کبری ناصری روز سه شنبه در نشستی در خصوص بیوتروریسم غذایی دارویی و خدمات ناشی از مصرف محصولات قاچاق و تقلبی گفت: بعد از سال ها تلاش همچنان موفق به جلوگیری از قاچاق کالا در جامعه نشده ایم و این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی ادامه داد: با نشان دادن پشت پرده قاچاق کالا و تهدیدهایی که قاچاق برای سلامتی تک تک آحاد جامعه دارد، باید تلاش کرد مردم محافظ سلامت خود بوده و با ارتقای سلامت خود مانع از مصرف و نهایتا تقاضای ورود کالای قاچاق شوند.

** ورود کالای قاچاق از حالت آشکار به زیرزمینی
وی بیان کرد: بعضا کالاهای قاچاق جمع آوری می شود اما تقاضای جامعه برای مصرف برخی کالاهای ناشناخته و قاچاق سبب می شود همچنان چرخه قاچاق به قوت خود باقی بماند و از وضعیت آشکار به صورت زیرزمینی درآید.
به گزارش ایرنا ناصری اظهار کرد: همچنان شاهد مصرف و عوارض و آسیب های قاچاق کالاهای سلامت محور هستیم در صورتی که همه به عنوان یک مسلمان در آیات و روایات در خصوص سلامت و فرآورده هایی که مصرف می شود تاکید های زیادی دیده ایم.
وی عنوان کرد: قاچاق کالا پیامد و خسارت های زیادی بر جامعه تحمیل می کند که همه جامعه گریبانگیر آن است.
وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش بسیار گسترده ای در پیشگیری و مبازره به کالاهای سلامت محور دارد.
وی ادامه داد: بدون شک بعد سلامتی، حفظ، نگهداری و ارتقای آن از مسئولیت های وزارت بهداشت است و معاونت های غذا و دارو به عنوان نماینده این وزارتخانه در بعد نظارت و نگهداری مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی و تمامی کالاهای سلامت محورشامل موارد خوارکی و آشامیدنی، داروها و مکمل ها، تجهیزات و ملزومات پزشکی همکاری می کنند.

** خراسان جنوبی در تهدید قاچاق کالا
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: متاسفانه قرارگیری استان در معرض ترانزیت و هم مرز بودن با کشورهای پاکستان و افغانستان ما را به یک استان تهدید پذیر در خصوص قاچاق کالا به ویژه قاچاق کالاهای سلامت محور تبدیل کرده است.
ناصری یادآور شد: بر اساس آنالیزی که توسط آزمایشگاه های کنترل مواد غذایی و آشامیدنی انجام می شود به دلیل نداشتن هیچگونه برگه آنالیزی که همراه با فرآورده های وارداتی قاچاق است قادر به شناسایی احیانا مواد بیوتروریسم در استان نیستیم.
*7557* 6054 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.