علی تهوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال هدف گذاری حوزه بازرسی و نظارت بر اساس ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دبیرخانه استان، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در سطح عرضه است.
وی گفت: کالاهای سلامت محور از جمله تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی، انواع خوراکی ها و آشامیدنی هایی که به صورت غیرقانونی وارد سطح عرضه می شوند در اولویت کاری قرار می گیرد.
وی بیان کرد: از واحدهای صنفی عمده و خرده فروش تقاضا می شود هرگونه کالای لوازم خوراکی، بهداشتی و آرایشی که وارد می کنند حتما دارای شناسه بهداشت و اصالت باشد و از خرید و عرضه کالاهای مشکوک به قاچاق خودداری کنند.
به گزرش ایرنا تهوری اظهار کرد: خراسان جنوبی از جمله استان هایی است که در بحث قاچاق، کالاهای دخانی را از عرضه حذف یا به حداقل رساند، همچنین نخستین استان موفقی است که در آن سیگارت و کالاهای قاچاق دخانی در عرضه مشاهده نمی شود.

** انجام حدود 42 هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی استان
وی در ادامه عنوان کرد: سال گذشته 41 هزار و 783 مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی استان انجام شد که از این تعداد هزار و 99 پرونده تخلف به ارزش ریالی 9 میلیارد و 300 میلیون ریال شناسایی شد.
وی ادامه داد: در همین رابطه در بحث رسیدگی به گزارش های مردمی و شکایت های حضوری حدود 2.5 میلیارد ریال برگشت مبلغ به شکات بود که به صورت حضوری و توافقی قبل از تشکیل پرونده به مردم و شاکیان برگشت داده شد.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآور شد: تعداد گزارش های مردمی رسیده به سامانه ارتباطی 124، هزار و 283 مورد در سال 95 بود که 226 مورد از این گزارش ها منجر به تشکیل پرونده و ارسال به تعزیرات حکومتی شد.
تهوری افزود: در بحث قاچاق کالا و برخورد با تخلفات عرضه کالای قاچاق در سطح واحدهای صنفی که از تکالیف تعیین شده در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است عملکرد نسبتا مطلوبی داشتیم و رشد عملکرد در این حوزه به عنوان یک شاخص قابل طرح است.

** افزایش 123 درصدی تشکیل پرونده قاچاق در استان
به گفته وی، میزان بازرسی ها در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 73 درصد، پرونده 123 درصد و ارزش ریالی 19 برابر رشد داشت که نشان دهنده جدیت حوزه بازرسی و نظارت در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
وی با تاکید بر اینکه حذف کالای قاچاق حمایت از تولید داخلی است، یادآور شد: یکی از تهدیدهایی که تولید و واردات رسمی کشور با آن مواجه است موضوع عرضه قاچاق کالا و ارز به دلیل به صرفه بودن آن است.
وی اضافه کرد: افرادی که نسبت به ورود کالای قاچاق مبادرت می ورزند به صورت خواه ناخواه حقوق دولتی را پرداخت نمی کنند، از شبکه هایی وارد می شوند که هزینه ندارد و در حقیقت قدرت رقابت تولید کننده داخلی را پایین می آورند.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.