سید ضیا الدین هاشمی روز چهارشنبه در جشنواره شعر و مشاعره رضوی در دانشگاه بیرجند افزود: فرهنگ رضوی بخشی از هویت، تاریخ و آموزه های عظیم دینی این کشور است، این فرهنگ به سامان بخشی زندگی کمک می کند.
وی بیان کرد: حق نداریم فرهنگ را وظیفه یک حوزه خاص بدانیم چراکه این اشکال مدیریتی و علمی دارد، اینگونه ادعا کردن غیرفرهنگی است، جامعه ما اسلامی است و همه مردم نشان دادند نسبت به دین و انقلاب باور دارند.
وی عنوان کرد: حضور در مناسب های مختلف نشان از دینداری مردم است، حضور در حوزه های حساس مانند انقلاب، دفاع مقدس و ... هزینه بر بود اما مردم شرکت کردند این بدان معناست که مردم پای ارزش های خویش هستند.

** اعتلای هویت دینی و ملی
به گزارش ایرنا هاشمی اظهار کرد: ما مسئولان فرهنگی باید بدانیم مسئول یعنی کسی که در معرض سوال است، بار مسئولیت هرچه بیشتر باشد پاسخگویی به مردم نیز باید بیشتر باشد، کسانی که قدرت اثرگذاری بیشتری دارند مسئولیت بیشتری دارند.
وی به جشنواره شعر و مشاعره رضوی اشاره کرد و گفت: اعتلای هویت دینی و ملی ما یکی از اهداف برگزاری اینگونه همایش ها و جشنواره هاست.
وی یادآور شد: در حوزه ادبیات که شعر هم بخش فاخری از آن است دو نگاه کلی را می توان مطرح کرد، از یک سو ادبیات یک رشته دانشگاهی است از طرفی ادبیات یک زیست جهان است، با شعر زندگی می کنیم، با ادبیات زیست خویش را تنظیم می کنیم.
وی تاکید کرد: ادبیات این ظرفیت را دارد که فراتر از یک رشته دانشگاهی و علمی بخشی از زندگی ما باشد، همچنین در سبک زندگی، رویه ها، اولویت ها، ارزش ها، هیجانات و گرایش ها ما تاثیرگذار است.

** شعر و شاعری با فرهیختگی انس و پیوند دارد
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: شعر در قله ادبیات قرار دارد، کلام و موزون آهنگینی است که جایگاهی بی بدیل در ادبیات پیدا می کند و ما از آن بهره می گیریم.
هاشمی، فضای فرهنگی سالم، پرتکاپو و با نشاط را یکی از نیازهای اهل فرهنگ و هنر دانست و گفت: پویش درونی سبب رشد ادب، فرهنگ و شعر می شود به همین دلیل شعر به عنوان بخشی از ادبیات و ادبیات به عنوان بخشی از یک فرهنگ فراتر از یک رشته دانشگاهی شناخته می وشود.
وی با بیان اینکه شعر و شاعری با حوزه فرهیختگی انس و پیوند دارد، بیان کرد: هر دو با نیازهای انسانی که منحصر به نیازهای مادی و اولیه نیست در ارتباط است و یکی از نیازهای ضروری محسوب می شود.
وی عنوان کرد: اگر این جلسه ها و کنگره ها تشکیل می شود بخاطر این است که دانشگاه بدون شعر و ادبیات زمینه مساعد معنوی برای شکوفایی فعالیتش مساعد نمی شود و به محیطی خشک تحمل ناپذیر تبدیل می شود.

