با توجه به خشکسالی‌های چندساله در خراسان‌جنوبی، تاثیرات منفی بسیاری بر زندگی مردم و وضعیت کشاورزی استان گذاشته و هر روز شاهد کاهش مخازن آب‌های زیرزمینی در استان هستیم.

تغییر الگوی کشت از جمله عواملی است که برای مقابله با خشکسالی انتخاب شده، اما در کنار این اقدام باید حمایت‌‌هایی نیز از کشاورزان و محصولات آنان انجام شود تا کشاورزی استان از رونق نیفتد و کشاورزان نیز با مشکلات متعدد مواجه نشوند .

حل این مشکل نیازمند انجام اقدامات جدی است تا بتوانیم میزان مصرف آب را کاهش دهیم در این راستا میزگردی با حضور هاشم ولی‌پورمطلق، رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، محمدمهدی سعیدی، مدیر امور شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی برگزار شد تا از اقدامات انجام شده و همچنین برنامه‌های جهادکشاورزی در این زمینه مطلع شویم.

روش‌های کنترل مصرف آب، نباید به تولید کشاورزان آسیب بزند

هاشم ولی‌پور مطلق، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه خشکسالی از سال‌های گذشته در استان به وجود آمده، گفت: در حال حاضر در تمام کشور شاهد پدیده خشکسالی هستیم.

وی در خصوص راه‌های حل بحران خشکسالی، تصریح‌کرد: جلوگیری از تداوم خشکسالی، افزایش بارندگی‌ها و مدیریت مصرف منابع آبی از راه‌های جلوگیری از روند خشکسالی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در حال‌حاضر در مرحله پیشگیری از ادامه روند خشکسالی در استان هستیم، ولی این حرکت ما باید تداوم داشته باشد.

ولی‌پورمطلق افزود: در حال‌حاضر در استان 185 میلیون مترمکعب کسری مخزن سالیانه داریم و باید به سرعت در کوتاه‌تر ین زمان ممکن این میزان کسری آب را جبران کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در زمینه مدیریت مصرف آب نیز باید جهادکشاورزی اقداماتی در راستای کمک به کشاورزان در راستای استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین و کاهش مصرف آب اقدام کند که در این زمینه نیز اقداماتی در حال انجام است.

ولی‌پورمطلق با اشاره به اینکه روش‌هایی که برای کنترل مصرف آب استفاده می‌کنیم نباید به تولید کشاورزان آسیب بزند، تصریح‌کرد: تحقق این مهم بسیار کار سختی است چراکه در حال‌حاضر به دلیل وجود تحریم‌ها تکنولوژی مدیریت آب را نداریم.

وی از اجرای سیستم‌نوین آبیاری در 3630 هکتار از اراضی استان خبرداد و افزود: با کاهش میزان آب سطح زمین شوری آب افزایش می‌یابد و تولید نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: یکی از راه‌های کنترل مصرف آب، نصب کنتورهای هوشمند است که تاکنون تاثیر مطلوبی داشته است.

ولی‌پورمطلق گفت: بدنبال این هستیم تا امسال 117 میلیارد تومان اعتبارات تملک بلاعوض و 80 میلیارد تومان نقدینگی به سازمان جهادکشاورزی تزریق شود که در زمینه کنترل مصرف آب هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سیستم نوین آبیاری میزان مصرف از 85 درصد به 35 درصد کاهش یافته است، افزود: تا پایان اسفند ماه 10هزار و 24 هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیتم آبیاری نوین می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: 841 کیلومتر انتقال آب انجام شده و امسال پیش‌بینی می‌شود 950 کیلومتر انتقال آب انجام دهیم.

ولی‌پورمطلق افزود: 196 میلیون مترمکعب از سال 93 تاکنون از منابع آب استان کمتر برداشت شده است.

وی ادامه داد: برنامه ما این است ظرف چهار سال آینده کسری مخزن را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بحث استفاده از مشارکت‌های مردمی از جمله اقدامات جهادکشاورزی است که باید سرعت دهیم.

ولی‌پورمطلق ادامه‌داد: 80 میلیارد تومان امسال اعتبارات عمرانی جذب کردیم که 110 برابر اعتبارات سال گذشته است و اگر همین منابع را داشته باشیم یکسری اتفاقات در برنامه کاری می‌افتد.

وی با اشاره به بروزرسانی سند ملی آب، تصریح‌کرد: استانداری قول کمک 500 میلیون تومانی را داده که تاکنون 250 میلیون تومان تاکنون پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در پنج شهرستان استان با 1250 میلیون تومان پروژه در حال اجرا است و براساس آن مشاورینی مشخص می‌شود که دشت به دشت و چاه به چاه الگوی کشت اقتصادی مشخص شده و این اقدامات باید براساس مشارکت مردم باید انجام شود.

ولی‌پورمطلق اظهارکرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم از منابع آبی بیشترین را استفاده و چند محصول را با هم تولید کنند تا بیشترین سود را به دست بیاورند.

مقابله با مشکلات خشکسالی نیازمند انتخاب سیاست‌های صحیح است

محمدمهدی سعیدی، مدیر امور شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در ادامه گفت: با انتخاب سیاست‌های صحیح می‌توان خشکسالی را مدیریت کرد.

وی با اشاره به تولید گندم در استان، ادامه داد: 9 تن گندم در هر هکتار در استان تولید می‌شود در حالی که پنبه 12 تن در هکتار برداشت می‌شود.

مدیر امور شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: در زمینه تغییر الگوی کشت باید آموزش‌های لازم را ارائه داد و تاکنون نیز آموزش‌های لازم ارائه شده و باید آموزش‌ها با توجه به دانش بومی، آموزش‌‌ها ارائه شود.

سعیدی گفت: اقتصادی بودن محصول، جایگاه فروش محصولات، بیمه محصولات نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارکرد: در زمینه بحث حمایتی از کشاورزان، کارت ارائه خدمت بین کشاورزان توزیع شده که می‌توانند کود، سم را کشاورزان دریافت کنند.

مدیر امور شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوب ی با اشاره به آغاز کشت زیرپلاستیک در طبس، گفت: در چغندرقند با توجه به اینکه آب زیادی را مصرف می‌کند کاهش سطح داریم و کشت‌های جایگزین نیز کشت می‌شوند.

سعیدی ادامه داد: کشت چغندرقند را از بهاره به پاییزه تغییر داده‌ایم تا در میزان مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

وی از آغاز 23 هزار هکتار کشت حفاظتی در استان خبر داد و افزود: کشت دارویی نیز در فردوس شروع شده و باید به سمت محصولاتی برویم که اصلاح خاک انجام دهیم.

بنابر توضیحات مسئولان جهادکشاورزی با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله در استان، تاکنون اقداماتی همچون اصلاح و تغییر الگوی کشت توسط جهادکشاورزی انجام شده و اقداماتی در راستای پیشگیری از روند خشکسالی نیز در دست اجرا است.

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610708
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.