اقدس کرم پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گردآوری این موتورهای قدیمی توسط مهدی سکندپور شهروند خوش ذوق فردوسی در این موزه و در یک مجموعه تاریخی در نوع خود منحصر به فرد است.
وی گفت: با توجه به کمبود فضا در موزه مردم شناسی فردوس، تعدادی از موتورهای قدیمی در این مجموعه به نمایش گذاشته شد اما پیگیر تامین فضایی مستقل برای به نمایش گذاشتن تمامی موتورسیکلت ها هستیم.
به گزارش ایرنا کرم پور در ارتباط با موزه مردم شناسی فردوس، اظهار کرد: این موزه در محل یکی از بناهای تاریخی شهر به نام حمام « خیروز» راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: این موزه در 2 بخش طراحی شده که در بخش نخست، آداب و رسوم محلی و مشاغل مربوط به حمام، حرفه های سنتی و قدیمی فردوس از جمله آهنگری، نمد مالی، حجامت، دلاکی و در بخش دوم معماری و ساختار حمام به نمایش گذاشته شده است.
مهدی سکندر پور، شهروند فردوسی گردآورنده موتورهای قدیمی افزود: از 33 سال قبل که به فکر جمع آوری موتورهای قدیمی در شهرستان بودم تاکنون موفق به گردآوری 47 دستگاه موتورسیکلت شدم.
وی گفت: امسال برای نخستین بار تصمیم گرفتم موتورهای جمع آوری شده را در قالب موزه با همکاری میراث فرهنگی شهرستان به نمایش بگذارم.
وی قدیمی ترین موتور موجود در این موزه را مربوط به 150 سال پیش دانست و یادآور شد: در این موزه موتورهایی از کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و روس که بین سال های 1876 میلادی تا 1357 خورشیدی برای اولین بار وارد کشور شده وجود دارد.

** استقبال بی نظیر گردشگران از موزه موتورسیکلت فردوس
وی اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون استقبال بازدیدکنندگان از این موزه بی نظیر بود، در این مدت گردشگرانی از آلمان، سوئیس، کره، ایتالیا و فرانسه نیز از موزه بازدید داشتند که با استقبال مواجه شد.
وی افزود: در صورت حمایت مسئولان خراسان جنوبی و شهرستان قول می دهم به موزه مناسب ملی تبدیل شود که در نوع خود بی نظیر است، بخشی از موتورهای موجود شناسنامه دار و برخی نیز دست نخورده باقی مانده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.