احمد محبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این جشنواره 41 گروه موسیقی نواحی شرکت کردند که بعد از داوری اولیه 16 گروه به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
وی گفت: از این تعداد هشت گروه از خراسان رضوی، سه گروه از خراسان شمالی، یک گروه از سیستان و بلوچستان و چهار گروه از خراسان جنوبی هستند.
وی بیان کرد: در روز نخست برگزاری جشنواره یاد شده 10 گروه در 2 نوبت صبح و عصر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: روز دوم برگزاری جشنواره 6 گروه به اجرای موسیقی خواهند پرداخت و اختتامیه جشنواره بعد از ظهر همان روز برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، محبی اظهار کرد: حضور مردم و علاقه مندان برای شرکت در جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور در بیرجند رایگان خواهد بود.
وی یادآور شد: موسیقی نواحی به نغمه ها و سازهای مناطق مختلف ایران اختصاص دارد که بعد از شنیدن آن نغمه یا ساز متوجه می شوید موسیقی مورد نظر متعلق به کدام منطقه یا قوم است.
وی بیان کرد: به دلیل اهمیت این موسیقی و استقبال گروه های مختلف به این حوزه، امسال موسیقی به صورت منطقه ای در بیرجند برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: شروع کار جشنواره از چهار ماه قبل آغاز شد و بعد از تایید ابلاغیه به سایر شهرستان ها، گروه هایی از سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی در جشنواره شرکت کردند.
محبی با بیان اینکه موسیقی نواحی برگرفته از صیانت مرزداری است، گفت: در دنیا اساسا موسیقی بزمی وجود ندارد، حرکت موزون موسیقی نواحی از کار گروهی و از روحیه مردم در یاری، کاش، داشت و برداشت محصولات الهام گرفته است.
وی یادآور شد: اگر از این نوع موسیقی حمایت و صیانت نشود بدون شک به زودی به فراموشی سپرده خواهد شد و چیزی به نام موسیقی نواحی در سال های آینده نخواهیم داشت.
وی بیان کرد: ظرفیت های بسیار زیبای موسیقی نواحی اگر به درستی معرفی شود شاهد اقبال موسیقی های مبتذل غربی، زیرزمینی و ... نخواهیم بود.
وی اظهار کرد: در صورتی که این جشنواره امسال با موفقیت در استان برگزار شود تلاش داریم سال های آینده به صورت ملی برگزار شود چون اعتقاد داریم موسیقی نواحی ایران این ظرفیت را دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.