الان توجه به گلکاری و کشاورزی در بین مردم رونق خوبی پیدا کرده و می بینیم خیلی ها در حیاط و بالکن منازل خود به کشت گل و گیاه می پردازند با برخی از این هم استانی ها گفتگویی داشتیم که می خوانید: در خیابان غفاری و در مجتمع مسکونی شهرک گلها خانم با ذوقی حضور دارد که از پانسیون و ورودی خانه اش برای گل و گلکاری استفاده می کند و نمای بسیار زیبا به آن داده است.
می گوید: وقتی در منزل پدری ام، عکسهای آلبوم کودکی را ورق می زدم در کنار گلخانه، پارک و حیاط باغچه بودم، به گلکاری علاقمند شدم.
مادرم زن بسیار هنرمندی و با ذوقی بود که حتی از گیاهان بی ریشه می توانست معجزه بگیرد و گیاهی بزرگ بسازد.
“ملیحه نجات” با بیان این مطالب می افزاید: کم کم یاد گرفتم که چگونه باید مقررات آب دادن، کود دادن، تمیز کردن را با حوصله بیاموزم تا گل های خوبی داشته باشم.

** من عاشق گل و گلکاری هستم
کمکهای مادر و پدر بزرگم روحیه علاقمندی به گل را در من پرورش داد، روحیه ای داشتم که تلاش را مضاعف می کرد
کم کم از گیاهان قلمه زده شده شروع کردم تا الان که 18 سال گذشته به جرئت می توانم بگویم کاکتوس هایم گل هایی می دهد که خریداران خاصی دارد، اما من فروشندگی ندارم من فقط عاشق این کارم.
وی با بیان اینکه وقتی خاک را لمس می کنید تمام انرژی های منفی را از ذهن تان دور می کند می افزاید: از عنصر خاک آنچه در می یابیم آرامش محض است، عنصر آب زندگی بخش و عنصر آفتاب روح نواز است.
نجات در پاسخ سوالی که چه گلهایی در منطقه خاص استان ما می روید می گوید: پس از سالها تلاش در زمینه گلکاری آموخته ام هر گلی که بخواهم می توانم داشته باشم در شرایط گرمایی شدید توانسته ام با کمترین امکانات و تغییر آب دهی آنها را در کنار خودم حفظ کنم.

** با تلاش و عشق هر گلی را می توان پرورش داد
وی خاطر نشان می کند: در شرایط بد آب و هوایی نیز می توان گیاهانی را پرورش داد که با شرایط عالی آن مطابق نیست. به عنوان مثال یک گل کاغذی که در وضع آب و هوایی شمال و رطوبت به گل می نشیند در منطقه کویری هم می تواند ثمر دهد.
این خانم هنرمند که دانشجوی ارشد روانشناسی هم هست ادامه می دهد: از نظر روانشناسی یعنی اینکه در بدترین شرایط نیز می توان از زندگی لذت برد، لذت بردن به فراهم بودن همه امکانات نیست، بلکه هنر استفاده از داشته ها در بهترین و بدترین شرایط است.
گیاهان زنده اند و رنگ سبز روحیه نشاط را افزایش می دهد.
مهمترین فایده آن ارتباط عاطفی بین خانواده است و اینکه به آدمی می آموزد برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید صبوری کرد.
نجات در پاسخ به اینکه چه مقدار برای این گلخانه اش هزینه کرده است می گوید: هر اندازه هزینه کرده ام در کنارش لذت برده ام چون هر زمان یکی از گلها به بار می نشیند احساس دلزندگی و شعف می کنم.
وی از همراهی همسر پزشکش سخن می گوید و می افزاید: در بدترین شرایط روحی آنچه حال مرا خوب می کند گل و گیاه است.
وی ادامه می دهد: ما درکنار این گیاهان وگلها توانستیم ایده بزرگی را پرورش دهیم و دست به کار باغداری بزنیم.

