علیرضا نصرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تشریح برنامه های هفته منابع طبیعی افزود: عموم مردم برای دریافت نهال می توانند به اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری 11شهرستان تابعه استان مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه در حاشیه نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته دربیرجند و شهرستان ها علاوه بر توزیع نهال، نحوه کاشت درخت آموزش داده می شود، گفت: نهال آماده توزیع 15 گونه است.
وی از کاج تهران، اقاقیا، سرو، زبان گنجشک، بادام، بادامک، سرو خمره ای، سنجد، زیتون تلخ، اکالیپتوس و ... از جمله گونه هایی ذکر کرد که رایگان یا با قیمت های بسیار ناچیز توزیع می شود.
به گزارش ایرنا، نصرآبادی با اشاره به برنامه های هفته منابع طبیعی افزود: امسال در اجرای طرح « هر تولد یک درخت» امید است با همکاری سایر دستگاه ها از جمله شهرداری، با تولد هر نوزاد یک درخت به نام او در بوستان کاشته شود که منتظر تعیین زمین هستیم.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح در منزل یکی از کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری که فرزندش متولد شد، همچنین منزل 2 شهید درخت کاشته شد.
وی یادآور شد: افتتاح نمایشگاه منابع طبیعی در بیرجند، گردهمایی حامیان طبیعت و سازمان های مردم نهاد در قاین و برگزاری نشست های علمی با دانشکده کشاورزی، کاشت نهال در حوزه های علمیه، دیدار با ائمه جمعه و جماعات و جشن درختکاری از برنامه های این هفته است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان عنوان کرد: اجرای زنگ سبز( درختکاری) در مدارس استان، افتتاح موزه عروسک ها در باغ و عمارت اکبریه با هدف معرفی صنایع دستی، بومی و اشتغال بانوان روستایی و عشایری و ... از دیگر برنامه هاست.
نصرآبادی افزود: جایگاه منابع طبیعی و آبخیزداری به لحاظ ساختار سازمانی صرفا مربوط به زمین و امور اراضی نیست، این نگاه نسبت به مجموعه لحاظ می شود، گرچه بحث حفاظت و صیانت از عرصه های ملی بخشی از فعالیت های تاثیر گذار این نهاد است اما در بخش های مهمی از جمله آبخیزداری فعالیت دارد.
وی بیان کرد: وظیفه اصلی این نهاد در پروژه های ملی و استانی، بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک است یعنی آنچه به عنوان منابع آب در چرخه طبیعی هیدرولیکی وجود دارد از بارش تا جاری شدن روان آب ها و سیلاب ها با برنامه ریزی مشخص که مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط اقلیمی دنیا، ملی و منطقه ای تغییر کرده است، در کنار خشکسالی، باران های سیل آسا نیز رخ می دهد بنابراین مدیریت پیشگیری و هوشمند این است به سیلاب به عنوان یک فرصت نگاه شود، فرصتی که با بهره گیری و برنامه ریزی درست و مدیریت شده، تهدید محسوب نشود.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در حال حاضر 28 کانون فرسایش بادی پراکنده در 11شهرستان استان وجود دارد که نه تنها سکونتگاه ها و مناطق روستایی و عشایری را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه تبعات آن به شهرستان ها و مرکز استان نیز سرایت می کند.
نصرآبادی اظهار کرد: علاوه بر پدیده گرد و غبار و ریزگردها که بیشتر از کشورهای همسایه و غرب کشور وارد استان می شود، کانون های فرسایش بادی نیز دخیل هستند، برای جلوگیری و مهار آن تاکنون اقداماتی در برخی نقاط استان از جمله سرچاه عماری خوسف انجام شد، همچنان نیازمند فراگیری و اقدام گسترده هستیم.
وی بهره برداری و مدیریت استفاده از گیاهان دارویی استان را از دیگر وظایف و فعالیت های این اداره کل عنوان کرد و گفت: استان از تنوع گونه های گیاهی بسیار بالایی برخوردار است، شاید بهترین و باکیفیت ترین گونه های گیاهی و صنعتی در استان قابل تولید و برداشت باشد.
وی ادامه داد: پروژه های بین المللی ترسیب کربن و RFLDL از دیگر فعالیت های بسیار مهمی این اداره کل در استان است که با مشارکت مردم و تکیه به ظرفیت ها و داشته های بومی منطقه برنامه ریزی و در حال اجراست.
وی اضافه کرد: این پروژه ها بعد از 12 سال، با مشارکت مردم به الگوی ملی و جهانی تبدیل شد، طوریکه تاکنون نمایندگان بیش از 70 کشور برای توانمندسازی جوامع روستایی و عشایری خود برای نمونه برداری از این پروژه ها به استان سفر کردند.
نصرآبادی یادآور شد: پروژه تعمیم ترسیب کربن در21 استان از جمله خراسان جنوبی در حال اجراست که نشان دهنده تجربه و اقدام ارزنده در استان است.
وی تاکید کرد: نمونه عملیاتی آن اجرای طرح اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در پروژه ترسیب کربن در شهرستان سربیشه و سه قلعه سرایان است، لذا نگاه جامع باید نسبت به منابع طبیعی تغییر کند.
وی در ادامه میزان روان آب و سیلاب سالانه در استان را 700 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: شاید با وجود خشکسالی های پیاپی از این ظرفیت به درستی استفاده نمی شود انتظار می رود، نگاه مدیریتی صحیح به منابع آبی در استان باید اصلاح شود.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.