** دانشگاه هویت دانشجو و استاد
هاشمی دانشگاه را هویت یک دانشجو و استاد دانست و یادآور شد: دانشگاه مکانی ویژه است و یکی از عواملی که سبب می شود دانشگاه این جایگاه را پیدا کند برگزاری اینگونه جلسات است.
وی افزود: در دهه 40 و 50، امام خمینی(ره) پیام معنویت، دین و سعادت را منتقل کرد، جامعه ای که از امکانات امروز برخورد دار بود نتوانست مقاومت کند اما متن جامعه از آن پیام استقبال کرد، قشر جوان پیشگام بودند جوانانی که در دانشگاه ها تحصیل می کردند.
وی ادامه داد: جوانان پیشگام حرکت های انقلابی بودند اگر امروز به عنوان مسئول فرهنگی دغدغه زیاد داریم نباید دچار خودباختگی، ضعف و تزلزل شویم و باید تحمل کرده و خود را بازنگری کنیم.
معاون وزیر علوم افزود: به عنوان مسئولان فرهنگی باید بدانیم فرهنگ را چگونه تعریف کنیم، فرهنگ ابعاد گوناگونی دارد بخش مشترکات زندگی ماست که بدون آن نمی توان زندگی کرد، مفتخریم فرهنگ ایرانی اسلامی را در طول چهارده قرن توانستیم عرضه کنیم که هویت ما را تشکیل می دهد.
هاشمی گفت: نباید بگونه ای ارزش ها را تعریف کرد که گویی در محیط دیگری دنبال آن بگردیم و مصداقی در جامعه ما پیدا نکند چراکه فرهنگ یک جامعه مشترکات و بخش مهم جامعه است، بدون فرهنگ جامعه سامان نمی یابد.

** یکی از مهمترین فعالیت های فراگیر در جامعه پرداختن به آسیب های اجتماعی است
وی بیان کرد: در طول زمان آسیب هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی اتفاق می افتد که باید این آسیب ها مرتب رصد شود و راه درست را پیدا کنیم اکنون یکی از مهمترین فعالیت های فراگیر در جامعه پرداختن به آسیب های اجتماعی است.
وی ادامه داد: در این زمینه دانشگاه ها فعالیت هایی را آغاز کرده اند تا انواع آسیب ها را شناسایی و راه برون رفت از آن را بیابند، دغدغه ای که در تمام دنیا وجود دارد.
وی اظهار کرد: در این مسیر باید قدر خدمتگزاران جامعه را بدانیم همانطور که از هویت دینی و اسلامی خود بهره می گیریم، امروز بزرگان، رهبران، علما و دانشمندان بر تارک علم فرهنگی نظام نشسته اند، نباید از سرمایه های علمی و فرهنگی غفلت شود.
وی با اشاره به اینکه علما در طول تاریخ محور هویت دینی و ملی جامعه بوده اند، یادآور شد: همه دنیا می دانند اقتدار و حفظ رهبران یک کشور برای حفظ آن کشور مهم است، در صدر جامعه ما عالمان بزرگ و فرزانه وجود دارند که باید قدردان آنها باشیم.

** نقد مخرب ضربه به اعتماد و انسجام اجتماعی
هاشمی با تاکید بر اینکه مدیران نیاز به حمایت و نقد دارند، اظهار کرد: نقد ها نباید تبدیل به سیاه نمایی شود، نقدهای مخربی که منجر به تعارضات و شکاف های اجتماعی می شود ضربه های سنگینی به اعتماد اجتماعی وارد می کند و انسجام اجتماعی را در معرض خطر قرار می دهد.
معاون وزیر علوم در ادامه افزود: هنر در شکل های مختلف متجلی می شود که یکی از صورت های آن شعر ناب و فاخر است، شعر ناب و فاخر، زیبایی آزادگی، سادگی و پیچیدگی را به حد اعلا می رساند و سبب تعالی روح و اندیشه بشر می شود.
هاشمی ادامه داد: برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) چنین هدفی را دنبال می کند، جشنواره دانشگاهی شعر و مشاعره رضوی، در راستای برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) جایگاهی است که هنرمندان تلاش می کنند مراتب اخلاص و بندگی خویش را نسبت به هشتمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت به منصه ظهور برسانند.
وی گفت: سال گذشته که برگزاری جشنواره شعر و مشاعره رضوی بر عهده دانشگاه بیرجند گذاشته شده بود، با تلاش و اهتمام همکاران آن دانشگاه، به ویژه در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی، وزارت بر آن شد تا مسئولیت کمیته فرهنگی و ادبی جشنواره و برگزاری بخش شعر و مشاعره را بار دیگر به این دانشگاه واگذار کند.
*7557* 6054 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.