به گزارش روز چهارشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، سید علی اکبر پرویزی، در نشست هم اندیشی سرآمدان استان با موضوع نقش نخبگان در تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد توسعه، افزود: صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی برای ارتقای کیفیت محصول و توسعه صادرات تلاش کنند در غیر این صورت در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.
وی با تبریک هفته کار و کارگر گفت: توسعه ، موضوعی چند بعدی و دارای جنبه های مختلفی است که نمی توان به صورت یک جانبه آن را مورد توجه قرار داد.
وی با بیان اینکه در 50 سال گذشته موضوع توسعه در ایران بر پایه دو عامل کشاورزی و دامداری بنا نهاده شد، یادآور شد: حتی چند سال بعد از انقلاب این روند ادامه داشت تا اینکه این موضوع به عنوان یک عامل مهم در توسعه همه جانبه کشور مورد توجه قرار گرفت.
استاندار خراسان جنوبی ، با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع توسعه به عنوان یک امر کیفی مورد مطالعه دقیق قرار گرفته است، افزود: با توجه به تغییری که در این زمینه در دنیا صورت گرفته باید موضوع توسعه از جنبه های مختلف و از دیدگاه های متفاوت مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
پرویزی، ادامه داد: همواره این سئوال مطرح بود، چرا ارتباط درست و واقعی بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است که در پاسخ باید گفت، این یک مشکل دو سویه است که باید از سوی هر دو طرف مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه این مشکل را نمی توان با بخش نامه و تکلیف اداری رفع کرد یادآور شد: در حال حاضر این امر به عنوان یک موضوع مهم از سوی دانشگاه ها و استادان معتبر دنیا مورد توجه قرار دارد چرا که در این صورت می توان بسیاری از بن بست ها را پشت سرگذاشت و به توسعه واقعی صنعت دست یافت.
استاندار خراسان جنوبی، با بیان اینکه صنایع ایده های واقعی و کاربردی که دارای نتایج مشخصی باشد را مورد استفاده قرار خواهند داد، افزود: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد پژوهش های صوری و غیرکاربردی است که از سر رفع تکلیف و برای ادای وظیفه اداری به انجام رسیده و می رسد.
پرویزی، موضوع پژوهش را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اگر پژوهش ها به صورت واقعی و با در نظر گرفتن نیازهای واقعی جامعه و صنایع به انجام برسد می تواند بسیاری از نیازها را پاسخ گفت و گره بسیاری را در حوزه صنایع و صاحبان تولید رفع کرد.
وی ادامه داد: بنیاد نخبگان و دانشگاه بیرجند می توانند با انجام کار مطالعاتی دقیق و همه جانبه دلایل نبود ارتباط صنایع و پژوهشگران را مورد مطالعه قرار دهند و در صورت امکان نسبت به رفع ساختن آنها اقدام کنند.
وی خراسان جنوبی را استانی دانشگاهی دانست و ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی گفت: پایان نامه های دانشجویان باید به سمت نیازهای واقعی استان در حوزه توسعه سوق داده شود.
پرویزی، تشکیل اتاق فکر توسعه استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به خشکسالی های متوالی در استان یکی از مشکلات تامین آب شرب ، کشاورزی و صنعت است که در این زمینه تاکنون اقدامات بسیار مناسبی از سوی دولت صورت گرفته که امیدواریم در سال جاری این اقدامات وارد فاز اجرایی شود.
وی با بیان اینکه در کمک به عشایر و روستاییان از سوی دولت تاکنون خدمات بسیار مناسبی صورت گرفته است، افزود: در زمینه آبیاری نوین ، دولت یازدهم در خصوص ارائه تسهیلات ارزان قیمت اقدامات بسیار مناسبی صورت داده است.
استاندار خراسان جنوبی، موضوع سرمایه گذاری را مورد تاکید ویژه قرار داد و افزود: اهلیت سرمایه گذاران بر اساس توان کاری ، اداری و مالی بسیار مهم است چرا که در غیر این صورت نمی توان به اهداف پیش بینی شده دست یافت و جز هدر رفت منابع و امکانات چیز دیگری عاید استان نخواهد شد.
وی مرز با افغانستان را از دیگر مزیت های اقتصادی استان دانست و تصریح کرد: در سال گذشته افزون بر یک میلیارد دلار صادرات از استان صورت گرفت این در حالیست که روزانه بیش از 700 دستگاه کامیون محصول صادراتی را از مرز استان به افغانستان صادر می کند.
پرویزی، با اشاره به اینکه بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت از سرمایه گذاری منع شده است، افزود: از این رو همه ما باید تلاش کنیم تا زمینه های ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران به فضای اقتصادی به استان فراهم شود چرا که بر اساس قوانین بالادستی دولت نباید در نقش بنگاه دار و یا رقیب بخش خصوصی در عرصه های اقتصادی حاضر شود.
پرویزی، خراسان جنوبی را دارای معادن بسیار غنی دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت تهیه اطلس معدنی استان بود که در صورت تهیه اطلس معدنی استان بزرگ ترین خدمت به توسعه سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی استان خواهد بود.
وی خراسان جنوبی را دارای ظرفیت های بسیار مناسبی در حوزه گردشگری دانست و تصریح کرد: علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری استان باید زمینه های فرهنگی حضور گردشگران خارجی در استان فراهم شود تابتوان از آنها بیش از پیش میزبانی کرد.

** اقتصاد مقاومتی یک برنامه کاری بلند مدت است.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک موضوع صرف با عنوان تولید و یا مصرف نیست.
پرویزی، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک فرهنگ و یک برنامه بلند مدت کاری است که باید آثار و برکات آن را در دراز مدت مشاهده کرد و برای به ثمر نشستن آن باید بسیاری از عوامل در کنار یکدیگر قرار گیرند.
وی با بیان اینکه امروز متاسفانه برخی افراد با استفاده ابزاری از اقتصاد مقاومتی از آن برای حمله به دولت استفاده می کنند ، افزود: اقتصاد مقاومتی یک برنامه و هدف بلندمدتی است که باید سال ها ادامه پیدا کند و به عنوان یک اولویت مهم اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.
در نشست هم اندیشی نخبگان و سرآمدان خراسان جنوبی چند نفر از نخبگان و صاحب نظران استان در حوزه های مختلف به ارایه نقطه نظر، دیدگاه ها و پیشنهادات کاری خود پرداختند.
2047*دریافت و انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.