گردش ماه های سال باری دیگر ما را به سرمنزلی رساند که میزبانش خداست، آری ، رمضان...
همان ماهی که حتی نفس کشیدن در آن هم ثواب دارد و ماهی است که شیطان در غل و زنجیر است و کمتر می تواند در دل مومنان رخنه ایجاد کند.
در این ماه بزرگ اعمال انسان پذیرفته می شود و دعاهایش مستجاب و حتی نزد خود پروردگار عالمیان هم جزو بهترین ماه هاست.

** ماه رمضان ماه ضیافت الهی است
امام جمعه موقت بیرجند، روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ماه مبارک رمضان را ماه ضیافت الهی عنوان کرد و گفت: همه ماه های سال ماه خداست اما خداوند نگاهی ویژه تر در این ماه به بندگان خود دارد.
حجت الاسلام علیجان دلدار، افزود: موقعی که میزبان اصلی یک مهمانی، خود خداوند باشد مسلما باید یک میهمانی ویژه باشد و مهمان هم باید از این فرصت به وجود آمده بهترین استفاده را بکند.
به گفته وی در این ماه بزرگ آنچه مهم است فقط خوردن و آشامیدن نیست بلکه رضایت خداوند در صدر امور است و مومنان باید در نظر داشته باشند که خداوند عنایت ویژه ای در این ماه به بندگان خود دارد.

** فراهم کردن رشد معنویت در ماه رمضان
وی ادامه داد: نظر اصلی رمضان بعد حقیقت اخلاقی انسان است و عظمت و رشد انسان در رعایت اخلاق، آداب و دستورات خداست و رمضان ماهی است که زمینه رشد حق و معنویت روحی را فراهم می کند.
وی اظهار کرد: آثار تربیتی و اخلاقی روزه داران در این ماه مبارک بدون شک تاثیر مثبتی در جامعه می گذارد و این آثار موجب برکت های اجتماعی روشن در بین مردم می شود.

** حفظ اخوت یکی از مهم ترین آثار ماه رمضان است
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام دلدار با بیان اینکه حفظ اخوت و برادری یکی از مهمترین آثار وارده به جامعه در این ماه است، افزود: در آیات و روایت های مختلف از دوستی و برادری مومنان یاد شده و آنچه که باید در این ضیافت الهی مورد توجه قرار گیرد با خبر شدن از احوال برادران دینی است.
وی تصریح کرد: آنچه که مسلم است افراد از لحاظ موقعیت با هم مساوی نیستند و برخی نیازمند کمک دیگر مومنان هستند این ماه فرصت مناسبی برای کمک به نیازمندان و جلب رضایت خداوندی است.

** رمضان ماه پیروزی بر شیطان است
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت و گو از رمضان به عنوان ماه پیروزی بر شیطان یاد کرد و گفت: شیطان در این ایام در بند است و انسان به راحتی می تواند بر شیطان فایق آید.
به گفته وی اگر انسان بخواهد خدا هم کمک می کند و بر شیطان پیروز می شود و این ماه باید تمرینی باشد تا نفس آنقدر قوی شود که جایی برای دسیسه های شیطانی نداشته باشد.

** تقویت روح آدمی تنها راه تحقق تقواست
وی در ادامه اظهار کرد: الله اکبر گفتن های پایان ماه مبارک نشانه عزمی جزم است که می شود بر شیطان فایق آمد فقط آنچه که نیاز است تقویت روح آدمی است که تنها راه تحقق آن تقواست که در ماه رمضان محقق می شود.
در ماه رمضان که پاکی و تعالی انسان را در پی دارد سفارش زیادی به اطعام افراد مستمند شده و شاید یکی از مهمترین دلایل انجام این وظیفه الهی(روزه) نزدیک شدن مومنان به همدیگر و با خبر شدن از وضعیت زندگی و نوع ارتزاقشان است.
در ادوار مختلف در کنار افرادی که از لحاظ معیشت مشکلی ندارند افرادی زندگی می کردند که حتی به نان شبشان هم محتاج بودند ، ماه رمضان فرصتی است که انسان به هم نوعانش بیشتر توجه کند و بیشتر با طرز زندگی فقرا و مستمندان آشنا شود.
درباره اطعام فقرا و مستمندان امام صادق(ع) فرمودند: « چند چیز انسان را از عذاب جهنم نجات می‌دهد، که یکی از مهمترین آنها سیر کردن انسان های گرسنه است.

** آثار مفید روزه در افراد سالم
همچنین رئیس مرکز تحقیقات بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روزشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: روزه گرفتن در افراد سالم آثار مفیدی در کنترل و کاهش چربی خون، قندخون و وزن فرد روزه دار دارد اما در بیماران قلبی و عروقی نمی توان یک نسخه واحد پیچید.
دکتر طوبی کاظمی در پاسخ به سئوالی در مورد نقش روزه در سلامت قلب افراد سالم (بدون سابقه بیماری قلبی) افزود: روزه بطور مستقیم بر قلب تاثیر نمی گذارد بلکه از طریق کنترل فاکتورهای خطر قلبی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی در یک فرد سالم می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را شامل چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن، پرفشارخون، کم تحرکی ، رژیم غذایی ناسالم، سیگار، استرس و دیابت ذکر کرد.
وی با اشاره به اینکه در یک فرد سالم روزه تاثیر مفیدی بر چربی خون دارد، گفت: تحقیقات نشان داده است بعد از ماه مبارک رمضان میزان کلسترول و چربی مضر ( ال-دی-ال) کاهش و چربی مفید ( اچ –دی- ال) افزایش می یابد.
وی ادامه داد: روزه داری بر وزن و چاقی شکمی تاثیر مثبتی دارد، بعد از ماه مبارک وزن کاهش یافته و چاقی شکمی کمتر می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.