به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، رئیس اداره تشخیص و درمان این اداره کل گفت: این واحد تولیدی با هدف ارتقای سطح کیفی محصول کارخانه های مکمل سازی برای خوراک دام و طیور و کمک به امنیت غذایی موفق به دریافت اولین پروانه ساخت تولید اکسید منیزیم شد.
دکتر ابوذر احمدی افزود: هدف از تولید این ماده معدنی کمک به تامین منیزیم جیره با هزینه کاملا اقتصادی بوده که این ماده بهترین جایگزین جوش شیرین برای کاهش هزینه و بهبود سیستم بافری است.
وی ادامه داد: این ماده معدنی از افت پی اچ شکمبه جلوگیری کرده و به هضم بهتر الیاف خوراکی کمک می کند.
وی ادامه داد : کمبود این ماده معدنی در بدن سبب بروز تتانی(لرزش عضلانی) شده که باعث مرگ دام و ایجاد ضرر و زیان اقتصادی می شود.
همچنین مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی رعایت معیارهای امنیت زیستی و اقدامات بهداشتی قرنطینه ای را در پیشگیری از بیماری تب برفکی موثر دانست.
دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: خسارت اقتصادی بیماری تب برفکی در دامداری ها به ویژه در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی به خاطر تعداد و تراکم زیاد دام بسیار سنگین است ولی می شود با انجام اقدام بهداشتی - قرنطینه ای از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.
وی از واکسیناسیون حداکثری دام ها، عدم ورود دام فاقد پیشینه به گله و استفاده روزانه از مواد ضد عفونی در ورودی مراکز پرورش به عنوان مهمترین اقدامات بهداشتی قرنطینه ای در پیشگیری از بیماری تب برفکی یاد کرد.
رفیعی پور تصریح کرد: استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب و موثر در حوضچه ورودی دامداری و سالن های شیردوشی، جلوگیری از ورود دام جدید بدون هویت و فاقد سابقه بهداشتی به گله و واکسیناسیون به موقع دام ها، مهمترین راه های کنترل این بیماری و جلوگیری از بروز خسارت اقتصادی و بهداشتی به صنعت دامپروری استان است.
رفیعی پور در ادامه با بیان اینکه برنامه های واکسیناسیون و مراقبت از این بیماری امسال نیز ادامه دارد، افزود: سال گذشته یک میلیون و 326 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین علیه این بیماری واکسینه شدند.
3215*2047* خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.