هم اکنون شماری از مردم خراسان جنوبی بنا به دلایلی به معلولیت های ذهنی، جسمی و حرکتی مبتلا هستند که تعدادی از معلولیت ها ناشی از عوامل ژنتیکی و شماری هم نتیجه ازدواج های فامیلی است و شماری نیز در اثر سانحه ای معلول شدند.
حضور افراد معلول نه تنها بار مالی سنگینی را به خانواده ها و بودجه عمومی تحمیل می کند، بلکه وجود فرزند معلول در خانواده گذشته از مسایل مالی و اقتصادی، از لحاظ روحی، خانواده ها را در شرایط خاصی قرار می دهد، که آنان برای غلبه بر این مشکل نیازمند مشاوره هستند.
بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، خراسان جنوبی 769 هزار نفر جمعیت دارد، که با وجود چهار درصد جمعیت معلول در هر جامعه ای می توان به ابعاد و عمق مشکل خانواده ها، برنامه ریزان اجتماعی و دست اندر کاران ذی ربط با این مشکل پی برد.
شاید زیر پوشش قرار دادن تمام معلولان با توجه به محدودیت منابع مالی سازمان ها و نهادهای حامی افراد نیازمند،امکان پذیر نباشد اما، نمی توان نسبت به آموزش، مسکن ، اشتغال، ورزش و نیازهای روحی معلولان بی تفاوت بود.
در حال حاضر شماری از خانواده های دارای فرزند معلول با استفاده از توان مالی نیاز به بخشی از کمک های حمایتی دولتی ندارند، اما وجود بسترهای لازم برای آموزش، ورزش، درمان، مشاوره و ... برای فرزند معلول آنها ضروری است.
هم اکنون تعدادی از خانواده ها به دلیل بالا بودن هزینه ها، تورم یا بیکاری نیازمند دریافت کمک یا تحت پوشش قرار گرفتن واحدهای ارایه دهنده خدمات اجتماعی هستند.

** ساماندهی و تسهیل اشتغال معلولان یک وظیفه انسانی است
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی، می گوید: ساماندهی و تسهیل اشتغال معلولان، یک وظیفه انسانی است و این اداره کل در ارتباط با رسالت خود از هیچ تلاشی چشم پوشی نمی کند.
علی عرب نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نظر به موانع و محدودیت های مختلفی که پیش روی معلولان با توجه به رویکردهای عمومی مبتنی بر ناتوان انگاری معلولان، وجود دارد، برنامه ها، تسهیلات و حمایت های مختلف و متعددی برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شده است.
به گفته وی در این زمینه با استناد به ماده 12 قانون جامع حمایت از معلولان، موضوع اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی و بیان توانمندی ها و موفقیت های این عزیزان در قالب اقدام های رسانه ای و برگزاری نمایشگاه های متعدد عرضه محصول و مصنوعات تولیدی معلولان، جزو برنامه های کاری بهزیستی است.
وی ادامه داد: در این خصوص در سالهای اخیر، بهزیستی به عنوان متولی امور معلولان، بر همه آزمون های استخدامی سالیانه اداره ها و دستگاه های دولتی نظارت داشته و پیگیری لازم را اعمال کرده است.

** معافیت پنج ساله برای کارفرمایانی که معلولان را جذب کنند
عرب نژاد با اشاره به اهمیت بحث اشتغال معلولان، بیان کرد: برای تشویق و حمایت از واحدهای صنفی، صنعتی، خدماتی و تولیدی که در قالب یکی از اشکال کارفرمایی، شرکت تعاونی و یا کارگاه تولیدی حمایتی، نسبت به کارگیری معلولان اقدام کنند، حق بیمه سهم کارفرما به مدت پنج سال به مدیر کارگاه پرداخت می شود.
به گفته وی برای حمایت از صاحبان صنوف و کارفرمایانی که معلولان را به کار گیرند، کمک هزینه جبران کارایی نیز به آنها پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در این ارتباط پرداخت تسهیلات «وجوه اداره شده» برای احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکت ها و مؤسسه هایی که بیش از 60 درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است از دیگر خدمات برای اشتغال معلولان است.
وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره های عکس و فیلم و تئاتر برای ارتقا بینش عامه مردم در زمینه معلولیت و توانبخشی و تهیه برنامه های ویژه در صدا و سیمای شبکه استانی با موضوع بیان توانمندی های معلولان هم در ارتباط با همین امر مهم صورت می پذیرد.

** مترادف دانستن معلولیت با ناتوانی، مهمترین دلیل مشکل اشتغال معلولان
مدیرکل بهزیستی استان ، بیان کرد: مترادف دانستن معلولیت با ناتوانی، عجز و درماندگی و نگرش و طرز تلقی منفی جامعه نسبت به توانایی های معلولان، از مهم ترین دلایل مشکل اشتغال آنهاست امیدواریم این رویه هرچه سریعتر اصلاح شود.
عرب نژاد ادامه داد: کمبود آگاهی یا شناخت غلط کارفرمایان، مدیران و کارگران از معلولیت و تاثیرپذیری آنها از دلسوزی و انگیزه های عاطفی و نه مبتنی بر آگاهی و شناخت از معلولیت و ناکافی بودن مناسب سازی های استاندارد و کمبود وسایل نقلیه مناسب برای جابجایی و ایاب و ذهاب معلولان را می توان از دیگر عوامل تاثیرگذار در این معضل اجتماعی بیان کرد.
عرب نژاد اظهار کرد: در این ارتباط علاوه بر برگزاری منظم جلسه ستاد مناسب سازی استان و همه شهرستان ها که در آن وضعیت مناسب سازی همه اماکن، معابر و مبلمان شهری و اداری مورد رصد و پایش قرار می گیرد با رایزنی دبیرخانه مناسب سازی کشور، شاخص وضعیت مناسب سازی به عنوان یکی از شاخص های خدمت رسانی دستگاه ها در جشنواره شهید رجایی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
100 هزار و 279 نفر شامل 38 هزار و 725 خانوار، آمار مددجویان مستمر و غیر مستمر اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*3215* 2047*خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.