محمد مالکی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: از مجموع طرح اجرا شده 482 هکتار آبیاری تحت فشار و بقیه آبیاری کم فشار است، بودجه این طرح از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و سفر رئیس جمهوری تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه پارسال 75 کیلومتر طرح انتقال آب با لوله نیز با صرف 24 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد، ادامه داد: این عدد هفت برابر طرح اجرا شده از زمان اجرای این طرح است.
وی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید از سال 1392 تاکنون 120میلیارد ریال بودجه برای اجرای آبیاری تحت فشار، کم فشار و انتقال آب با لوله هزینه شده است.
وی توسعه طرح آبیاری تحت فشار را راهکاری برای افزایش کمی و کیفی تولید محصول و بهره وری بهینه از آب در این بخش دانست و یادآور شد: توسعه سیستم های نوین آبیاری، مهم ترین راهکار مقابله با بحران کم آبی، پیشگیری از کاهش منابع آب های زیرزمینی و افزایش کمی و کیفی محصول است.
وی ادامه داد: تجهیز زمین های کشاورزی به آبیاری تحت فشار بهترین راهکار برای برون رفت از مشکل کم آبی در نهبندان که با 18سال خشکسالی رو به روست، می باشد.
به گزارش روز شنبه پایگاه خبری اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری تا 15فروردین 1396در نهبندان 62.1میلی متر است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.8میلی متر کاهش دارد.
همچنین میزان بارندگی در سال زراعی جاری در نهبندان نسبت به مدت مشابه در بلند مدت که 113.4میلی متر است، 51.3میلی متر کاهش دارد.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت و 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
این شهرستان با 140 کیلومتر مرز با افغانستان در جنوبی ترین نقطه خراسان جنوبی در ناحیه بیابانی، تقریبا خشک و کم آب استان قرار دارد.
نهبندان به دلیل وجود راه های اصلی و درجه یک و قرار داشتن در مجاورت استان های کرمان و سیستان و بلوچستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
همچنین نزدیکی به پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی ایران به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه های مهم بازرگانی شرق ایران اهمیت زیادی دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.