** گلخانه ای به وسعت 100 متر در پشت بام و حیاط منزل
رمضان رستمی سال 1359 در یک خانواده 10 نفره در شهرستان قائن به دنیا آمد.
او در همان دوران کودکی به کشاورزی علاقه نشان می داد و همین امر باعث شد تحصیلات خود تا مقطع کاردانی در رشته مکانیزاسیون کشاورزی در نیشابور ادامه دهد.
وی در سال 1386 گلخانه ای در حیاط منزل خود به وسعت 3 متر مربع احداث کرد که در سال های آینده با مشاوره و تسهیلات سازمان بسیج سازندگی و با استفاده از پشت بام و حیاط خانه آن را تا 100 متر مربع افزایش داد و اکنون پشت بام منزل او نه تنها محل کاشت انواع سبزیجات و گل است بلکه به قول خودش محلی برای کسب انرژی و تلطیف روحیه خود و خانواده اش شده است.

** گلخانه ای در خانه
علاقه شدید او به کار کشاورزی با کار در گلخانه به پایان نرسید تا جایی که تصمیم گرفت از حیاط و منزل خود برای کار کشاورزی استفاده کند.
این فعال عرصه کشت گلخانه ای را از سال 92 با یک گلخانه یک متری در حیاط خانه خود آغاز کرد و امروز این گلخانه را با استفاده از تمام مساحت حیاط و پشت بام خانه به 160 متر افزایش داده است.

** بهشتی در خانه
رستمی با بیان اینکه کار خود را از سال 92 با یک گلخانه یک متری در حیاط خانه آغاز کردم، گفت: به خاطر علاقه ای که به گلخانه داشتم، تصمیم گرفتم بسته به شرایط گل و گیاه، حیاط و پشت بام خانه خود را نیز به گلخانه تبدیل کنم و امروز 160 متر گلخانه در خانه ام دارم.
وی با بیان اینکه تمام سیستم آبیاری این گلخانه به صورت قطره ای خودکار انجام می شود، اضافه کرد: سیستم آبیاری خودش روی زمان سنج تنظیم بوده و به صورت خودکار کار می کند.

** موسیقی و نقاشی در کنار کار کشاورزی
رستمی در ارتباط با نحوه برخورد افراد خانواده با کارش می گوید: همسرم با شناختی که از من داشت می دانست که اگر بخواهم کاری انجام دهم 100 درصد در آن پشتکار دارم به همین دلیل هیچگاه مانع کارم نشد و با وجود اینکه در شهر متولد شده امروز در کنار من سبزی جات کشت می کند.
رستمی در ارتباط با فعالیت های جانبی خود در کنار کار کشاورزی می گوید: زمانی که در دانشکده کشاورزی تحصیل می کردم به نقاشی علاقه داشتم و موسیقی هم کار می کنم اما نه به صورت حرفه ای فقط چند دوره از آن را گذرانده ام.
وی به جوانان توصیه می کند که هر کس علاقه ای به کشاورزی دارد اگر پشتکار داشته باشد می تواند کاری در این حوزه انجام دهد ولی ابتدا باید با درآمد کم شروع کند و قانع باشد و دولت نیز باید در این مسیر مشوق جوانان باشد.

** گلخانه با پرورش گلهای آپارتمانی فرق دارد
همشهری بازنشسته در یکی از کوچه های مدرس با گلخانه زیبای که در هال منزلش ساخته است حال و هوای بسیار خوبی را به طراحی خانه سنتی اش داده است.
عطا ناصح عنوان می کند: گلخانه با گلدان و پرورش گلهای آپارتمانی فرق دارد.
گلخانه تجهیزات گرمایشی سرمایشی قابل کنترل دارد که ما فقط در شرایط خانه گلدانهایی که بیشتر با شرایط آب و هوایی اینجا سازگارند را نگهداری و پرورش می دهیم.
وی با اشاره به اینکه گل و سبزینه از الطاف خداوندیست که در دنیا بدون گیاهان زندگی غیر ممکن و با سرشت آدمی آمیخته شده است می افزاید: پرورش گل باعث آرامش و تجدید روحیه می شود.
مخصوصا در شهر بیرجند که شهری کویری است نه تنها باعث تقویت روحیه می شود بلکه موجب خنکی و بهتر شدن هوای منزل نیز می شود.
ناصح خاطر نشان می کند: در فکر ایجاد یک گلخانه در پشت بام منزل هستم چون گیاهان سبز در داخل فضای خانه باعث تصفیه هوای منزل و تولید اکسیژن و کاهش سطح گازکربنیک می شود و دیدن گل و سبزه نشاط آور است.

