« وصال یحیی شیبانی» روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دبیرخانه علمی این همایش در دانشگاه فردوسی مشهد است و دانشگاه پیام نور طبس دبیر اجرایی این همایش است.
وی در باره علم دیرینه شناسی بیان کرد: دیرینه شناسی یکی از شاخه های زمین شناسی و نام تخصصی فسیل شناسی است که به بررسی زمان گذشته زمین می پردازد.
وی بیان کرد: با توجه به این که طبس از دیدگاه فسیل شناسی، سایت های فسیلی بسیار غنی دارد از روی آن می توانیم سن لایه ها و سن زمین را تعیین کنیم بنابراین تشکیل انجمن دیرینه شناسی ایران در منطقه طبس حایز اهمیت است.
وی با بیان اینکه طبس بهشت زمین شناسی ایران است، افزود: طبس یکی از قطب های معدنی ایران است و دانشمندان در پی این هستند این شهرستان را به عنوان آزمایشگاه زنده زمین شناسی معرفی کنند.
دبیر اجرایی همایش دیرینه شناسی ایران با اشاره به استقبال دانشجویان از برگزاری همایش یاد شده اظهار کرد: مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این همایش ابتدا تا 25 بهمن ماه بود که با استقبال دانشجویان و استادان دانشگاه تا دوم اسفند تمدید شد.
وی با بیان اینکه 120 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده ، افزود: از این تعداد 73 مقاله پذیرفته شده است و روز نخست همایش 32 مقاله به صورت سخنرانی و 35 مورد به صورت پوستر ارایه خواهد شد.
خانم یحیی شیبانی ادامه داد: تمام مقالات پذیرفته شده در یک کتابچه و یک لوح فشرده به شرکت کنندگان داده خواهد شد.
وی گفت: در راستای تشویق و ترغیب مولفان کتاب زمین شناسی، در این همایش کتاب سال زمین شناسی نیز معرفی خواهد شد.
وی ادامه داد: برنامه زمین گردشگری(ژئوتوریسم) در دومین روز همایش برگزار خواهد شد که طی آن علاقه مندان به سه منطقه زمین شناسی طبس دهانه کلوت منطقه خرو، کلمرد و حوزه دو راه بر اساس بیشترین رای اعزام خواهند شد.
وی عنوان کرد: شرکت کنندگان این همایش علاوه بر داشجویان و استادان کشور، رئیس سازمان ایمیدرو، رئیس سازمان زمین شناسی مشهد، رئیس میراث زمین شناختی ایران خواهند بود.
دبیر اجرایی یازدهمین همایش دیرینه شناسی ایران با قدردانی از معاون استانداری و فرمانداری ویژه طبس گفت: فرماندار طبس برای امور برگزاری همایش نماینده مستقیم معرفی کردند و زیرساخت هایی را که همایش نیاز داشت فراهم شد از ابتدا پیگیر بودند و هستند و ما را در برگزاری آن همکاری و همراهی نمودند.
وی گفت: در حاشیه برگزاری همایش نمایشگاه ارایه توانمندی های معدنی شهرستان طبس برپا خواهد شد.
یحیی شیبانی ادامه داد: در این نمایشگاه دستاوردهای معدنی طبس توسط اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر ادارات به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی بیان کرد: تشکیل موزه علوم زمین که از سال 89 پیگیر آن هستیم با هماهنگی سازمان ایمیدرو، شرکت زغالسنگ طبس، فرمانداری و گروه زمین شناسی شرکت دانش بنیان دانشگاه پیام نور طبس همزمان با برگزاری همایش افتتاح خواهد شد.
وی ریز دیرینه شناسی، چینه نگاری سنگی، زیستی، رخدادی و ایزوتوپی، بوم شناسی دیرینه، زمین باستان شناسی، دیرینه شناسی گیاهی، بی مهرگان، مهره داران، اثر فسیل ها و دانه های گرده، جغرافیای زیستی دیرینه و انقراض و عوامل کنترل کننده آن از جمله محورهای این همایش ذکر کرد.
ذخیره زمین شناسی شهرستان طبس بیش از پنج میلیارد تن است و ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده است بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود.
این شهرستان با 75هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.