ادامه مطلب به این شرح است: همه چیز در عرض یک سال تغییر کرد، چراغ چند واحد خاموش شد و دیگر صدای جیک جیک از واحدهای نزدیکتر به مرکز استان هم به گوش نمی رسید، یکی به طعنه گفت، مرغداران استان پر پر شدند.
تجمع کردند تا شاید راهکاری برای رهایی از این اوضاع نابسامانشان پیدا کنند، دردی که چند سالی است دست به گریبان مرغداران شده اما کجدار و مریض خود را بالا کشیده اند تا این که امسال کارد به استخوان رسید و مرغ ها روی دستشان ماند و حالا باید با هزار تومان زیر قیمت در هر کیلو مرغ را بفروشند.
خراسان جنوبی در چند دهه اخیر با توسعه و گسترش واحدهای پرورش مرغ به یکی از قطب های تولید گوشت سفید در کشور تبدیل شده است.
در حال حاضر بیش از 600 واحد مرغداری گوشتی در استان فعال بوده و تولید سالانه بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ سبب شده که این استان در چرخه تولید گوشت مرغ به یکی از استان های برتر کشور تبدیل شده و علاوه بر خودکفایی در تامین نیاز گوشتی استان، نیاز دیگر استانها را نیز برطرف کند.
در سالهای اخیر متاسفانه نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ، شیوع بیماریهای مختلف میان طیور، افزایش قیمت دانه مانند ذرت و سویا به دلیل تحریم ها، افزایش روندهای پرداخت وام به مرغداران و خرید امانی مرغ توسط کشتارگاه ها و سایر خریداران موجب شده این صنعت در استان دچار مشکل شود.
هرچند قیمت مرغ کشتار شده در بازار، براساس عرضه و تقاضای محصول تعیین می شود، اما برخی از سیاست های مداخله ای دولت و فرا رسیدن زمان عرضه به بازار، قیمت این فرآورده های پروتئینی را همچنان پایین نگه داشته این در حالی است که قیمت نهاده ها چندین برابر افزایش یافته است.
در حال حاضر بیش از 50 درصد مرغ تولیدی خراسان جنوبی مازاد مصرف استان بوده و این مازاد در سال های گذشته به استان های دیگر از جمله سیستان و بلوچستان صادر می شد که آن هم در سال های گذشته به خودکفایی رسیده و این امر سبب شده که محصول مرغداران روی دست آنها بماند.
حال سئوال اینجاست آیا فقط سیستان و بلوچستان تنها مقصد مرغ استان است آیا نمی توان مرغ را با شرایط بهتر پرورش داد و برای صادرات افغانستان را فراموش نکرد تا مرغداران به ورشکستگی نرسند.
یکی از مرغداران که مرغ هایش از 13 فروردین تاکنون در مرغداری مانده است در حالی که با سایر همکارانش برای رفع مشکل به استانداری خراسان جنوبی مراجعه کرده می گوید: برای حجم مرغی که در مرغداری روی دستم مانده است باید روزی 9 میلیون تومان هزینه کنم.
او که می خواهد نامش چاپ نشود از کشتارگاه های استان هم که پول خرید مرغ را دیر پرداخت می کنند گلایه دارد و ادامه می دهد: امیدمان به مرغ زنده بود که آن هم چون سیستان و بلوچستان ورود مرغ را ممنوع کرده همین طور هر روز ضرر می دهیم.
یکی دیگر از مرغداران اهل مود است با انگشت حساب می کند و فامیل همکارانش را نام می برد 7 نفر از آنها که در مسیر مرغداری او بوده اند الان ورشکسته شدند و مرغداری شان تعطیل است.
یکی دیگر از مرغداران که شاهد این گفت و گو است با اشاره به همان مرغداری که در حال گفت و گو است می گوید ایشان هم چون درخت زرشک داشته اند تا به حال به اوضاع همسایه هایشان دچار نشدند.
نمی خواهند حرف بزنند و ادعا می کند بهتر است اجازه دهیم نمایندگانشان که به اتاق معاون استاندار رفته اند برگردند اما برخی از آنها که خون دل های بیشتری در این مدت خورده اند و بدهی هایشان میلیونی شده برایم این طور زمزمه می کنند.
در این میان شرکت پشتیبانی امور دام که قرار است پشتیبانی برای صنعت دام و طیور باشد حمایت از مرغداران را تنها به زمان نیاز بازار و آن هم برای پایین نگه داشتن قیمت مرغ موکول کرده است.
چرا که به گفته رئیس اتحادیه مرغداران استان اکنون مدتی است که مرغ مازاد مرغداران از آنها خریداری نشده است، حمایت مسئولان تنها در حد حرف است و عملا کاری برای تولید کنندگان انجام نمیدهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید مرغ به هیچ عنوان برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد، ادامه می دهد: از سال گذشته تاکنون قیمت نهاده ها کیلویی 120 تومان افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که قیمت مرغ همچنان ثابت نگه داشته شده است.
او برایم حساب می کند از قیمت جوجه یک روزه تا زمانی که به فروش می رود که در نهایت در هر کیلو مرغ هزار تومان ضرر می کنند و این شرایط برای همه مرغداران یکسان است.
یکی دیگر از مرغدارانی که به استانداری مراجعه کرده است می گوید: من در مرغداری خود 3 نفر کارگر دارم در نظر بگیرید اگر هر کدام 3 فرزند هم داشته باشند با بیکاری آن ها چه بلایی بر سر خانواده شان می آید.
اگر مسئولان به دنبال ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی هستند باید از فعالان این عرصه حمایت کنند و گرنه دود ورشکستگی تولیدکنندگان به چشم خودشان می رود.
سایر مرغداران حاضر به مصاحبه نمی شوند اما امیدوارند دیدارشان با معاون استاندار پرفایده باشد .
در حال حاضر حدود 700 واحد مرغداری در استان داریم البته این تعداد غیر از مرغداری هایی است که بدون مجوز در حال فعالیت هستند آماری که گاهی با توجه به حجم تولید و شرایط استان های همجوار انگار وزنه تولید مرغ در استان را لبریز کرده است.
در تماس خبرنگار ما با رئیس اتحادیه مرغداران استان مشخص شد بارقه های امیدی برای تولید کننده های این صنعت به وجود آمده اما پاسخ کامل به این موضوع و این که چه راهکارهایی اندیشیده شده است به زمان دیگری موکول شد.
شاید عسکری خواسته است خیالش از قول هایی که داده می شود راحت باشد اما نظر کلی اش این است که چتر حمایتی دولت از مرغداران بالا رفته، هر چند بخشی از مشکلات این صنف کشوری است و نگاه مدیران کشوری را می طلبد اما در استان نیز راهکارهایی اندیشیده شده که به زودی اعلام خواهد شد.
2047*خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.