** از گیاهان مناسب با اقلیم منطقه استفاده کنیم
وی در مورد انتخاب نوع گونه گل و گیاه بیان می کند: گلهای سازگار با اقلیم بیرجند را در منزل می کاریم که بیشتر شامل یوکا، پاندانوس، سجافی، آگلونوما، بگونیا، گل کاغذی، پوتوس، سانسروریا ابلق و ساده، برگ بیدی، نخل مرداب، ژینورا یا شب تاب، موسی در گهواره، لیندا، اشک تمساح، بنجامین ابلق و ساده می شود.
وی یاد آور می شود: همسرم خیلی علاقمند به پرورش گل و گیاه است و مشوق من هم او بود و در کنارم و دوش به دوش من کار می کند.
ناصح پیشنهاد می کند: اگر علاقمند به گل و گیاه هستید از هر گلی که توی گلفروشیها عرضه می شود یک اطلاعات دقیق از فروشنده بگیرید و کتاب پرورش گلهای آپارتمانی را مطالعه کنید و با توجه به وضع خانه و نیازهای گیاه، گلدان مورد علاقه انتخاب کنید.

** تصفیه کننده های محیط
دانشجوی دکترای تخصصی گیاه پزشکی با بیان اینکه هوای تمیز بر سلامت افراد خانه تاثیرات زیادی دارد. می افزاید: اغلب، نگهداری گیاهان در منزل به عنوان موجودات زنده که دی اکسید کربن محیط را دریافت می کنند و اکسیژن آزاد می کنند، پیشنهاد می شود.

** کمک به سلامت خانواده
شیوا صفرپورخاطر نشان می کند: ثابت شده است که گل و گیاه می تواند بر وضعیت جسمی و روحی افراد تاثیر مثبت داشته باشد، به عقیده کارشناسان به دلیل اینکه گیاهان از عوامل هماهنگی در طبیعت هستند، به هماهنگ ساختن نیروهای فکری و جسمی بدن افراد نیز کمک کرده و به آنها تعادل می بخشند.
به همین دلیل بهتر است افرادی که در شهرها و به دور از طبیعت زندگی می کنند، هر روز برای مدتی پنجره ها را باز بگذارند تا هوای آزاد در محیط داخل جریان یابد و گیاهان بتوانند با استفاده از این هوا به سالم سازی محیط کمک کنند.

** تاثیر نگهداری گیاهان در منزل و محیط کار
وی خاطر نشان می کند: تحقیقات نشان داده است مردمی که وقت زیادی با گیاهان صرف می کنند، تمایل به داشتن روابط صمیمی تری با دیگران دارند که این حس باعث افزایش احساس شفقت و غمخواری نسبت به یکدیگر می گردد.
به گفته این روانشناس بررسی ها نشان داده است میزان یادگیری در کودکانی که مدتی از روز را با گل و گیاه سپری می کنند، نسبت به سایر هم سن های خودشان که در تماس با گل و گیاه نیستند، بیشتر است.
به علاوه حضور در محیط های طبیعی باعث بهبود و افزایش توانایی های کودکان از جمله توجه بالا، کاهش بی نظمی، افزایش تمرکز و ارتباط بیشتر با محیط اطراف می گردد.

** کاهش جرایم در جامعه
دانشجوی دکترای تخصصی گیاه پزشکی تاکید می کند: مردم با داشتن فضاهای سبز کوچک در باغچه های منزل شان در مجاورت خیابان علاوه بر بالابردن روحیه و نشاط خود، باعث افزایش مهر و محبت در محله شان می شوند.
همسایگان دارای فضاهای سبز خانگی، کمتر به جرایم خیابانی روی می آورند.
تبادل گل و گیاه با همسایگان و هدیه دادن گیاهان تولیدشده خود به دیگران، مورد دیگری است که افراد را تشویق به پرورش گیاهان در منزل می کند.

** کاهش استرس
تحقیقات نشان داده اند افرادی که وقت خود را صرف کاشت و نگهداری گل و گیاه می کنند، نسبت به سایرین استرس کمتری در زندگی شان دارند.
گیاهان روح و روان انسان ها را تسکین می دهند و به عنوان راهی برای از بین بردن استرس معرفی می شوند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.