داوود شهرکی روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: محدوده های معدنی راکد از طریق سامانه کاداستر(حدنگار) شناسایی و آزاد شد و قابلیت ثبت برای سرمایه گذاران جدید از طریق مزایده و فراخوان عمومی دارد، از این میزان محدوده معدنی،212 مورد ثبت جدید انجام شد.
وی گفت: مجموع اعتبار جذب شده در استان 750 میلیارد ریال توسط سازمان های توسعه ای در بحث اکتشاف در استان هزینه شد که قابل مقایسه با سنوات قبل نیست.
وی بیان کرد: سال گذشته 51 مورد پروانه بهره برداری جدید در استان صادر شد که 1.5 میلیون تن به ظرفیت استخراج معادن استان اضافه می شود.
به گزارش ایرنا شهرکی اظهار کرد: برای توسعه استان نیاز به تامین زیرساخت هاست، متناسب با اقدامات انجام شده دستگاه های متولی نیز باید نسبت به تامین زیرساخت ها اقدام کنند چراکه نبود زیرساخت لازم سبب تاخیر در توسعه و عدم ارتباط با استان های برخوردار می شود.

** انجام 150 هزار کیلومتر پرواز خطی عملیات ژئوفیزیک هوایی
وی با اشاره به انجام مطالعات ژئوفیزیک در بخش معادن از سال 94 تاکنون، آن را یکی از اقدامات مهم سازمان دانست و یادآور شد: سال گذشته 150 هزار کیلومتر خطی عملیات ژئوفیزیک در محدوده های طبس، بشرویه، فردوس، سرایان و بخشی از خوسف انجام شد و اکنون در حال پردازش اطلاعات هستیم تا پوشش اطلاعات معدنی استان کامل شود.
وی عنوان کرد: خراسان جنوبی به عنوان پایه معدنی کشور برای انجام عملیات ژئوفیزیک انتخاب شده است، اطلاعات به دست آمده در این حوزه امسال اطلاع رسانی و در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه اکثر مناطق معدنی استان زیر چتر عملیات ژئوفیزیک قرار گرفته است، افزود: از این طریق مطالعات اکتشاف تکمیلی ذخایر معدنی استان فراهم می شود تا کار موازی برای اکتشاف مجدد انجام نشود، اطلاعات به صورت کلان در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد و ریسک سرمایه گذاری نیز کاهش یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در بخش معدن سال گذشته 6 پهنه اکتشافی به بخش خصوصی واگذار شد که در مقیاس کلان مطالعات اکتشاف بعد از بخش پایه انجام شد.
شهرکی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه سازمان زمین شناسی و سازمان ایمیدرو بخشی از پهنه هایی که در اختیار این سازمان و راکد بود مقرر شد از محل منابع ایمیدرو در این مناطق عملیات اکتشافی انجام شود و نسبت به بهره برداری و احداث کارخانه اقدام شود.
وی اضافه کرد: در این زمینه عملیات برداشت از معدن طلا در استان آغاز شده است و بعد از نمونه گیری برای احداث کارخانه فرآوری طلا در استان هدف گذاری شد تا پایان سال این مهم در فاز اجرا قرار بگیرد.

** 11 میلیون تن استخراج مواد معدنی در خراسان جنوبی
وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه معدن موضوع خام فروشی مطرح است، یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت استخراج معادن استان 11 میلیون تن است که استخراج نیز در همین حدود است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: تا قبل از بهره برداری از کارخانه سیمان باقران، یک میلیون تن سنگ آهک در استان استخراج می شد که این ظرفیت به صورت کامل در سیمان فرآوری شد.
شهرکی به استخراج یک میلیون تن پتاس در شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: تمام این ظرفیت در حال فرآوری و تولید ماده معدنی پتاس است.
وی گفت: ظرفیت استخراج واقعی خاک های صنعتی استان معادل 180 هزار تن است که ظرفیت واحدهای فرآوری فعال و در حال احداث استان این میزان استخراج را پوشش می دهد.

** ارسال کمتر از پنج درصد ظرفیت استخراج معادن برای فرآوری به خارج استان
وی با تاکید به اینکه کمتر از پنج درصد ظرفیت استخراج معادن به خارج استان ارسال می شود، عنوان کرد: در حوزه منیزیت ظرفیت استخراجی به طور کامل در حال فرآوری است، سنگ های تزیینی یکی از موادی است که برای فرآوری از استان خارج می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر 17 واحد سنگبری در استان موجود است که نمی توان تمام ظرفیت تولید را به یک نوع سنگ با یک طرح و الگو اختصاص داد لذا سنگ های تزیینی برای استفاده از تنوع در طرح و رنگ برای مشتری به استان های دیگر ارسال می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میزان ظرفیت استخراج زغال سنگ استان را یک میلیون تن ذکر کرد و افزود: ظرفیت فرآوری زغال استان مازاد بر تولید است، باید تلاش شود ظرفیت استخراج افزوده شود تا نیاز واحدهای فرآوری استان تامین شود.
شهرکی اظهار کرد: مقدمات طرح توسعه زغال سنگ استان انجام شده است، پایان سال 95 فایناس 70 میلیون یورو مصوب شد و در صورتیکه سال 96 اجرا شود حدود 450 هزار تن به ظرفیت استخراج زغال سنگ استان افزوده می شود تا بتواند مواد اولیه واحدهای موجود را کند هیچگونه استخراج و خروج زغال سنگ خام در استان نداریم.
وی با بیان اینکه هیچگونه نگرانی در ارتباط با خام فروشی مواد معدنی در استان وجود ندارد، یادآور شد: ظرفیت های خوبی در حوزه مواد معدنی استان ایجاد شده است، در حوزه زغال سنگ باید تلاش کنیم ظرفیت تولید افزایش یابد چراکه ظرفیت مازاد فرآوری در طبس وجود دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.