به گزارش ایرنا، شبستان ستوندار در دو طرف گنبد خانه قرار دارد، و سبک پوشش و روشنایی آن از ویژگی های ممتاز بناست.
در واقع مسجد جامع هندوالان باشکوه ترین بنای تاریخی و مذهبی شهرستان درمیان است که بر اساس کتیبه های کوفی کشف شده، این اثر تاریخی و مذهبی متعلق به قرون هفتم و هشتم هجری قمری است.
گفته می شود مسجد یاد شده مقارن با عصر شاهرخ تیموری ساخته شده است که در دوره های بعدی بازسازی و تزییناتی به آن اضافه شده است.
همچنین این مسجد در سال 1237 هجری قمری مرمت شد، در دهه‌های اخیر پروژه مرمت از سال 79 آغاز شد و سال‌های 84 تا 88 کار مرمت به صورت جدی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیری و به اتمام رسید.
در خصوص معماری این بنا، می توان مهمترین عناصر معماری آن را سردر ورودی، صحن گنبدخانه، محراب و شبستان ستوندار ذکر کرد که گنبدخانه مرکزی به شیوه عرق چین به کمک فیل پوش بر روی فضای چهار ضلعی قرار گرفته است.
پلکان از گوشه شمال شرقی به پشت بام منتهی می شود، فقدان پلکان در گنبدخانه نشان می دهد که قصد بر این بود که دسترسی به بخش های فوقانی از طریق سطح بام پیوسته انجام گیرد.
مهمترین تزیینات مسجد، تزیینات آجری،فیل پوش ها،گوشواره ها، قاب های گچی، رسمی بندی و نحوه آجرچینی گنبدهای بناست.
عمده ترین مصالح به کار رفته در بنا آجر پخته است که در دو اندازه به کار رفت، بی تقارنی و خطوط نامنظم بنا، تنوع ضخامت دیواره ها همگی تعدادی از دوره های ساختمانی بنا را در ذهن مجسم می کند.
این بنا 11 مرداد 1367 با شماره 1893 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مسجد جامع هندوالان یکی از مساجد فعال روستایی به همین نام است که همه روزه نماز جماعت با حضور نمازگزاران برپا می شود و در مراسم ملی و مذهبی نیز از حضور مومنان استقبال می‌کند.
روستای هندوالان در 70 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی واقع شده است.
شهرستان درمیان با وسعت پنج هزار و 797 کیلومتر مربع از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق به طول70 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز آن در 105کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.