علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار درمیان، افزود: برنامه‌های اجرایی منابع طبیعی در راستای حفاظت از آب، خاک و گیاه انجام می شود.
وی عنوان کرد: در حوزه آبخیزداری احداث سازه ‌های کوچکتر از جمله بندهای خاکی جایگزین احداث سدهای بزرگ شد، در بارندگی های روزهای 29 و 30 بهمن ماه بیش از 30 میلیون متر مکعب آب پشت سازه‌های آبی استان جمع آوری شد.
وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی تحت تاثیر بادهای 120روزه سیستان قرار دارد، افزود: اقدامات بیابان زدایی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، در صورت عدم مقابله با بیابان زایی در آینده نه چندان دور با مشکلات جدی از جمله افزایش پدیده ریزگردها مواجه خواهیم شد.
وی بیان کرد: در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت عینی از چند سال گذشته در این زمینه اقدام کرده است.
وی اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن در منطقه حسین آباد غیناب شهرستان سربیشه را نمونه عینی اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: این طرح با استفاده از ظرفیت های مردم منطقه اجرا شده است.
به گفته وی کنترل وزش بادهای 120 روزه، مشارکت فعال مردم منطقه در ایجاد اشتغال ، احیای مراتع تخریب یافته، محرومیت زدایی از منطقه و کاهش اثر خشکسالی از اهداف اجرای طرح ترسیب کربن در منطقه است.
پروژه ترسیب کربن برنامه ای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF) است که فاز اول آن از نیمه سال 2003 میلادی آغاز و در سال 2009 به اتمام رسید، با توجه به موفقیت های خاص این پروژه مرحله دوم آن نیز از ابتدای سال 2010 میلادی آغاز و هم اکنون ادامه دارد، این پروژه در حوزه آبخیز دشت حسین آباد غیناب در شهرستان سربیشه در حال اجراست.
به گفته نصرآبادی با الگوگیری از خراسان جنوبی طرح ترسیب کربن هم اکنون در 21 استان کشور در حال اجراست.
وی با بیان اینکه نگاه منابع طبیعی به سیلاب به عنوان تهدید نیست، اضافه کرد: باید با ایجاد سازه های آبی استفاده مفیدی از رواناب ها و سیلاب ها در استان داشته باشیم.
وی ادامه داد: هم اکنون یک سوم رواناب های استان از نقاط مرزی خارج می شود که می توانیم با مدیریت آن استفاده مفیدی از آن داشته باشیم.
وی عنوان کرد: کسانی که قصد احداث بند خاکی در مناطق روستایی دارند تسهیلاتی با همکاری این اداره‌ کل پرداخت می شود، بند خاکی با استفاده از ظرفیت های بومی منطقه با بودجه بسیار پایین احداث می شود.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.