چنار از جمله درختانی است، اگر شرایط محیطی برای آن فراهم باشد، عمر و رشد زیادی دارد و بیشترین درختان کهنسال ایران درختان چنار هستند.
چنار از گذشته برای ایرانیان مقدس بود و همواره در کنار آنها آتشکده ها بنا می شد و حتی بعد از اسلام نیز در کنار مساجد و یا مقبره بزرگان کاشته می شد.
در شاخه های چنار دوشنگان نیز پارچه هایی بسته شده که به گفته افرادی محلی برای برآورده شدن نیازها و آرزوها این اقدام توسط مردم انجام می شود.
این درخت زیبا، همواره در طول زمان پرصلابت و استوار سایه اش را در گرمای تابستان نثار رهگذاران می کند و مردم روستاهای اطراف و شهر اسدیه در ایام تعطیل از سایه این درخت برای گذراندن اوقات فراغت استفاده می کنند.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان می گوید: دوشنگان(دوشینگان) مکانی است با کاربری کشاورزی که در فاصله 21کیلومتری جنوب غربی شهر اسدیه و فاصله یک کیلومتری غرب روستای محمد آباد قرار گرفته است.
امیراسماعیل شهسواری، با بیان اینکه قطر این اثر طبیعی حدود چهار متر و داخل تنه آن در اثر درون پوسیدگی حفره بزرگی ایجاد شده است، گفت: از سمت غرب آب قنات به سمت این درخت که در شیب دره قرار دارد جاری است و این آب در یک گودال کم عمق برکه ای را ایجاد کرده که تصویر این درخت عظیم در آن افتاده و موجب خلق منظره ای بسیار زیبا شده است.
به گفته وی این چنار کهنسال طبق نظر کارشناسان حدود 750 سال سن دارد و جزو درختان کهنسال با ارزش چنار کشور است.
وی یادآور شد: تاج این چنار بسیار بزرگ و فضایی حدود 512 متر مربع را پوشش می دهد، معرفی این اثر طبیعی ارزشمند می تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد.
وی گفت: این اثر طبیعی بسیار زیبا در تیرماه 1390با شماره 106در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.