مریم کیانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساختمان فعلی کتابخانه عمومی شهر بشرویه با 452 متر مربع زیربنا پاسخگوی جمعیت کتابخوان شهرستان نیست.
وی نبود فضای کتابخانه ای استاندارد را یکی از مهم ترین مشکل کتابخانه های عمومی عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد محیطی مناسب، طبق اصول و استاندارد کتابخانه، انگیزه مطالعه و رغبت به سمت این فضای فرهنگی را بیشتر فراهم می کند.
کیانی اضافه کرد: همچنین ایجاد انشعاب گازکشی ساختمان کتابخانه عمومی بخش ارسک نیز از جمله دیگر نیازها و مشکل اداره کتابخانه های عمومی بشرویه است.
وی با تاکید به بهره گیری از ظرفیت های خیران برای تجهیز و توسعه کتابخانه ها اظهار کرد: در صورت فراهم نبودن شرایط و امکانات مطلوب مطالعه برای اعضای کتابخانه ها، به مرور زمان کودکان و نوجوانان رغبت و اشتیاق خود را برای حضور در فضای کتابخانه ها و مطالعه از دست می دهند.
به گزارش ایرنا، کیانی یادآور شد: در آستانه سال جدید فهرستی از مشکل و کمبود کتابخانه های عمومی بشرویه تهیه می شود تا برنامه ریزی ها و فعالیت ها در راستای این فهرست و به صورت هدفمند اجرا شود.
مسئول کتابخانه های عمومی بشرویه تاکید کرد: کتابخانه ها نقش مهمی در پاسداشت ارزش های فرهنگی و معنوی جامعه دارند و شهرستان بشرویه در حوزه کتاب و کتابخوانی تاکنون نه تنها در سطح استان بلکه در کشور به خوبی درخشیده است.
شهرستان بشرویه دو باب کتابخانه نهادی دارد که تحت پوشش اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی قرار دارد که شامل کتابخانه ملاعبدالله بشروی مرکز شهرستان و کتابخانه بخش ارسک است که با 32 هزار جلد کتاب در بخش های مرجع، کودک، خدمات اینترنتی و نشریات به دو هزار عضو خدمات ارایه می کنند.
شهر بشرویه در 300کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اواخر آبان ماه 95 گفته بود، 54 هزار و 753 نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند.
محمدرضا رضایی افزود: به ازای هر 100نفر جمعیت استان 7.8 نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند که در حال حاضر در 56 باب کتابخانه نهادی و 11 کتابخانه مشارکتی 755 هزار نسخه کتاب وجود دارد.
وی اظهار کرد: استان از لحاظ زیربنای کتابخانه با دارا بودن 22 هزار و 288 متر مربع زیربنا، در رتبه ششم و از لحاظ سرانه کتاب در رتبه چهارم کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه ایجاد جاذبه در حوزه فرهنگ می تواند موجب گرایش مخاطب به این سمت شود ،یادآور شد: سرانه کتاب در استان 1.1 نسخه است.
جمعیت خراسان جنوبی در سرشماری سال 1390، 732هزار نفر و در سرشماری سال 1395، 780هزار نفر است.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7550*2047*خبرنگار- نرگس سینایی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.