علی اصغر عمیدیان روز چهارشنبه در کنفرانس ملی فرصت ها و محدودیت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی در دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: فرصت سرمایه گذاری در بخش ICT از جذابیت هایی است که سرمایه گذاران بزرگ دنیا در این قسمت سرمایه گذاری کرده اند.
وی گفت: در حال حاضر از 10 شرکت برجسته سرمایه گذاری در دنیا، هشت شرکت در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کردند.
وی بیان کرد: صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجهیز کارگاه و هزینه اشتغال پایین برخوردار است، سرمایه آن نیروی انسانی تحصیل کرده علوم پایه و مغز افزار است که در خیلی از جوامع به ویژه خراسان جنوبی که دارای قوی ترین علوم پایه است می توان از آن استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، عمیدیان اظهار کرد: روند تکامل صنعت ICT در پنج موج اتفاق افتاد که از حدود پنج سال قبل وارد موج پنجم شد.
وی یادآور شد: رشد کل GDP (تولید ناخالص ملی) در پنج سال گذشته توسط فناوری ابری یا یارانش ابری عددی بین یک دهم تا سه دهم در GDP دنیاست.
وی عنوان کرد: فرصت سرمایه گذاری در صنایع مختلف در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات کاربرد های زیادی دارد، در کشاورزی با استفاده از این صنعت اصلاح نظام کشت شامل آبیاری و تغذیه هوشمند و مبارزه با آفات هوشمند اتفاق می افتد که در نتیجه افزایش بهره وری و کاهش نیروی انسانی فیزیکی را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه 80 درصد اشتغال در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه در بخش خدمات است، افزود: می توان از فرصت های سرمایه گذاری صنعت فناوری اطلاعات در این بخش استفاده کرد.
وی تاکید کرد: جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان است لذا بایستی در این حوزه یک درصد اقتصاد صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را داشته باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کشور از شهریورماه سال 92 در این صنعت اتفاقات خوبی افتاد، برای اینکه خدمات فناوری اطلاعات را بتوانیم در دسترس قرار دهیم باید حداقل اینترنت پرسرعت را در اختیار مردم قرار دهیم.
عمیدیان بیان کرد: سال 92 فقط 500 هزار کاربر از خدمات اینترنتی استفاده می کردند در صورتیکه سال 95 با سرمایه گذاری که حاکمیت و بخش خصوصی انجام داد امروز 33 میلیون شهروند و کاربر که می توانند ایجاد کننده یک خدمت دیجیتالی در فضای مجازی کشور باشند از این ظرفیت برخوردار هستند.
وی ضریب نفوس تلفن همراه ثابت در سال 92 را معادل 4.7 میلیون شهروند دانست و افزود: این میزان ضریب نفوس در انتهای سال 95 به 10 میلیون نفر رسید.
وی ادامه داد: همچنین در کشور 100 هزار اپلیکیشن که در هر کدام حداقل سه نفر کار می کنند می توانند اقتصادی معادل اقتصاد بخش های عمده ای از صنایع دیگر را تامین می کنند، از اینترنت پرسرعت استفاده می کنند.
وی اظهار کرد: ضریب نفوس تلفن همراه از 78.9 به 101 درصد رسیده است و بیشتر از جمعیت موجود، سیم کارت در دسترس مردم است.
وی تاکید کرد: علت اینکه نسل های تلفن همراه روز به روز در حال افزایش هست این است که روز به روز فضای واقعی را بیشتر به فضای مجازی ببریم و اقتصاد با هزینه کمتر فراهم شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سال 92 اینترنت نسل چهار وجود نداشت و سال 95 در هشت هزار و 379 سایت نسل چهار موجود است و نسل سه نیز در 21 هزار و 500 در سایت های سراسر کشور نصب شده است.
عمیدیان گفت: در مدت زمان یاد شده روستاها اصلا دارای اینترنت پرسرعت نبودند و امروز 27 هزار روستای کشور از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند.
وی با اشاره به شاخص میزان سرمایه گذاری در خدمات ارتباطی افزود: در سه سال گذشته هر کدام از اپراتورها پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند.
وی ادامه داد: درآمد دولت و اپراتورها از سال 92 تاکنون 2 برابر افزایش یافته است تمام همت ما این است زیرساخت های سرمایه گذاری را آماده کنیم.
عمیدیان به کسب و کارهای نو در ایران اشاره کرد و یادآور شد: ضریب نفوذ گوشی های هوشمند نشان دهنده گردش اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور است.
وی عنوان کرد: بر اساس سرشماری سال 95 خراسان جنوبی 768 هزار و 700 نفر جمعیت دارد ، مجموع خطوط ارتباطی واگذار شده یک میلیون و 231 هزار و مشترکین فعال 681 هزار نفر است.
وی یادآور شد: نسل های تلفن همراه که زیرساخت اقتصاد دیجیتال هستند در استان از ضریب نفوس خوبی برخوردار است.
وی به وضعیت استان از نظر شرکت های بخش خصوصی در حوزه این صنعت اشاره کرد و گفت: یک شرکت توزیع کننده خدمات اینترنتی و 6 شرکت ارائه دهنده خدمات ثابت در استان وجود دارد.
وی از وجود 67 دفتر خدمات پیشخوان دولت در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این ظرفیت تا سه برابر قابل افزایش است و همچنین 15 شهر در استان خدمات نسل سه و چهار دارند.
عمیدیان با بیان اینکه ضریب نفوس تلفن ثابت در استان 37 است و جای رشد دارد، بیان کرد: روستاهای خراسان جنوبی سال 92 فاقد اینترنت پرسرعت بودند و اکنون 356 روستا از خدمات اینترنت پرسرعت برخوردارند و این ظرفیت وجود دارد که روستاهای بالای 10 خانوار نیز اینترنت دار شوند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.