به گزارش خبرگزاری تسنیم از فردوس، کرمعلی قندالی ظهر امروز در همایش توانمندسازی عشایر در فردوس اظهار داشت: عشایر کشور مصداق واقعی تولید و اشتغال هستند و هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی بدون هزینه است.

وی تصریح کرد: امروز مناطق عشایری در کشور داریم که از شیر 32 فرآورده تهیه می‌کنند که در هیچ کارخانه یا واحد فرآوری مواد لبنی، نمونه‌ای مثل این محصولات ندارد.

قندالی گفت: پس از انقلاب اسلامی به کرامت عشایر توجه ویژه‌ای شد و امروز زندگی عشایر مبتنی بر اصالت و با بهره‌گیری از دانش‌های نوین پیش می‌رود.

وی مهاجرت عشایر به روستاها و شهرها را نیز کم دانست و افزود: در سال 1366 جمعیت عشایر کشور یک میلیون و 300 هزار نفر بوده و این رقم در سال 1387 به یک میلیون 200 هزار نفر رسید که تفاوت چندانی نکرده است.

رئیس امور عشایر تاکید کرد: امروز به طور جدی به دنبال تقویت تولید در عشایر هستیم و در طرح زنجیره تولید عشایر در استان خراسان جنوبی 70 هزار رأس دام به صورت پرواربندی درآمد و با روش‌های علمی و تخصصی مدیریت می‌شوند.

قندالی خاطرنشان کرد: در کل کشور نیز 750 هزار رأس دام به صورت پرواربندی درآمده و ظرف سه سال 30 هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز در کشور داشته‌ایم.

وی از اختصاص 250 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در راستای طرح زنجیره تولید عشایر در سال جاری خبر داد و افزود: از محل اعتبارات مدیریت بحران نیز 100 میلیارد تومان سال گذشته تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 5 درصد و دوره برگشت 5 ساله به عشایر پرداخت شد و امسال نیز 150 میلیارد تومان در قالب طرح زنجیره تولید به عشایر کشور اختصاص یافت.

رئیس امور عشایر ادامه داد: در دو سال گذشته 600 میلیارد تومان به بخش عشایری کشور برای حمایت از تولید اختصاص یافته است.

قندالی در حوزه نهاده‌های دامی نیز گفت: ظرف سه سال گذشته 700 هزار تن علوفه  بین عشایر توزیع شد که  150 میلیارد تومان یارانه علوفه پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی باید به عنوان استان پایلوت در بخش آموزش به طور جدی وارد شود تا بتوانیم با علم روز تولید را در بخش عشایری افزایش دهیم.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی نیز در این همایش گفت:  13 درصد جمعیت خراسان جنوبی را عشایر تشکیل می‌دهند و استان خراسان جنوبی در رده چهارم کشور در حوزه تولیدات دامی و صنایع دستی قرار دارد.

غلامرضا قوسی خشکسالی‌های متوالی، خشک شدن و کم آبی چاه‌های عشایری و گرانی علوفه را از جمله مهم‌ترین مشکلات عشایر استان خراسان جنوبی برشمرد.

وی از راه‌انداری 36 صندوق خرد زنان عشایری با هدف حمایت از صنایع دستی و تولیدات زنان عشایر خراسان جنوبی خبر داد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621304
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.