محمد نعیمی روز چهارشنبه به ایرنا، افزود: همچنین تعدادی چاه غیرمجاز در این 2 شهرستان که در شمال و شرق خراسان جنوبی قرار دارد، شناسایی شد که به زودی مسدود خواهد شد.
به گفته وی باتوجه به 18سال خشکسالی در منطقه، برای مدیریت منابع آبی چاه‌های غیرمجاز مسدود می شوند و بهره برداری از چاه‌های کشاورزی توسط کنتورهای هوشمند کنترل خواهد شد.
وی با بیان اینکه سالانه 28 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آبی این 2شهرستان استحصال می شود، ادامه داد: از این مقدار 24.5 میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی قاینات و 4.5 میلیون متر مکعب از منابع آبی زیرکوه برداشت می شود.
به گفته وی با وجود اینکه اقدامات خوبی در حفاطت از منابع آبی در این شهرستانها انجام شده است ، سالانه میانگین در اثر اضافه برداشت سطح آب منابع آبی زیرزمینی این دو شهرستان 50 سانتی متر کاهش می یابد.
وی به اقدامات انجام شده در سال های اخیر در بخش مدیریت مصرف آب اشاره کرد: این در حالی است که هنوز در این بخش به شرایط مطلوب دست پیدا نکرده ایم.
به گفته وی در شهرستان قاینات یک هزار و 901 منبع آبی شامل چاه، قنات و چشمه وجود دارد که سالانه از این منابع 216 میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.
وی ادامه داد: همچنین در شهرستان زیرکوه 802 منبع آبی وجود دارد که سالانه 93 میلیون متر مکعب آب از این منابع برداشت می شود.
وی افزود: مدیریت مصرف منابع آبی همچنان باید در دستور کار همه به خصوص کشاورزان قرار گیرد، پتانسیل اصلی این منطقه کشاورزی است که باید با اجرای کشت های جایگزین بتوانیم مشکل کم آبی را مدیریت کنیم.
امور منابع آب شهرستان های قاینات و زیرکوه هفت دشت، قاین، خضری دشت بیاض، نمکزار خواف ، شاهرخت ، زوزن ،اسفدن و چاهک موسویه را تحت پوشش دارد.
شهرستان قاینات در شرق ایران قرار دارد و از شرق به شهرستان زیرکوه و از شمال به خراسان رضوی، از غرب به شهرستان سرایان و از جنوب به شهرستان های درمیان و بیرجند محدود است.
شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در 110 کلومتری بیرجند قرار دارد.
شهرستان زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلو متری مرز با افغانستان قرار دارد، مرز مشترک ایران با افغانستان در شهرستان زیرکوه 147 کیلومتر است و ارتفاع زیرکوه از سطح دریای آزاد 1330 متر است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.