علیرضا نصرآبادی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای این طرح در خراسان جنوبی در محدوده جغرافیایی شهر شوسف تا مزار سید علی نهبندان با 150 هزار هکتار مساحت و 15 روستا در مرحله نخست پنج ساله برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه بودجه ملی این طرح در سال نخست 12 میلیارد ریال است، عنوان کرد: همچنین مبلغی به عنوان اعتبار ارزی به اجرای طرح اختصاص دارد که سالانه از سوی سازمان عمران ملل متحد( UNDP) تامین می شود.
وی با اشاره به معضل موجود در عرصه بین المللی و منطقه ای افزود: توسعه بی رویه صنعت بدون توجه به جایگاه منابع طبیعی و محیط زیست در نتیجه گسترش آلاینده ها، گرمایش زمین، تغییر اقلیمی، شدت بارش ها و کاهش حجم خشکسالی، سیلاب و توفان های شدید و پدیده گرد و غبار را به همراه داشته است.
به گزارش ایرنا، نصرآبادی ادامه داد: از طرفی افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به منابع آب های زیرزمینی و فرو نشست دشت ها ، رقابت در استفاده از منابع آب و خاک و گیاه سبب ایجاد زمینی ناامن به لحاظ اکوسیستم ناپایدار و توسعه طلبی قدرت های بزرگ بدون لحاظ کردن منافع بین المللی شده است.
وی یادآور شد: در دهه های اخیر معضل موجود در عرصه بین المللی و منطقه ای و احساس خطر جدی منجر به تغییر نگرش جامعه بین المللی و حساسیت نسبت به سرنوشت کره زمین، برگزاری همایش ها و نشست های مختلف، توجه به حرکت همگانی و مشارکتی جوامع بین المللی برای رفع یا کاهش اثر پدیده ها و آسیب ها شد.

** برنامه ریزی راهبردها متناسب با ظرفیت و بستر فعالیت هاست
وی با بیان اینکه برنامه ریزی و پراکنش راهبردها در عرصه بین المللی متناسب با ظرفیت ها و بستر فعالیت ها در کشورها و مناطق مختلف جهان است، افزود: بعضی کشورها در تراز بین المللی در سایر نقاط هزینه می کنند و آن را اهداف بلندمدت زیست محیطی خود می دانند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: صندوق تسهیلات جهانی زیست محیطی که تامین کننده منابع مالی بلاعوض پروژه های بین المللی زیست محیطی است ( GEF)، FAO سازمان خوار و بار کشاورزی آژانس اجرایی پروژه RFLDL و UNDP دفتر عمران سازمان ملل متحد آژانس اجرایی پروژه ترسیب کربن از جمله الگوهای موفق پروژه های بین المللی هستند.
نصرآبادی یادآور شد: در این زمینه 2 پروژه مهم و تاثیر گذار بین المللی از جمله ترسیب کربن در روستای حسین آباد شهرستان سربیشه و پروژه RFLDL در سرایان توسط فائو پیگیری و در استان انجام شد.
وی عنوان کرد: اهداف اصلی پروژه های بین المللی متناسب با مقیاس و عرصه های کاری به سه بخش کلی از جمله تراز جهانی، کاهش گازهای گلخانه ای، تراز منطقه ای و ملی، ایجاد و توسعه فضای سبز جنگلی و در تراز محلی با ایجاد شغل پایدار و معیشت مناسب برای توانمند سازی جوامع محلی برای کاهش فشار بر عرصه های طبیعی تقسیم می شود.
وی بیان کرد: استفاده از مشارکت جوامع محلی در تمام مراحل آسیب شناسی و اولویت بندی مشکلات، طراحی و برنامه ریزی، اجرا، بهره برداری و مراقبت و پایش و ارزیابی، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در هر منطقه با شرط حفظ منابع طبیعی و ایجاد و برقراری انسجام درون و برون بخشی از جمله سیاست ها و راهبرد های پروژه های بین المللی در سطح منطقه ای است.
نصرآبادی به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و خراسان جنوبی در این برنامه های بین المللی اشاره کرد و افزود: به لحاظ شدت آسیب های وارده به عرصه های منابع طبیعی استان ناشی از مهاجرت افغان ها در اثر تهاجم شوروی به افغانستان، نخستین الگوی پروژه ها در ایران و استان خراسان(جنوب خراسان) در منطقه شاهرخت انجام شد.
به گفته وی، ارزیابی ها و موفقیت های طرح سبب الگوی توسعه یافته تر ترسیب کربن در حسین آباد سربیشه شد که با یکبار تمدید نیز مواجه شد.

** اجرای پروژه بین المللی RFLDL در 21 استان کشور
وی ادامه داد: همچنین عملکرد مناسب و روند رشد سیاست ها، پروژه RFLDL در سه قلعه سرایان را رقم زد که همزمان با آن در ریگان بم استان کرمان نیز این طرح اجرا شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یادآور شد: همین الگوها سبب توسعه و ایجاد طرح تعمیم ترسیب کربن در 21 استان شد و الگوی موفق قلعه گنج کرمان نیز در قبال آن برنامه ریزی و اجرا شد.
نصرآبادی اضافه کرد: اینک با کوله باری از تجربه های موفق در تراز بین الملی برای پروژه های خراسان جنوبی، بار دیگر پروژه بین المللی ترسیب کربن در 31 استان تنها در خراسان جنوبی شهرستان نهبندان و خراسان شمالی در شهرستان جاجرم به تصویب رسید.
وی، طرح مجدد و کانون توجه قرار گرفتن جمهوری اسلامی و خراسان جنوبی در مسایل زیست محیطی و بین المللی، ادامه و تشدید مراوده و مراجعه کارشناسان بین المللی برای استفاده از تجربه موفق ما و همچنین تبادل و استفاده از این موقعیت برای بهره مندی کارشناسان و متخصصان کشور از ظرفیت های علمی و تجربی روز دنیا از ازجمله ظرفیت ها و موقعیت های ناشی از تصویب این طرح دانست.

** توسعه پایدار با نگاه مدیریت جامع در حوزه های آبخیز
امکان استفاده از این موقعیت برای شناساندن بیشتر موقعیت های اکو توریسم و توریسم در استان و ظرفیت های سرمایه گذاری منطقه ای و بین المللی، توجه ملی و بین المللی و استفاده از ظرفیت ریالی و ارزی برای اجرای برنامه های محرومیت زدایی و توسعه پایدار با نگاه مدیریت جامع در حوزه های آبخیز از دیگر ظرفیت ها و موقعیت هایی بود که نصرآبادی در تصویب طرح ترسیب کربن در استان به آن اشاره کرد.
این پروژه مشترک بین ایران (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) است که از نیمه سال 2003 در دشت حسین آباد غیناب سربیشه آغاز شد و به دلیل موفقیت آن در سال 93 نیز در خوسف به اجرا گذاشته شده است.
پروژه ترسیب کربن که در خصوص مسایل مربوط به منابع طبیعی، جذب کربن و توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی است تنها به عنوان یک حلقه از زنجیره مربوط به توسعه بوده که برای توفیق آن قدم‌هایی برداشته شده است.
ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود، این روند با ذخیره کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.
ترسیب کربن به معنای رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو (آتمسفر) است و به عبارت دیگر، به جذب دی‌اکسیدکربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان، بقایای گیاهی و جلبک‌ها برای کاهش آثار سوء پدیده گرم شدن زمین اطلاق می‌شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.