« مرتضی الله داد» روز چهارشنبه در نخستین کنفرانس ملی فرصت ها و محدودیت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی در دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: گام های خوبی در این زمینه در حال انجام است، امید است هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.
وی گفت: در گزارش رقابت پذیری بین المللی یکی از مشکلات کسب و کار در ایران توفیق فارغ التحصیل دانشگاه در کار و اجراست یعنی آن چیزی که تولید می کنیم.
وی با بیان اینکه نیاز به تحولات ریشه ای برای حرکت در کشور است، عنوان کرد: مشکل کسب و کار امروز در کشور و در مناطق مختلف به صورت خاص و عام مطرح است.
وی ادامه داد: آنچه امروز فضای کسب و کار را سخت و مردم را برای پول در آوردن داخل سیستم بانکی کرد، رقابت بد داخل سیستم بانکی است.
به گزارش ایرنا، الله داد اظهار کرد: در سیستم بانکی موسسه هایی با اسامی بسیار زیبا و خارج از مقررات بانک مرکزی تاسیس شد که برای بالا بردن نرخ سود رقابت درست کردند، این نرخ به قدری بالا رفت که امروز نمی توان با نرخ های بالا از بانک تسهیلات دریافت کرد و موفق هم بود.
وی یادآور شد: بسیاری از بنگاه های کوچک و متوسط امروز به دلیل بدهی های معوق دچار مشکل جدی شدند، توانایی پرداخت تسهیلات را ندارند و این موضوع منجر به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شده است.
وی افزود: کشورهایی که شرایط ما را دارند یکی از بزرگترین مشکلات آنها وجود مقررات زیاد است، در کشور 180 هزار مقرره و 12 هزار قانون داریم در حالیکه برخی از این مقررات باید حذف شود.
معاون اقتصادی و عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: محترم شمردن حقوق مالکیت و دسترسی به نقدینگی سالم از مهم ترین عواملی است که سرمایه گذار باید احساس امنیت کند.
الله داد، بیان کرد: در برهه ای فکر می کردیم، بانک مرکزی صندوق پول است در صورتی که وقتی بانک مرکزی پول می دهد از کیف و جیب شما بر می دارد یعنی قدرت خرید را کم می کند.
وی تاکید کرد: نقدینگی تورم را افزایش داد و سه بانک اصلی کشور در سال 95 با ضرر های هنگفت یعنی 30 درصد مواجه شدند.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین شاخص هایی که امروز در کسب و کار ایران اثر دارد نقدینگی و جذب آن است در صورتی که وضع نقدینگی در داخل بانک ها اکنون تاسف بار است.
وی ذخیره گرفتن(استفاده) از بودجه های عمرانی برای بودجه های جاری را یکی دیگر از مشکلات دانست و یادآور شد: این مساله به دولت آسیب بزرگی وارد می کند، همواره در پایان سال دستگاه ها با کمبود بودجه مواجه و به بودجه عمرانی دستگاه متمرکز می شوند.
معاون اقتصادی و عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: برنامه ششم توسعه در راستای بیانات رهبری و اقتصاد مقاومتی نیست، در این برنامه برای رشد هشت درصد سالانه حدود 800 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری لازم است که منابع آن معلوم نیست.
الله داد ادامه داد: از محل سرمایه گذاری خارجی سالانه 50 میلیارد دلار در نظر گرفته شد در صورتی که متوسط آمار سال های گذشته پنج میلیارد دلار بود پس چه باید کرد تا 10 برابر جذب شود.
وی اظهار کرد: هیات های مختلف تجاری که برای سرمایه گذاری وارد ایران شدند از مشکلات نبود زیرساخت های لازم گلایه دارند، حمل و نقل ریلی و هوایی کشور ضعیف است.
وی در ادامه گفت: بخشی از زیرساخت ها باید توسط دولت فراهم شود، دولت یازدهم تاکنون اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده اما کافی نیست و کشور نیازمند زیر ساخت های زیادی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: استانداران باید تصمیم لازم را برای منطقه بگیرد نه اینکه فقط بودجه را حل و مدیران از تهران دستور بگیرند، نباید برای انجام کاری مکاتبه به مرکز استان برسد و در نهایت به تهران تا ماه ها طول بکشد.
وی در خصوص رفع مشکل سرمایه گذاری در خراسان جنوبی افزود: در بخش خصوصی از طریق شورای گفت و گو و کمیته ماده 76 می توانیم این موارد را از دولت و مجلس درخواست کنیم بنابراین باید مشکلات از طریق استان به اطلاع برسد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.